مدیر یک آژانس مسافرتی: از هر ده مسافر، ۹ نفر برای مهاجرت از ایران خارج می‌شوند

 یکی از فرودگاه‌های ایرانرادیو فردا: مدیر یک آژانس مسافرتی در تهران تخمین زد: «از مرداد و شهریورماه امسال، از هر ده مسافر، ۹ نفر برای مهاجرت از کشور خارج می‌شوند.»

این مدیر آژانس مسافرتی که نام کاملش فاش نشده، به روزنامه هم‌میهن چاپ تهران گفت این آمار در حالی است که «قبل از کرونا از هر ده مسافر، یکی برای مهاجرت اقدام می‌کرد و در دوران کرونا، این عدد به سه نفر از ۱۰ نفر رسید.»

خانم «ط» که، به نوشته هم‌میهن، ۱۵ سال است در زمینه مهاجرت فعالیت می‌کند، تاکید کرده که در شرایط کنونی، آن یک نفر از ده نفر هم که از ایران خارج می‌شود، «معمولا برای تراول هیستوری» [سابقه سفر مورد نیاز برای اخذ ویزای برخی کشورها] است و «یعنی باز هم مسافر معمولی نیست.»

این آمار از سوی مقام‌های رسمی ایران تایید نشده و رادیوفردا نیز به دلیل محدودیت‌ها در ایران، قادر به تایید آن نیست.

اساسا نهادهای جمهوری اسلامی از ارائه آمارهای دقیق درباره مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور خودداری می‌کنند، اما جسته و گریخته آمارهایی در این زمینه منتشر می‌شود.

چندی پیش، «رصدخانه مهاجرت ‌ایران» اعلام کرد که ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران ایرانی و نزدیک به ۶۰ درصد استادان دانشگاه و دانشجویان ایرانی تمایل به مهاجرت دارند.

بر اساس گزارش این نهاد وابسته به دانشگاه صنعتی شریف، ۵۹ درصد دانشجویان و ۶۹ درصد استادان و محققان ایرانی به‌دلیل «مسائل اقتصادی» به دنبال مهاجرت از ایران هستند.

این در حالی است که خانم «ط» تاکید کرده که قبلا موردهای مهاجرت تحصیلی بالا بود اما حالا تبدیل به پناهندگی شده است.

او گفت: «از میان کشورها در حال حاضر، آلمان بهتر از کشورهای دیگر پناهنده می‌گیرد.»

همچنین هم‌میهن نوشت که بر اساس آمارهای منتشرشده درباره میزان ثبت‌نام در لاتاری برای دریافت گرین‌کارت آمریکا، در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ حدود سه میلیون ثبت‌نام در ایران صورت گرفته است.

تمایل شدید ایرانیان برای مهاجرت در شرایطی است که در سال‌های اخیر، وضعیت اقتصادی در ایران بدتر و محدودیت‌های اعمال شده از سوی حکومت در همه عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی شدیدتر شده است.

چند روز پیش، یک روزنامه چاپ تهران به نقل از آمارهای مرکز آمار ایران از بیکار شدن یک چهارم کشاورزان کشور طی هفت سال گذشته خبر داد.
+9
رأی دهید
-60

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.