آلودگی نوری هنگام خواب و خطر ابتلا به دیابت

آلودگی نوری در شب، سطح گلوکز خون را افزایش می‌دهد و منجر به افزایش خطر مقاومت به انسولین و دیابت می‌شود.بر اساس مطالعه‌ای که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای روی نزدیک به ۱۰۰ هزار بزرگسال انجام شد، خوابیدن در اتاقی که حاوی نور مصنوعی است، ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

به‌گزارش سی‌ان‌ان؛ محققان دریافتند افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که در شب بیشتر در معرض نور قرار می‌گیرند، ۲۸ درصد بیشتر از افرادی که در مکان‌هایی با کمترین میزان نور زندگی می‌کنند، در معرض دیابت قرار دارند. در واقع آلودگی نوری در شب، سطح گلوکز خون را افزایش می‌دهد و منجر به افزایش خطر مقاومت به انسولین و دیابت می‌شود.

این مطالعه به‌صورت آنلاین ۱۴ نوامبر در نشریه Diabetologia منتشر شد.

تحقیقات قبلی ارتباط بین نور مصنوعی در شب و افزایش وزن و چاقی، اختلال در عملکرد متابولیک، ترشح انسولین و افزایش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را نشان داده است.

البته به‌گفته محققان هر‌گونه ارتباط مستقیم بین دیابت و آلودگی نوری شبانه هنوز نامشخص است، زیرا زندگی در یک منطقه شهری خود عامل شناخته‌شده‌ای در افزایش خطر ابتلا به دیابت است.

با‌این‌حال استراتژی‌های کاهش سطح نور در شب شامل قرار دادن تخت دور از پنجره‌ها و استفاده از سایه‌بان‌های محافظ نور است. اگر نور ادامه داشت، از ماسک خواب برای محافظت از چشمان خود استفاده کنید.

از نوع نوری که در اتاق خواب خود دارید، آگاه باشید و هرگونه نور در طیف آبی را ممنوع کنید، مانند نورهایی که از دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها ساطع می‌شود. نور آبی محرک‌ترین نوع نور است.

اگر به نور شب نیاز دارید، آن را کم‌نور و در سطح زمین نگه دارید تا به چشم‌ها یا سطح تختخواب منعکس نشود.

از خوابیدن با تلویزیون روشن خودداری کنید. اگر تمایل دارید در حالی که هنوز تلویزیون روشن است به خواب بروید، آن را روی یک تایمر قرار دهید.

نورهای محیط را حداقل دو تا سه ساعت قبل از خواب کم کنید و اگر مجبورید از رایانه یا سایر صفحه‌های ساطع‌کننده نور استفاده کنید، طول موج نور صفحه را به طول موج‌های طولانی‌تر نارنجی کهربایی تغییر دهید.

مشخص شده است که آلودگی نوری ریتم شبانه‌روزی حشرات، پرندگان و سایر حیوانات را تغییر می‌دهد و منجر به مرگ زودرس و از بین‌رفتن تنوع زیستی می‌شود.
+9
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.