ورشو: موشک سقوط کرده در لهستان به احتمال زیاد منشاء اوکراینی دارد /زلنسکی: متعلق به اوکراین نیست

العربیه: ینس استولتنبرگ، دبیرکل «ناتو»: تحلیل‌های اولیه گویای این است که این حمله با موشک‌های پدافندی اوکراینی انجام شده و هیچ نشانه‌ای مبنی بر عامدانه بودن آن وجود ندارد

آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان، اعلام کرد که «به احتمال زیاد» پدافند هوایی اوکراین، منشأ موشکی بوده که در شهر «پشوودوف» هم‌مرز با اوکراین سقوط کرده و دو کشته برجای گذاشته است.

رئیس جمهوری لهستان، چهارشنبه 25 آبان، در نشستی خبری افزود: «اطلاعاتی که ما و متحدانمان در مورد این موشک داریم، نشان می‌دهد که این موشک از نوع اس-300 ساخت شوروی سابق بوده که موشکی قدیمی است و هیچ مدرکی مبنی بر پرتاب آن از سوی روسیه وجود ندارد».
حادثه تاسف‌بار
او در ادامه تاکید کرد که «هیچ نشانه‌ای مبنی بر عامدانه بودن این حمله موشکی علیه کشور ما، وجود ندارد.»

دودا با تاسف‌بار خواندن این حادثه افزود: «بسیار محتمل است که این موشک از سامانه پدافند موشکی اوکراین پرتاب شده باشد.»
اظهارنظر دبیرکل «ناتو»
همزمان، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، نیز امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد تحلیل‌های اولیه گویای این است که این حمله با موشک‌های پدافندی اوکراین انجام شده و هیچ نشانه‌ای دال بر عامدانه بودن آن وجود ندارد.

استولتنبرگ در عین حال تاکید کرد که اوکراین مرتکب اشتباه نشده و مسئولیت، متوجه مسکو است که با حملات شدید موشکی روزهای گذشته خود، باعث بروز چنین حادثه‌ای شود.

استولتنبرگ با اعلام این که پیمان ناتو پس از این حمله، تدابیر پیشگیرانه خود را در شرق تشدید کرد، افزود: «نیروهای زمینی و دریایی بیشتری را به سمت حوزه شرقی ناتو گسیل کردیم و این پیمان در راستای مشخص‌ کردن اقدامات آتی، اوضاع حوزه شرقی قلمرو خود را ارزیابی خواهد کرد».

در صورت اثبات مسئولیت روسیه در این حمله موشکی، این حادثه می‌توانست منجر به فعال شدن «اصل دفاع جمعی ناتو» موسوم به «ماده 5 » شود که بر اساس آن، حمله به یکی از اعضای ناتو به منزله حمله به تمامی اعضا تلقی می‌شود که در نتیجه آن ممکن بود پاسخ نظامی احتمالی و گسترش فاجعه‌بار دامنه منازعه روسیه - اوکراین را به دنبال داشته باشد.
زلنسکی: موشک فرود آمده در لهستان متعلق به اوکراین نیست زلنسکی: فرماندهان ارشد ارتش اوکراین اطمینان داده‌اند که عامل این انفجار «موشک ما نبود»بی بی سی: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفته است که «تردیدی» ندارد که اوکراین در انفجار موشکی روز سه‌شنبه در خاک لهستان مقصر نیست. در اصابت یک موشک به روستایی در نزدیکی مرز لهستان با اوکراین، دو نفر کشته شدند.

آقای زلنسکی گفته است  فرماندهان ارشد ارتش اوکراین به او اطمینان داده‌اند که عامل این انفجار «موشک ما نبود».

وی همچنین از مقامات لهستان خواست تا اجازه دسترسی کارشناسان اوکراینی به محل انفجار و مشارکت در تحقیقات را بدهند.

