نماینده ویژه رئیسی: نیمی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران امسال از طرف افغان‌ها بود

 بازار رضا، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده مشهد؛ عکس از آرشیورادیو فردا: نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان می‌گوید طی سال جاری خورشیدی نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در ایران متعلق به سرمایه‌گذاران افغانستانی است.

کاظمی قمی روز پنج‌شنبه ۲۴ آذرماه با اذعان به این‌که «کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با مشکل روبه‌روست»، تاکید کرد «باید از ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری اتباع افغانستان به بهترین شکل بهره برد».

این مقام ایرانی جزئیاتی در مورد میزان سرمایه‌گذاری‌ها ارائه نداد، اما بر اساس برآورد کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، آنکتاد، ایران در سال گذشته میلادی تنها یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار جذب سرمایه مستقیم خارجی داشته که کمتر از یک سوم دوران پیش از تحریم‌های آمریکا است.

در مقام مقایسه، کشورهای همسایه ایران مانند عربستان و امارات هر کدام بیش از ۱۹ میلیارد دلار و ترکیه ۱۲.۵ میلیارد دلار طی سال ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بودند و حتی این رقم برای بحرین نیز بیشتر از ایران است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، هزار و ۶۰۰ شرکت متعلق به اتباع افغانستانی در مشهد برای فعالیت اقتصادی مجوز رسمی فعالیت دارند.

انجمن فعالان اقتصادی افغانستان در خراسان، میزان دارایی تجار و شرکت‌های افغانستانی فعال در استان را حدود یک میلیارد دلار اعلام کرده است.
+2
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۶
    کاماریو - لیسبون ، پرتقال
    منظورش همون دزدهایی که در بیست سال گذشته افغانستان رو غارت کردند و الان اومدم پابوسی آخوندا و آویزون حسینه و امام رضا و شافتالعظیم و بقیه گدازاده های مدفون و مدفوع شدن هستن. سرمایه گو ز آر خارجی برا آخوندا همین ها هستند و لیاقت آخوند هم بیشتر از اینا نیست
    3
    3
    جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.