اخبار کوتاه اعتراضات گسترده در ایران: ورود یگان ویژه به کتابخانه دانشگاه شیراز

ورود یگان ویژه به کتابخانه دانشگاه شیراز
براساس گزارش‌های منتشر شده ساعاتی پیش نیروهای یگان ویژه به کتابخانه خوارزمی در دانشگاه شیراز وارد شده‌اند.

تصاویری از این ورود در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

به نوشته شورای صنفی دانشجویان نیروهای یگان ویژه «در پی جستجوی یکی از دانشجویان این دانشگاه که به کتابخانه پناه آورده بود، به کتابخانه دانشگاه رفته و این دانشجو را به همراه وسایل شخصی‌اش بازداشت کردند.»

کانال خبری شورای صنفی دانشجویان کشور امروز ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد نیروهای یگان ویژه با ورود به دانشگاه شیراز، در پی جستجوی یکی از دانشجویان این دانشگاه که به کتابخانه پناه برده بود، به کتابخانه دانشگاه رفته‌اند و او را با خشونت همراه خود می‌برند. این کانال اضافه کرده است که «گفته می‌شود با مقاومت دانشجویان و حراست، این دانشجو از بازداشت جان سالم به در برد، اما لپ‌تاپ او شکسته شده است».
حکم ۱۵ سال زندان به دلیل در دست داشتن پلاکاردی با نام مهسا امینی
فعالان حقوق بشر از حکم ۱۵ سال زندان برای مرضیه (روژین) یوسف‌زاده خبر داده‌اند، شهروند ۲۶ ساله اهل مهاباد که گفته شده روز ۲۸ شهریور با پلاکاردی که روی آن نام مهسا امینی نوشته شده بود در بلوار کشاور تهران بازداشت شد.

گفته شده که او قبل از شروع تظاهرات به تنهایی با این پلاکارد ایستاده بوده که بازداشت شد.

«کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان قیام زن، زندگی، آزادی» می‌گوید که این زندانی در حال حاضر در زندان قرچک ورامین زندانی است.

بر اساس گزارش این کمیته که وضعیت بازداشت شدگان اخیر را پیگیری می‌کند تنها عضو خانواده او مادرش است که ساکن کردستان است و «در غیاب اقوام نزدیک اجازه پیگیری پرونده او به دوستانش داده نمی‌شود.»
بازداشت برادر جواد حیدری، از کشته شدگان اعتراضات در قزوین: «وکیلش را به دادسرا راه ندادند»
فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری،‌ از کشته شدگان اعتراضات اخیر در شهر قزوین از بازداشت برادر دیگرش محمد حیدری خبر داده است.

خانم حیدری در اینستاگرام خود نوشت که دیروز، چهارشنبه: «برادرم محمد حیدری برای پیگیری پرونده‌ای که برای من ساخته اند به بازپرسی شعبه پنج دادسرای قزوین مراجعه کرده بود بدون احضاریه، ابلاغیه و اطلاع قبلی بازداشت کردند.»

او می‌گوید که از دیروز پیگیری خانواده بی‌نتیجه بوده است و امروز هم حتی وکیل محمد حیدری را هم به دادسرا راه ندادند و افزود: «مادرم برای پیگیری وضعیت محمد مراجعه کرده که او را هل داده و از آنجا بیرون کرده اند و هیچ کدام از مراجعین را به داخل راه نمی‌دهند.»

جواد حیدری در روز ۳۱ شهریور با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی در قزوین کشته شد. از زمان کشته شدن او خواهرش فاطمه حیدری،‌ فعالانه پیگیر کشته شدن برادرش و دادخواهی است.

او سه روز پیش در توییتی نوشته بود:‌«نیروی انتظامی در ۳۱ شهریور از پشت سر به برادرم جواد حیدری،‌ شلیک و او را به قتل رساند. چطور امکان دارد تیر هوایی شلیک شده ولی گلوله در بدن برادرم باشد؟ به شلیک از پشت سر توجه کنید! وقتی شلیک از پشت سر صورت می گیرد به این معنی است که شما نه برای هشدار که به قصد کشت شلیک کرده اید.»
سنگ مزار جواد حیدری ملیکا قراگوزلو، فعال دانشجویی زندانی، «به بیمارستان روانی منتقل شده است»ملیکا قراگوزلو، فعال دانشجویی و معترض حجاب اجباریوکیل ملیکا قراگوزلو از انتقال این فعال دانشجویی و معترض حجاب اجباری به بیمارستان روانپزشکی خبر داد.

