مقاومت معترضان در مهاباد؛ گسیل نیروها و خودروهای نظامی

تصویری از مقاومت شهروندان مهابادی در برابر هجوم نیروهای امنیتیبی بی سی: در نهمین هفته از اعتراضات سراسری در ایران، نگرانی از وضعیت مهاباد به اوج خود رسیده است. علیرغم ورود خودروهای زرهی و گسیل نیروهای امنیتی و نظامی، تصاویر از ادامه اعتراضات در این شهر حکایت می‌کند.

روز گذشته بخش‌های عمده‌ای از شهر در دست معترضان بود. اکنون با وجود هجوم شبانه‌ نیروهای امنیتی خبرها حاکی از محاصره یک کلانتری در مهاباد است.

همزمان، فعالان کرد از اختلال شدید اینترنت در این شهر خبر داده‌اند.
ظرف ۲۴ ساعت گذشته، نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در کردستان بارها درباره «سرکوب خونین» این شهر هشدار داد‌ه‌ا‌ند.

ارسلان یاراحمدی، مدیر وبسایت حقوق بشری هنه‌گاو وضعیت مهاباد را «جنگی» توصیف کرد و گفت شعارها روز به روز در این شهر رادیکال‌تر شده است.

اعتراض‌ها در مهاباد از روز گذشته و پس از خاکسپاری دو تن از کشته‌شدگان به اوج خود رسید.
هنوز مشخص نیست شب گذشته دقیقا چه اتفاقی در مهاباد افتاده است.

امروز تصاویری از ورود گسترده کاروان‌ خودروهای نظامی و امنیتی به شهر منتشر شد.

از شب گذشته، در واکنش به یورش نیروهای امنیتی و نظامی، شماری از چهره‌های سیاسی مخالف خواستار همبستگی معترضان شهرهای دیگر ایران با مردم مهاباد شدند.
یکشنبه ۲۹ آبان در مهاباد بالگردهای حکومت بر روی شهر چرخ می‌زنندبسیاری از چهره‌های سرشناس مخالفان برای کاهش فشار بر مردم مهاباد، خواستارحمایت از سوی شهرهای ایران شده‌اند.

علی کریمی و مسیح علی‌نژاد از جمله چهره‌هایی هستند که این درخواست را مطرح کرده‌‍اند.
مهاباد؛ شامگاه ۲۸ آبانمعترضان در شهر سنگر گرفته‌انددر تصاویری که عصر ۲۸ آبان از این شهر منتشر شده بود، ویدیوهایی از تحصن گسترده معترضان در خیابان‌های در مهاباد منتشر شد. در یکی از تصاویر سرود انقلابی در خیابان‌ها پخش می‌شد.

اما با تاریک شدن هوا، ویدیوهای ارسالی از مهاباد حاکی از شلیک سنگین در این شهر بود.

یک شاهد به بی‌ بی سی‌گفت که صدای تیراندازی از حدود ساعت ۹ شب شدید شد.

او افزود که تیراندازی چند دقیقه آرام می‌گرفت و دوباره صدای رگبار گلوله به گوش می‌رسید.
اعتراضات در مهابادیک منبع مطلع دیگر از ادامه اعتراض‌ها در برخی محله‌های مهاباد تا ساعاتی پس از نیمه‌شب خبر داد و گفت کسی نمی‌تواند در خیابان‌ها رفت و آمد کند.

نهادهای حقوق بشر گزارش دادند که شمار زیادی در شهر زخمی، کشته و بازداشت شدند.

ارسلان یاراحمدی به بی‌بی‌سی می‌گوید اعتراضات در مهاباد بعد از چهلم مهسا (ژینا) امینی شدت گرفت، از آن زمان تا کنون چندین نفر از معترضان به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد در روزهای گذشته دستکم ۳۰ معترضان در کردستان به دست نیروهای امنیتی و نظامی کشته‌اند.

ارسلان یاراحمدی می‌گوید حملات به مقرها احزاب کردی در اقلیم کردستان هم بر خشم مردم افزوده است.

