پوتین: خطر بروز درگیری هسته‌ای بالاست اما ما دیوانه نیستیم

پوتین که انتظار داشت به پیروزی سریع در اوکراین برسد گفته است که جنگ «یک فرآیند طولانی» خواهد بود
بی بی سی: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفته است که خطر جنگ هسته‌ای در حال افزایش است، اما تاکید کرده که روسیه «دیوانه نشده» که  آغازگر استفاده از سلاح هسته‌ای باشد.

او در سخنرانی در نشست سالانه شورای حقوق بشر روسیه، که یک نهاد تحت نظر دولت اوست،  تاکید کرد که روسیه تنها در پاسخ به حمله طرف مقابل  سلاح‌های کشتار جمعی به کار خواهد برد.

رئیس جمهوری روسیه که گفته می‌شود انتظار داشت ظرف چند روز در جنگ اوکراین پیروز شود، با ادامه درگیری اذعان کرد که  جنگ در اوکراین می‌تواند یک «فرآیند طولانی» باشد.

ظرفیت روسیه برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای از زمان حمله به اوکراین در ماه فوریه تحت نظارت بیشتر دولت‌های غربی قرار داشته است.

پوتین که از طریق ارتباط ویدیویی از مسکو در مورد چشم انداز جنگ هسته‌ای سخنرانی می‌کرد، هشدار داد: «چنین تهدیدی در حال افزایش است، پنهان کردن آن اشتباه است».
اما او تاکید کرد که روسیه «تحت هیچ شرایطی» آغازگر کاربرد این تسلیحات  نخواهد بود و هیچکسی را با زرادخانه هسته‌ای خود مورد تهدید قرار نخواهد داد.

ولادیمیر پوتین گفت: «ما دیوانه نشده‌ایم، می‌دانیم سلاح‌های هسته‌ای چیست» و افزود: «در نظر نداریم دور دنیا بگردیم و این سلاح را مثل شمشیر در دست بگیریم و دیگران را تهدید کنیم».

او در عین حال گفت که روسیه دارای پیشرفته‌ترین تسلیحات هسته‌ای در جهان است و استراتژی هسته‌ای خود را با آمریکا مقایسه کرد و گفت که آمریکاییان، که به گفته او، با استقرار تسلیحات هسته‌ای خود در سرزمین های دیگر، از روسیه فراتر رفته‌اند.

رئیس جمهور روسیه گفت: «ما در قلمرو کشورهای دیگر تسلیحات هسته‌ای از جمله تسلیحات اتمی تاکتیکی نداریم، اما آمریکایی‌ها در ترکیه و تعدادی دیگر از کشورهای اروپایی این نوع تسلیحات را مستقر کرده‌اند».
پوتین قبلا تاکید کرده بود که دکترین هسته‌ای روسیه فقط استفاده دفاعی از سلاح‌های هسته‌ای را مجاز می‌داند.

ولادیمیر پوتین که ظاهرا متوجه شده که برنامه او برای ادعای پیروزی  چند روز پس از حمله به اوکراین ناکام مانده، اذعان کرد که جنگ می‌تواند یک "فرآیند طولانی" باشد.

با این حال، او گفت که نتایجی که تا کنون به دست آمده «مهم» بوده و به سرزمین‌های اوکراین که روسیه با برگزاری  رفراندوم تحت نظر نیروهای نظامی مدعی مالکیت آنها شده اشاره کرد.  
با ناکامی در جبهه نبرد، روسیه به حمله به زیرساخت‌های شهری روی آورده که باعث خاموشی در شهرهای اوکراین شده استاو گفت که الحاق سرزمین‌های جدید، دریای آزوف را که در مرز جنوب شرقی اوکراین و مرز جنوب غربی روسیه واقع شده  به «دریایی درون‌مرزی» روسیه تبدیل کرده است و افزود که این آرزوی پتر کبیر بوده است. ولادیمیر پوتین پیش از این هم خود را با پتر کبیر مقایسه کرده است.

با وجود ادعای مالکیت بر مناطق خرسون، زاپوریژیا، لوهانسک و دونتسک، روسیه هنوز نتوانسته هیچیک از این مناطق را به طور کامل تحت تسلط خود بگیرد.

ماه گذشته، نیروهای روسیه مجبور شدند از شهر خرسون عقب‌نشینی کنند. خرسون تنها مرکز استان بود که روسیه از زمان تهاجم به اوکراین به تصرف درآورده بود.

ناکامی در عملیات زمینی و عقب‌نشینی  در خط مقدم باعث شده است تا روسیه مراکز غیرنظامی و شهری اوکراین را هدف قرار دهد و کوشیده با حمله به شبکه برق این کشور و قطع برق در هوای سرد زمستان،  مردم را تحت فشار بگذارد.