محمدعلی کامفیروزی شامگاه چهارشنبه، ۲۵ آبان، در توئیتی اعلام کرد که این اقدام در «بی‌خبری او و خانواده» موکلش رخ داده است.

به گفته آقای کامفیروزی، «پیشتر چندین روانشناس و روانپزشک گواهی داده بودند که خانم قراگوزلو امکان تحمل حبس ندارد».

این وکیل در ادامه مسئولیت بروز هرگونه اتفاقی در مورد موکل خود را بر عهده «مسئولان قضایی و امنیتی» دانسته است.

انتقال فعالان سیاسی و مدنی زندانی به بیمارستان روانی برای تشدید مجازات پیش از این نیز سابقه دارد که از جمله آن می‌توان به بهنام محجوبی، درویش زندانی گنابادی اشاره کرد.

ملیکا قراگوزلو اواسط تابستان امسال به دلیل انتشار تصویر بی‌حجاب از خود در شبکه‌های مجازی بازداشت و اواخر شهریور و همزمان با روزهای آغازین اعتراضات سراسری اخیر به اتهام «اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به سه سال و هشت ماه حبس و بابت اتهام «ترغیب به اعمال منافی عفت» به هشت میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

وکیل خانم قراگوزلو پیشتر اعلام کرده بود که این فعال دانشجویی «دارای سوابق متعدد پزشکی است» و با وجود تایید پزشکی قانونی مبنی بر ضرورت تحت درمان بودن زیر نظر «روانپزشک متخصص» در صدور رأی علیه او هیچ توجهی به آن نشده است.
کارتونیست خالق انیمیشن دیرین دیرین: الان بیکارم اما این بیکاری پرافتخارترین پروژه ای است که تا حالا داشته ام.علی درخشی، کارتونیست و خالق مجموعه‌های انیمیشن دیرین‌دیرین، امروز اعلام کرد علی‌رغم فراهم‌شدن مقدمات ساخت چند پروژه بزرگ جدید در تلویزیون جمهوری اسلامی، با شروع اعتراضات مردم این پروژه‌ها را «به‌کلی» رها کرده است. او در توئیتر نوشت: «الان بیکارم، اما این بیکاری پرافتخارترین پروژه‌ای است که تا حالا داشته‌ام.»

علی درخشی در هفته‌های اخیر چندین طرح کارتونی هم در حمایت از اعتراضات سراسری در توئیتر منتشر کرده است.
دستگیری خواهر ابراهیم کتابدار به همراه همسرش
در سالگرد کشته‌شدن ابراهیم کتابدار، که در اعتراضات آبان ۹۸ با شلیک نیروهای حکومتی کشته شد، مأموران امنیتی حمیده کتابدار، خواهر ابراهیم، را همراه همسرش بازداشت کردند. نیروهای امنیتی از آن‌ها خواسته‌اند مراسم سالگرد ابراهیم را لغو کنند تا آن‌ها را آزاد کنند.

در اعتراضات آبان ۹۸، به‌گزارش رویترز، حدود ۱۵۰۰ معترض به‌ضرب گلوله نیروهای سرکوب کشته شدند. ابراهیم کتابدار، ۳۰ ساله، نیز سه سال پیش چنین روزی، در حالی که در مقابل محل کارش ایستاده بود، از ناحیه سینه هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.
+50
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۸
    Aztek - قم، ایران

    مرده شور اسلامتان را ببرن .
    4
    30
    ‌پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    خوش باور - تهران، ایران
    پس مانده سک از شما اسلامیون مطهرتر است ، رحمت.... ببارد برخامنهای بچه کش .
    0
    2
    ‌پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.