پیشتر، وبسایت حقوق بشری هنه‌گاو، گزارش داد که معترضان خشمگین به خانه برخی از افراد محلی که با سپاه پاسداران و نیروهای حکومتی همکاری می‌کنند، هجوم برده‌اند. در کردستان این افراد به «جاش» (جاسوس) معروف‌اند.
+62
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه

    چند روز بیشتر به پایان عمر کثافت های طویله رهبری نمانده
    1
    30
    یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    behran - کردستان، ایران

    هموطنان دلیر، مردم کردستان همچنان به مقاوت و مبارزه برای آزادی ایران ادامه میدهند، دیوارهای ترس و بی اعتمادی فرو ریخته، آن جوهر و طلیعه ناب انسانی که برای برخی تا آخر عمر در پستوهای تاریک و نمور ظلمانی ستمگر خاموش و سرد میماند، امروز در کردستان شعله سرکشی گرفته و چه چیزی زیباتر از این در چند صباحی از این عمر زودگذر؛ و نه فقط کردستان بلکه در جای جای ایران این شجاعت و این شعله فروزنده ناب انسانی را میبینیم، مردمی که در این قیام سراسری شرکت میکنند، چیزی را تجربه خواهند کرد که لحظاتی استثنایی در زندگیست، حتی نیروهای سرکوبگر سر تسلیم و تعظیم در برابر این کرامت و شجاعت فرود آورده اند؛ عدم هماهنگی، مدیریت امنیتی و نظامی فله ای، نبود انگیزه بدلیل فروپاشی عقیدتی و فروپاشی روانی در خانواده، وجود دسته ای تبهکار روان پریش در میانشان، فرسودگی فیزیکی، ضربات درون ساختاری و ده ها مورد دیگر از ویژگیهای برجسته نیروهای سرکوبگر در این روزهاست؛ و در مقابل انگیزه ای که برای رسیدن به آزادی در وجود مردم ایران هر روز شراره میکشد؛ زنده باد ایران، پُرتوان دلیران، به نام شهیدان!
    1
    30
    یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    دو کلمه حرف حساب - حصارک، ایران

    معترضان؟ دیگه کسی اعتراضی ندارد. الان همه ما مبارزان هستیم. مبارزان انقلاب ملی، مبارزان بدست آوردن آزادی. مبارزان حفظ خون و یاد مهسا و هزاران عزیزان از دست رفته.
    1
    29
    یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    بینوایان1 - دوسلدورف، آلمان

    خامنه ای نوبت ماهم میرسد که سوراخ موش بکشیمت بیرون، کمی صبر
    1
    30
    یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    اقوام ایرانی طالب تجزیه نیستند، بلکه همراه با سایر ایرانیان خواهان تصفیه هستند. تصفیه ایران از از تخم و ترکه بادیه نشین‌های حجاز که ۱۴۰۰ دست از سر ما بر نمیدارند.
    1
    25
    یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    newyork333 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    جاهایی که مثل مهاباد و سنندج نیروی سرکوب متمرکز میاد اصلا نباید جنگ مسلحانه کرد چون تار و مار میشن. تسخیر کلانتری یا پادگان باید تو شهرهای بزرگ و پر ترافیک همزمان تو نقاط مختلف شهر باشه که نتونن تمرکز کنن ، ایکاش یه کانال ماهواره تو این زمان از کارشناسان نظامی باز نشسته خط درست میداد تا مردم این شهرها. بی گدار کشته نمیشدن ، حتی تو جنگ یک وقتها باید عقب نشینی کرد برای یک حمله موثر تر . این کانالهای ماهواره بجای کپی کردن ویدیو مردم. باید اطلاعات مفید کارشناسی رو با مردم شر کنن.
    1
    5
    دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    100Haloo - تهران، ایران
    ای کاش چند هزاز جان داشتم تا فدای تک تک کردهای کشورم، فدای تک تک بلوچهای کشورم، فدای تک تک ترکهای کشورم، فدای تک تک شمالی های کشورم، فدای تک تک عربهای کشورم، فدای تک تک لرهای کشورم، فدای تک تک فارسهای کشورم و در یک کلام فدای تک تک آنها که بخاطر این رژیم ضد بشری داغدار شده اند میکردم، تا هرگز داغ عزیزانشان را نکشند. جانم فدای تک تکتان، قلبم با شماها هست هر چند که هر وقت به خیابان میآیم، بازگشتم با ایزد منان هست. به امید نابودی این رژیم از ضحاک بدتر زمانه امان. زن زندگی آزادی. مرد میهن آبادی
    1
    7
    دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.