اظهارات آقای زلنسکی در حالی مطرح شده که ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان ناتو، گفته است که «به احتمال زیاد»  موشک‌های شبکه دفاع ضد هوایی اوکراین مقصر بوده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مورد اظهارات ولودیمیر زلنسکی که موشکی که به خاک لهستان اصابت کرده منشأ اوکراینی نداشته، به خبرنگاران گفت: «شواهد چنین نشان نمی‌دهد».

موشکی که از مرز اوکراین وارد خاک لهستان شد به مزرعه‌ای در روستای پرژوودو واقع در ۶ کیلومتری مرز با اوکراین اصابت کرد.

روز سه‌شنبه، روسیه به بزرگترین حمله موشکی در داخل اوکراین از زمان حمله به این کشور مبادرت کرد و با نزدیک به یکصد موشک، تاسیسات غیرنظامی این کشور را هدف قرار داد.

سامانه‌های پدافند ضدموشکی اوکراین به منظور مقابله با این موج فعال شدند و به گفته مقامات اوکراینی، بیش از دو سوم موشک‌ها را قبل از اصابت به هدف منهدم کردند. با اینهمه، این حمله خسارات گسترده‌ای به ویژه به شبکه برق این کشور وارد کرد.

این حمله همزمان با اجلاس سران گروه ۲۰ در اندونزی رخ داد و باعث اعتراض بین‌المللی  شد.

خبر انفجار موشک در داخل خاک لهستان، که یک کشور عضو ناتو است، و این احتمال که این موشک را روسیه شلیک کرده باشد باعث نگرانی از تشدید خطرناک جنگ شد.

براساس معاهده ناتو، حمله به هر یک از اعضا به منزله حمله به سایر کشورهای عضو و به معنی لزوم دفاع مشترک همه آنهاست.

کوتاه مدتی پس از این انفجار، آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان، گفت که «به احتمال زیاد» این موشک توسط پدافند ضد هوایی اوکراین شلیک شده است.

وی گفت: «بر اساس اطلاعاتی که ما و متحدانمان به دست آورده‌ایم، این موشک از نوع اس-۳۰۰ ساخت شوروی و یک موشک قدیمی بوده و شواهدی حاکی از  پرتاب آن توسط طرف روسی در دست نیست».  
بقایای موشک منفجرشده در خاک لهستان - مقامات ناتو گفته‌اند که موشک متعلق به اوکراین بوده استآقای استولتنبرگ هم به بی‌بی‌سی گفت که با این ارزیابی لهستان موافق است که این حادثه احتمالا ناشی از انحراف موشک پدافند هوایی اوکراین از مسیر خود بوده است.

وی در عین حال افزود: «اما پیام اصلی این واقعه این است که روسیه مسئولیت نهایی چنین حوادثی را بر عهده دارد، زیرا جنگ تجاوزکارانه و حملات وحشیانه روسیه علیه اوکراین باعث ناامنی در منطقه و بروز چنین حوادثی می‌شود».

او افزود که ناتو متعهد شده است که «سیستم دفاع هوایی پیشرفته‌تری» را در اختیار  اوکراین قرار دهد. اوکراین عضو ناتو نیست اما کمک‌های نظامی گسترده‌ای را از کشورهای عضو دریافت می‌کند.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل نیز گفت روسیه مسئولیت نهایی چنین حوادثی را بر عهده دارد.

او گفت: «در حالیکه ما هنوز همه جزئیات را نمی‌دانیم، اما از یک چیز اطمینان داریم و آن اینکه اگر به خاطر تهاجم بی‌دلیل روسیه به اوکراین و حملات موشکی اخیر علیه زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور نبود، این فاجعه هرگز اتفاق نمی‌افتاد».

او در مورد عملکرد اوکراین گفت که «منشور سازمان ملل در این مورد کاملا صراحت دارد که  اوکراین حق دفاع از خود در برابر موشک‌باران روسیه را دارد».

در همین حال، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفته است که  با وجود دستاوردهای ضد حمله‌های موفقیت‌آمیز  اخیر اوکراین در شرق و جنوب این کشور، پیروزی نهایی آن در آینده نزدیک نامحتمل است.

