نیویورک‌تایمز: ایران و چین از کارآگاه‌های خصوصی برای جاسوسی از مخالفان در آمریکا استفاده می‌کنند

 اطلاعیه پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) درباره چهار متهم پرونده برنامه‌ریزی برای ربودن مسیح علی‌نژادرادیو فردا:روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه ۲۲ آبان در گزارشی نوشت، حکومت‌های اقتدارگرا مثل ایران و چین با استفاده از کارآگاه‌های خصوصی در ایالات متحده تلاش می‌کنند تا مخالفان خود را که به‌طور قانونی در آمریکا زندگی می‌کنند، زیر نظر بگیرند، تهدیدشان کنند و حتی آنها را به کشور خود برگردانند.

این گزارش می‌گوید کیفرخواست‌ها و شکایت‌های فدرال طی دو سال اخیر جزییات پرونده‌هایی را ثبت کرده‌اند که کارآگاهان خصوصی در ایالت‌های نیویورک، کالیفرنیا و ایندیانا به چنین دامی افتاده‌اند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، اغلب این کارآگاه‌های خصوصی به نظر می‌رسد که نادانسته درگیر این رویدادها شده و سپس با مقامات آمریکایی همکاری کرده‌اند، اما با این حال چند نفری هم متهم شده‌اند.

این روزنامه از جمله به نقشه ربودن مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی مخالف حکومت ایران، می‌پردازد که تابستان سال گذشته خنثی شد. بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی ایران یک کارآگاه خصوصی به اسم مایکل مک‌کیور را اجیر کرده بودند که خانه مسیح علی‌نژاد را زیر نظر بگیرد و از رفت و آمدهای او عکس تهیه کند. آنها به آقای مک‌کیور گفته بودند، شخصی که قرار است او را زیر نظر بگیرد، یک بدهکار مالی است که از دوبی فرار کرده و به منطقه بروکلین در نیوریورک آمده است.

به نوشته نیویوک‌تایمز،مایک مک‌کیور با یکی از افراد خود این ماموریت را آغاز کرد، غافل از آن که یک گروه دیگر نیز خانه مسیح علی‌نژاد را زیر نظر داشتند و آنها ماموران اف‌بی‌آی بودند که به مک‌کیور توضیح می‌دهند مشتری او در واقع حکومت ایران بوده است.

این روزنامه در ادامه گزارش خود اظهارات جیمز ای.دنهی، رئیس سابق بخش ضدجاسوسی و سایبری اف‌بی‌آی در نیویورک، را منتشر کرده است که می‌گوید این نگرانی وجود داشته که حکومت ایران می‌خواسته مسیح علی‌نژاد را برباید و به ایران برگرداند و احتمالا در آنجا او را بکشند.

آقای دنهی در اظهارات خود جزییاتی از این پرونده به دست داده است از جمله این که ماموران ایرانی از کارآگاه آمریکایی خواسته بودند که احساسات و شرایط روحی مسیح علی‌نژاد را رصد کند و حتی به زبان بدن او هم دقت کند، مثلا این که آیا او با نگرانی از بالای شانه خود به اطراف نگاه می‌کند یا این که بی‌خیال به نظر می‌رسد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، مایکل مک‌کیور پس از آگاهی از پشت پرده ماجرا به طور مخفیانه با اف‌بی‌آی همکاری کرد و ایمیل‌های خود را در اختیار آن گذاشت. او در نهایت متهم به هیچ جرمی نشد و همچنان نیز به شغل خود مشغول است.

طرح ربودن خانم علی‌نژاد همان زمان با انتشار بیانیه وزارت دادگستری آمریکا رسانه‌ای شد. این بیانیه می‌گفت که یک تیم چهار نفره وابسته به دستگاه‌ اطلاعاتی ایران تلاش کرده است که مسیح علی‌نژاد را از نیویورک برباید ولی این برنامه‌ریزی خنثی شده است.

بر اساس این بیانیه، علیرضا شوارقی فراهانی، ۵۰ ساله، محمود خاضعین، ۴۲ ساله، کیا صادقی ۳۵ ساله و امید نوری ۴۵ سال همگی شهروند ایران متهم شده‌اند که قصد داشتند با ربودن مسیح علی‌نژاد، او را به ایران منتقل کنند تا در دادگاهی در ایران محاکمه شود.

کاخ سفید این اقدام حکومت ایران را محکوم کرد، اما وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، آن را «سناریوی هالیوودی» نامید و گفت که این موضوع «ارزش پاسخگویی ندارد».

گزارش نیویورک‌تایمز به مواردی از تلاش‌های ماموران حکومت چین برای جاسوسی از مخالفان دولت پکن نیز اشاره دارد که در همه این موارد از کارآگاه‌های خصوصی در ایالات متحده استفاده شده است.
+120
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.