خفاشی که صدای زنبور گاوی درمی‌آورد تا طعمه جغد نشود

العربیه: در جریان کشفی شگرف دانشمندان اخیرا پی بردند که خفاش‌ گوش‌موشی برای ترساندن جغد و جلوگیری از شکار خود توسط دیگر پرندگان شکارگر صدای زنبور گاوی از خود درمی‌آورد.

این نمونه‌ای از پدید «تقلید بِیتسی» است، که طی آن یک موجود نسبتا بی‌خطر یک یا چند رفتار موجودی خطرناک‌تر را تقلید می‌کند تا شکارچیان بالقوه را از خود بترساند و مانع شکار خود شود.

به گفته دانشمندان، این پدیده عموما ماهیت بصری دارد، و بیشتر در حشرات، پرندگان و خزندگان یافت می‌شود، و این اولین مرتبه است که انجام چنین تقلیدی در یک گونه پستاندار مشاهده شده است.

اینکه یک پستاندار (خفاش) به منظور ترساندن پرنده شکارچی (جغد) صدای یک حشره (زنبور گاوی) را تقلید کند، یک پدیده تکاملی شگفت‌انگیز است که شامل سه گونه زیستی می‌شود که از نظر تکاملی با یکدیگر بسیار فاصله دارند.

خفاش‌ گوش‌موشی بزرگ گونه‌ای عام از خفاش‌های اروپایی است که دوست دارد حشرات و به‌ویژه سوسک‌ها را بخورد. این خفاش‌ها بیشتر اوقات سال در قالب گروه‌های بزرگ در اعماق جنگل‌ها، حاشیه درختزارها، درون غارهای زیرزمینی یا داخل ساختمان‌ها لانه می‌کنند و می‌خوابند.

جغدهای انباری و جغدهای قهوه‌ای به علاوه دیگر پرندگان شکارچی مهمترین شکارگران خفاش‌های گوش‌موشی هستند، و آنها را اغلب در هنگام ترک یا بازگشت به محل زندگی خود شکار می‌کنند.

پژوهشی که اخیرا روی خفاش‌های گوش‌موشی انجام شد نشان داد که جغدهای وحشی، که ممکن است نیش خوردن از زنبورهای گاوی در طبیعت را به یاد داشته باشند، در مقایسه با جغدهایی که در اسارت بزرگ شده بودند، در برابر صدای خفاش از خود هراس بیشتری نشان دادند و بعضی‌ها حتی سعی در فرار داشتند.

دانشمندان نتیجه گرفتند که این به این دلیل است که جغدهای قفسی احتمالا هرگز با زنبور گاوی گزنده، که نیش بسیار دردناکی دارد، روبرو نشده بودند. در مقابل، جغدهای آزاد حدس می‌زدند که برخورد با خفاش گوش‌موشی احتمالا تجربه‌ای دردناک برای‌شان رقم خواهد زد.
+6
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.