ابراز انزجار اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای از احتمال صدور حکم اعدام برای امیررضا نصر آزادانی

 عکس امیررضا نصر آزادانی در صفحه توئیتر اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ایرادیو فردا: اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای روز دوشنبه ۲۱ آذر گفت که از احتمال صدور حکم اعدام برای امیررضا نصر آزادانی « شوکه و دچار انزجار» شده است.

امیر رضا نصر آزادانی در رابطه با اعتراضات گسترده چند ماه اخیر در ایران بازداشت شده است.

خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه به نقل از عبدالله جعفری، رئیس دادگستری اصفهان، گزارش داد که آقای نصر آزادانی دو روز پس از «حمله مسلحانه» روز ۲۵ شهریور در شهر اصفهان که در جریان آن سه مامور انتظامی کشته شدند، بازداشت شد.

او افزود که این فوتبالیست ۲۶ ساله به «بغی، عضویت در گروه‌های غیرقانونی، تبانی برای برهم زدن امنیت و در نتیجه مشارکت در محاربه و افساد فی‌الارض» متهم شده است که طبق قانون مجازات اسلامی سنگین‌ترین جرم محسوب می‌شود و معمولا مجازات آن اعدام است.

اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای (فیفپرو) دوشنبه شب در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «فیفپرو از انتشار خبر مربوط به خطر صدور حکم اعدام برای امیر رضا نصر آزادانی، فوتبالیست حرفه‌ای ایرانی به دلیل حمایت او از حقوق زنان و آزادی‌های اساسی در کشورش شوکه و دچار انزجار شده است. ما ضمن اعلام همبستگی با امیررضا خواهان لغو فوری مجازات صادر شده برای او هستیم».
در پی به دارآویختن محسن شکاری و مجید رضا رهنورد، دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات ماه‌های اخیر، نگرانی‌ها در مورد احتمال اعدام تعداد بیشتری از بازداشت‌شدگان افزایش یافته و علاوه بر مخالفان حکومت جمهوری اسلامی در ایران، نهادهای مدافع حقوق بشر و جامعه بین‌المللی نیز انزجار خود را از اجرای این احکام ناعادلانه و غیرقانونی ابراز کرده‌اند.

امیر رضا نصر آزادانی، متولد بهمن ۱۳۷۴، فوتبال حرفه‌ای خود را با تیم ملی زیر ۱۶ سال ایران شروع کرد و پس از پیوستن به باشگاه راه آهن تهران در لیگ برتر ایران بازی کرده است.

او در موقعیت هافبک برای باشگاه‌های دیگری نظیر سپاهان، تراکتور و گل ریحان البرز نیز بازی کرده و در حال حاضر بازیکن باشگاه ایران جوان بوشهر است.

علی کریمی، از ملی‌پوشان سرشناس و حامی فعال اعتراضات اخیر ایران، ضمن حمایت از آقای نصر آزادانی در توئیتی نوشت: «امیر را اعدام نکنید».

حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر همزمان با اعتراضات گسترده در کشور حاشیه‌های فراوانی داشت و بحث برانگیز شد. بازیکنان تیم ایران در اولین مسابقه خود که در برابر انگلیس بود با سرود ملی همراهی نکردند. ولی در دو مسابقه بعدی در برابر تیم‌های ولز و آمریکا به هر دلیل نظر خود را تغییر داده و به نظر می‌رسید که با سرود ملی همراهی می کنند.

اعتراضاتی که در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در روز ۲۵ شهریور آغاز شد گسترده‌ترین و طولانی‌ترین اعتراضات علیه حکومت جمهوری اسلامی است.

نیروهای امنیتی با خشونت این اعتراضات را سرکوب کرده و به گفته نهادهای مدافع حقوق بشر تاکنون حدود ۴۵۰ نفر از جمله ۶۰ کودک بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده و بیش از ۱۵ هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند.

عفو بین‌الملل در جدیدترین بیانیه خود گفته که حکم اعدام ۱۱ نفر از بازداشت‌شدگان تایید شده و حداقل ۹ نفر دیگر از جمله امیر رضا نصر آزادانی با خطر صدور حکم اعدام روبرو هستند.

وریا غفوری، بازیکنان سابق تیم ملی ایران که در گذشته نیز در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی موضع‌گیری کرده است، ماه گذشته به دلیل حمایت از اعتراضات و محکوم کردن سرکوب معترضان بازداشت، ولی پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شد.
+16
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.