هفته گذشته، اوکراین شهر خرسون را پس گرفت. خرسون تنها شهر بزرگی بود که از زمان آغاز تهاجم روسیه در فوریه توسط روس‌ها اشغال شد. در شرق اوکراین هم حملات ارتش این کشور که در ماه سپتامبر آغاز شد، پیشروی به سوی دونسک و لوهانسک را در پی داشته است.

ژنرال میلی در یک نشست خبری در وزارت دفاع آمریکا گفت: «پیروزی نظامی اوکراین - که به معنای بیرون راندن روس‌ها از تمام خاک اوکراین از جمله کریمه است - به این زودی‌ها محتمل نیست».

اما او گفت که شکست‌های اخیر  روسیه به معنای امکان موافقت آن کشور با «راه حل سیاسی» است.

ژنرال میلی که مشاور ارشد نظامی رئیس جمهوری آمریکاست، گفت که دستاوردهای اوکراین روسیه را در موقعیتی قرار داده که با توجه به ناکامی در عرصه نظامی، ممکن است با نوعی عقب‌نشینی سیاسی موافقت کند.

او درباره ماهیت توافق سیاسی مورد نظر توضیح بیشتری نداد.

اوایل این هفته، ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی ویدیویی در نشست رهبران گروه ۲۰ در بالی یک طرح صلح ۱۰ ماده‌ای برای صلح با روسیه را ارائه کرد که شامل تضمین‌ امنیت هسته‌ای، خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین، پرداخت غرامت و مجازات روسیه برای «تجاوز به اوکراین» است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه  گفت که خواسته‌های اوکراین «غیر واقعی و ناقص» است و اظهار داشت که اوکراین «صراحتا» مذاکره با روسیه را رد می‌کند.

به گفته الکسی آرستویچ، مشاور رئیس جمهور اوکراین، مناطق دیگر این کشور از جمله منطقه دونتسک در شرق در روزهای اخیر شاهد درگیری های شدید بوده است.

وی گفت که نیروهای روسی پس از عقب‌نشینی از منطقه خرسون، اکنون به سمت دونتسک و لوهانسک در حرکت هستند.
+54
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    به نظرم پوتین بااین کارش خواست به غربیای ترسو وبایدن چرتی بگه پخی نیستن که ظاهرا موفقم شد. این وسط مردم اوکراین ضرر کردنو بس.
    26
    6
    ‌پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    ظاهرا این استراتژی زلنسکی که احتمالا از فیلمهای هالیوودی الهام گرفته، برای گسترش دامنه جنگ به کشورهای دیگر، آنطور که در فیلمها جواب میداد در دنیای واقعی جواب نداد! ایکاش این خمینی اوکراین به جای تداوم شعار جنگ جنگ تا پیروزی، مترصد مذاکرات بشود و بیشتر از این بهانه ادامه جنایت به پوتین ندهد
    5
    15
    ‌پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    BrainWorm - لیون، فرانسه
    amirHassna - سیدنی، استرالیا
    بره همین پوتین جنایتکارت از سره بدبختی و استیصال از رهبره چلاقت پهباد و موشکهای تکنولوژی سی سال پیش میگیره که عوض نبرد در جبهه جنگ باهاشون بیاد شهروندها و زیر ساختهای یک کشور رو نابود کنه؟ میدونی که موتور پهبادهای رهبره الدنگت موتوره دو سیلندره ماشین چمن زنیه بره همین باید با یک راکت کمکی شلیک بشه تا بتونه فرود بیاد به سره زن و بچه مردم. البته بره بیشرفی مثل خامنه ای و پوتین کودک کشی برای رسیدن به هدف یا مانده بر سره قدرت ننگینش کاملا مجازه. همین بره پوتین و آن ارتش سرخش بس که با تکنولوژی HIMARS بیست ساله آمریکا به زانو درآمده. همین کافیش بود که شلوارش رو قهوه ای کنه بره از رهبره الدنگت تقاضای خرید پهباد بره کودک کشی بکنه.
    4
    9
    ‌پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.