این حملات هوایی صدمات گسترده‌ای به زیرساخت‌های انرژی اوکراین وارد کرده و میلیون‌ها نفر را برای ساعت‌ها یا حتی روزها بدون گرما و برق گذاشته درحالیکه دمای هوا به زیر صفر تنزل کرده است.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، هشدار داده است  که پایتخت اوکراین - که به شدت با  قطع برق مواجه است - ممکن است با «شرایط آخرالزمانی» روبرو شود.

آقای کلیچکو در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «در کی‌یف ممکن است مردم از برق، آب و گرما محروم شوند، و با سرمای شدید هوا و نبود امکانات در خانه، با شرایط  آخرالزمان مواجه خواهند شد».

اگرچه سرپناه‌های گرم در شهر ایجاد شده، اما آقای کلیچکو اذعان داشت که فضای کافی برای همه ساکنان وجود ندارد و در صورت بدتر شدن وضعیت، مردم باید آماده تخلیه شهر باشند.

در روسیه، انتقاد از تهاجم پوتین در شورای حقوق بشر این کشور ممنوع شده است.

در آستانه جلسه روز چهارشنبه، ۱۰ نفر از اعضای شورا که نسبت به جنگ ابراز تردید کرده بودند، برکنار و افراد طرفدار جنگ جایگزین آنان شدند.

به گزارش شبکه خبری مستقل روسی ورستکا، موضوعاتی که قرار است در این نشست مورد بحث قرار گیرد نیز پیشتر کاملا مورد بررسی قرار گرفته است.

در هفته‌های اخیر، دکترین هسته‌ای روسیه در مورد زمان استفاده از تسلیحات هسته‌ای، به‌ویژه سلاح «تاکتیکی» که ممکن است در میدان نبرد در اوکراین به کا رود، مورد توجه کارشناسان قرار داشته است.

سلاح هسته‌ای تاکتیکی برای استفاده در میدان جنگ طراحی شده در حالیکه سلاح‌های «استراتژیک» باعث تخریب در منطقه گسترده‌تر شده و با هدف نابودی امکانات زندگی انسانی و زیرساخت فرماندهی طرف مقابل به کار می‌رود. 
+3
رأی دهید
-50

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا

    تو آخر دیوونه ها هستی
    3
    25
    ‌پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    BrainWorm - لیون، فرانسه
    اون احمقی که خودش رو در تاریخ با پتر کبیر جلوی مردم مقایسه میکنه و هذیان میگه و بعد هم حمله میکنه زن و بچه یک کشور رو به کشتار کردن نه تنها دیوانه و جنایتکارست بلکه اونهایی هم که هنوز گذاشتن تو احمق رئیس مملکت بمانی دیوانه هستند.
    3
    18
    ‌پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران
    اینها هم تا مقابل انقلاب مردم کم میاورند یا اسراییل میخواهد حمله کند یا جنگ اتمی می‌شود
    1
    2
    ‌پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    ابرقدرت جان! رِ بده که ر..دی آب هم قطعه
    0
    3
    ‌پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    پوتین داره در میدان جنگ شکست می خورد و اقتصادش هر روز به سوی نابودی پیشتر پیش می رود و تا حالا بیش از 100 هزار سربازش را از دست داده .خودش می داند بازنده اصلی جنگ هسته خودش خواهد بود و این حرفها را از روی ترس می گوید. تا می و جولای این جنگ با شکست تحقیرانه روسیه پایان می گیرد بعد روسیه باید تا دهه ها غرامت اوکراین را بپردازد و کاملا منزوی می شود و تحرمیها اقتصاد روسیه را کاملا نابود می کند و حتی پوتین هم سرنگون می شود. اروپا دیگر هیچ گونه معامله با روسیه نخواهد داشت و گاز و نفت روسیه روی دستش خواهد ماند. حتی در سالهای آینده موج مهاجرت روسها به خاطر فقر و بدبختی به دیگر کشورها آغاز خواهد شد اما فکر نمی کنم اروپایی ها به آنها راه دهند.در آخر اوکراین عضو ناتو و اتحادیه اروپا خواهد شد و گرجستان سرزمینهای اشغالی خودش را پس می گیرد و غرامت می گیرد. آذربایجان گرجستان ملداوی حتی قزاقستان و دیگر کشورهای ترک آسیای میانه عضو ناتو می شود به حمایت ترکیه .این جنگ باعث شد تمام کشورهای ترک به هم نزدیک شوند و ترکیه در حال تجهیز ارتش آنهاست و آنها در همه لحاظ قدرتمند می شوند و ایران به زودی تجزیه می شود
    0
    1
    جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.