انتشار تصویر دستور خامنه‌ای برای تنبیه وزارت ارشاد به‌ خاطر پروژه تاریخ شفاهی

رادیو فردا: حسین دهباشی، فعال رسانه‌ای که قبلاً پروژه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر را زیر نظر یکی از نهادهای زیر نظر وزارت ارشاد پیش می‌برد، تصویری از نامه سال ۱۳۹۸ دفتر علی خامنه‌ای درباره این پروژه را منتشر کرد.

در این نامه که آقای دهباشی آن را روز چهارشنبه، ۲۳ آذر، منتشر کرد، دستور رهبر جمهوری اسلامی ذکر شده با این عبارت که «وزارت ارشاد و کتابخانه ملی باید به‌خاطر این غلط بزرگ مؤاخذه شوند».

آقای دهباشی با انتشار اسنادی دیگر اضافه کرده که در پی شکایت وزارت اطلاعات و دادگاهی‌ شدن، روز سه‌شنبه ۲۲ آذر حکم دادگاه انقلاب مبنی بر شش ماه حبس «به‌جرم تبلیغ علیه نظام» به او ابلاغ شده است.
علاوه بر این، حسین دهباشی محکوم شده است که یک پژوهش ۸۰ صفحه‌ای به‌ صورت دست‌نویس «درباره فساد و جنایات رژیم سفاک پهلوی» بنویسد.

این در حالی است که به‌گفته او، در سال ۱۳۹۸، پس لغو مجوز و توقیف همه جلدهای آماده چاپ مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران در عصر پهلوی، وی از این کار کناره گرفته و به شغل دیگری پرداخته است.

آن‌ چنان‌که آقای دهباشی نوشته است، سازمان اسناد و کتابخانه ملی به‌ عنوان «بانی و ناشر» این مجموعه و وزارت که «پس از اعمال سانسور مجوز نشر آثار را صادر کرد، بابت این "غلط بزرگ" مؤاخذه و محاکمه نشدند».

در انتشار روایت‌های تاریخ معاصر به هر شکل از جمله در کتب درسی، مقامات جمهوری اسلامی و به‌ طور خاص علی خامنه‌ای همواره به سانسور و کار تبلیغاتی به سود نظام به‌ جای تاریخ‌نگاری واقعی و روایت تاریخی متهم بوده‌اند.
+67
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۰
    اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
    دوست گرامی ، تاریخنگاری به سبک تعلیمات کلاسیک بیش ازاِسکالیگِر [e]skāliger ، یوسِفوس یوستوس (در لاتین؛ در فرانسوی: ژوزِف ژوسث اِسکالیژِر) (۱۵۴۰-۱۶۰۹م/ ۹۴۷-۱۰۱۷ق)، دانشور و نویسنده فرانسویِ ساکن هلند. او در آثار کلاسیک (یونانی رومی) پژوهش می‌کرد و نوشته‌هایش در زمینه گاه‌شماری از مهم‌ترین آثار تحقیقی دوران نوزایی (رنسانس) بودند که در بازنگری پژوهشهای تاریخی و کلاسیک نقش مهمی داشتند.)وجود نداشت و بصورت پراکنده و محلی وقایع نگاری انجام میشده. در کل جهان ، منطقه و ایران نمیتوان با مدارک، ادله و قاطعیت از وقایع تاریخی یاد کرد و استناد نمود.بسیار از این تواریخ ساخته و پرداخته کانون های جعل استعمار و کشورو ملت سازان اند.از این نوع کلکسیون حاکمینی که شما بر شمردید در اسناد محلی و ناحیه ای , حاکمینی بسیار متحجرتر وپست تر بر مردم حکم رانند. اینان از همان تیره ها و نژاد اند. تنها تفاوت در اوجگیری نظام اولیگارشی بانکی، صنعتی،نفتی.. جهان قبل و بعد از جنگهای جهانی اول و دوم تا امروز میباشد.ورود ایران به این دوران با استخراج نفت ،رشد صنایع سوختی و احتیاجات صنایع نظامی،نظام بانکی،تدارک دول
    6
    0
    ‌پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
    تدارک دولت عریض و طویل . توأم با طرح ترومن و انقلابات سفید در بیش از ۵۰ کشور بوده است. مقایسه شما با دوران پهلوی و اروپا و یا با حاکمیت و دولت ارمانی به هیج وجه صدق نمیکند. بنابه استراتژی کمربند شیعی همین خورده رفرم های غربی هم توسط انقلابیون درباری(خاندان زاهدی/جمیله جبارزاده ملاجیق «فرح پهلوی» و شاه بدلی: آلکس سوئدی،. ) و خونتباران ظاهرأ مذهبی چون خمینی جعلی: شون کونری و برادرش احمد منیر. و کاست ملا ،آخوند،رمال....خویشاوند تاریخیشان واکثریت جامعه دینگرا به نام نامی انقلاب ۵۷ به فنا رفت. . "تحلیل ما از گاهشماری و تاریخ یک واقعیت قابل توجه را آشکار کرده است. با استفاده از روش‌های ریاضی ثابت کردیم که گاه‌شماری اسکالیگر ([e]skāliger ، یوسِفوس یوستوس) نادرست است. پس گاهشماری «قدیم» و قرون وسطی هم درست نیست. علاوه بر این، معلوم شد که در پایان قرن شانزدهم، تاریخ ما عمداً در دوره ای از قرن های هفدهم تا هجدهم جعل شده است. آناتولی فومنکو، گلب نوسوسکی"
    8
    0
    ‌پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.