وزیر خارجه بریتانیا: حاکمان ایران خونریزی و ویرانی را تا اوکراین پراکنده‌اند

وزیر خارجه بریتانیا به منامه بحرین سفر کرده استبی بی سی: جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا به تندی از سیاست‌های «حاکمان ایران» انتقاد و آنها را به پراکندن «خونریزی و ویرانی» در منطقه خاورمیانه متهم کرده است.

آقای کلورلی هشدار داده: «امروز برنامه هسته‌ای ایران از همیشه پیشرفته‌تر شده است.»

دو روز پیش شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قطعنامه‌ای از ایران خواست تا فورا با آژانس برای بررسی اورانیوم کشف‌شده در سه نقطه اعلام نشده همکاری کند.
«آمادگی بریتانیا برای مقابله با تهدید ایران»آقای کلورلی از «تظاهرات مردم ایران علیه دهه‌ها سرکوب» گفتجیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، گفته کشورش برای مقابله با تهدید ایران آماده همکاری با متحدان منطقه‌ای است.

آقای کلورلی، که به منامه، پایتخت بحرین سفر کرده است، ایران را به بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرده است.

او با بیان خاطره‌ای از نزدیک به یک سال پیش گفته: «ژانویه گذشته در حیاط اقامتگاه سفیر بریتانیا در ابوظبی انفجارهایی را در تاریکی شب می‌دیدم که ناشی از رهگیری راکت‌های حوثی‌ها بود... آن خط‌های نور در آسمان بالای سر من، شواهد عینی از تهدیدی بودند که جنگ‌افزارهای ایران متوجه سراسر منطقه می‌کند.»

او همچنین حکومت ایران را متهم کرد که فروش پهپادهای نظامی به روسیه را از سر گرفته است.

آقای کلورلی گفت: «همزمان که مردمشان علیه دهه‌ها سرکوب تظاهرات می‌کنند، حاکمان ایران خونریزی و ویرانی را در سرتاسر منطقه می‌پراکندند و حتی تا کی‌یف می‌برند.»

او بر تعهد بریتانیا به مقابله با قاچاق اسلحه از ایران و ممانعت از دستیابی آن به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.
پیشرفت و بن‌بست هسته‌ای ایران
هشدار وزیر خارجه بریتانیا درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای دو روز پس از قطعنامه شورای حکام آژانس بیان شده است.

همکاری ایران با آژانس و پاسخگویی درباره کشف آثار اورانیوم در سه مکان اعلام‌نشده یکی از مسائلی بود که مانع از موفقیت گفتگوهای احیای برجام شده بود.

اما به جز این، اعتراضات گسترده جاری نیز باعث شده است تا آمریکا و دیگر طرف‌های غربی تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند و بگویند مذاکره برای احیای برجام برایشان اولویت ندارد.

البته حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، چند بار مدعی شده است که آمریکا پیام‌های مخفیانه‌ای برای مذاکره و بازگشت سریع به توافق فرستاده است.

آقای امیرعبداللهیان گفته: «آمریکایی‌ها پیغام می‌دهند برای برجام شتاب دارند اما مصاحبه می‌کنند و می‌گویند اولویت‌مان نیست.»

در مقابل رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، چندی پیش با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا گفت: «باید توجه شود که ما نمی‌آییم دست خودمان را ببندیم با این امید که یک روز توافقی در کار خواهد بود. نه، ما صبر نمی‌کنیم و اقدام می‌کنیم. اقداماتی که منطبق بر ضرورت‌های امنیت ملی ما و ارزش‌های ما است.»

روز گذشته مشاور رئیس مجلس ایران فاش کرد که در سال ۸۸ و با اوج‌گیری اعتراضات، دولت باراک اوباما پاسخ تماس‌های ایران را نمی‌داده است.

محمد محمدی، مشاور محمدباقر قالیباف در امور راهبردی، در توییتر نوشته: «کاخ سفید بیانیه داده که فعلا مذاکره نمی‌کنیم. یاد ۸۸ افتادم که تلفن ها را جواب ندادند به امید موفقیت فتنه. این بار هم آشکارا می گویند فعلا برنامه آشوب است و مذاکره نمی‌کنیم.»

پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایران هم به مرور اجرای تعهدات خود در برجام را کاهش داد و هم‌اکنون محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را که پیشتر پذیرفته بود، رعایت نمی‌کند.

البته ایران همچنان خود را عضو برجام می‌داند و کاهش اجرای تعهدات را در چهارچوب همین توافق می‌داند، این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته بود اگر آمریکا «برجام را پاره کند، جمهوری اسلامی برجام را آتش خواهد زد.»

با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، مذاکراتی برای بازگشت آمریکا به برجام آغاز شد. اما محافظه‌کاران منتقد محمدجواد ظریف و حسن روحانی به شدت منتقد آن بودند. حال بیش از یک سال پس از به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی دولت ایران همچنان به دنبال احیای برجام است.

حکومت ایران سرمایه‌گذاری هنگفت مالی، تبلیغاتی و سیاسی روی برنامه هسته‌ای خود کرده و دو دهه است که تنش و تحریم ناشی از آن را پذیرفته است.

ایران تنها یک نیروگاه هسته‌ای دارد که سوخت آن از روسیه تامین می‌شود. امنیت برنامه هسته‌ای ایران به حدی شکننده است که دستگاه امنیتی اسرائیل انبوهی از اسناد را از تهران ربوده و با کامیون از ایران خارج کرده است. تاسیسات هسته‌ای ایران هم بارها در عملیات خرابکاری که به اسرائیل منتسب می‌شود ضربه شدید خورده‌اند.

شماری از دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران، از جمله محسن فخری‌زاده، از مقام‌های سپاه، قربانی هم سوءقصدهایی شده‌اند که به طور گسترده اسرائیل عامل آن دانسته می‌شود.

دستگاه‌های امنیتی و قضایی ایران در مقابله با این عملیات به شکنجه و گرفتن اعتراف‌های دروغین از افراد بی گناه چون مازیار ابراهیمی متوسل شده‌اند.
+127
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    بقول علی کریمی به مریم لچک تو خفه بابا! ملت بزرگ ایران خودش به اندازه کافی آدم بالغ داره برای آینده خودش تصمیم بگیره.
    9
    28
    شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    این حاکمان ابلیس صفت مذهبی ، تنها نوشیدن خون بیگناهان بهشون آرامش میده و براشون مثل عبادته همانطور که تاریخ و ریشه فضاحت بار و پُر از جنایت اسلام تا به امروز با خون رشد و نمو کرده !!
    2
    37
    شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.