طرح درخواست برکناری شمخانی؛ شکاف در میان نهادهای امنیتی

ایران اینترنشنال: در ادامه اعتراف مقام‌های جمهوری اسلامی به ناکارآمدی سرکوب‌ها و ادامه خیزش انقلابی مردم، حمید رسایی، از چهر‌های تندروی جریان اصولگرا، خواهان برکناری علی شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی برای مدیریت بهتر سرکوب اعتراضات شد. محمدرضا باهنر هم اتحاد نهادهای امنیتی را خواستار شد.
بر اساس یک فایل صوتی که در آن صدای حمید رسایی، نماینده سابق مجلس شنیده می‌شود، او برای مدیریت بهتر سرکوب اعتراضات خواستار برکناری علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی شده است.

به گفته رسایی، مقامات همه نهادهای دخیل در سرکوب که او با آن‌ها صحبت کرده، دلیل ناکامی در سرکوب خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی را عملکرد علی شمخانی می‌دانند و «آدرس دبیر شورای عالی امنیت ملی را می‌دهند».

او گفت که عالی‌ترین سمت بعد از رییس شورای عالی امنیت ملی یعنی ابراهیم رئیسی، دبیر این شوراست و اعلام کرد که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در مدیریت سرکوب اعتراضات ناکارآمد بوده است.

رسایی گفت: «علی شمخانی دبیر مورد اعتماد حسن روحانی و از مسببین وضع موجود است و در کنار حسن روحانی باید پاسخگو باشد.»

او همچنین گفت که شمخانی ناکارآمدی‌اش را در آبان ۹۸ و برخورد با اعتراضات آن سال نشان داده و به دلیل حواشی اقتصادی باید پاسخگو باشد.

این نماینده سابق مجلس ادعا کرد که پس از سخنان حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در مراسم «بزرگداشت کشته‌شدگان حمله به شاهچراغ شیراز» گفت از فردا دیگر کسی به خیابان‌ها نیاید، اعتراضات باید تمام می‌شد.

به گفته رسایی، فرمانده کل سپاه پاسداران اجازه حضور مقامات اداری و امام جمعه شیراز را در جایگاه مراسم نداد و «همه نیروهای نظامی را به صف کرد».

پیش از این نیز برخی تحلیل‌گران دلیل و هدف ایستادن فرماندهان نظامی در جایگاه این مراسم و حاضر نبودن مقامات دیگر را تلاش برای ارعاب مردم ذکر کردند.

با این حال پس از این نمایش و تهدید سلامی مبنی بر اینکه «دیگر به خیابان نیایید»، تجمعات اعتراضی مردم در قالب خیزشی انقلابی همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر محمدرضا باهنر، نایب رییس سابق مجلس شورای اسلامی نیز درباره تلاش‌ها برای سرکوب اعتراضات گفت: «سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور باید یک مقدار متحدتر و با هم همراه باشند.»

او تاکید کرد: «بیانیه تبیینی که اخیرا وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه مشترکا دادند، یک روزنه امیدی بود که نیروهای اطلاعاتی بیشتر همدلانه کار کنند.»

اما سعید حجاریان، از مقامات سابق وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و از چهره‌های امنیتی که در دهه ۷۰ مغز متفکر و تئوریسین اصلاحات لقب گرفت نیز در مصاحبه با انصاف‌نیوز به اختلاف نهادهای امنیتی در موضوعاتی چون پرونده فعالان محیط زیست اشاره کرد.

او گفت: «در ماجرای مرگ مرحوم کاووس سیدامامی و پرونده محیط‌زیستی‌ها یک دستگاه اطلاعاتی گفت این‌ها جاسوس هستند و دستگاه دیگر نظر عکس داشت. در این مواقع تکلیف چیست و چه کسی باید داوری کند؟ من معتقدم در مسائل مهم و حساس تا حقیقت برای یک گروه مرضی‌الطرفین و کارشناسان خبره مشخص نشود، نباید حرفی را باور کرد.»

حجاریان در عین حال درباره اطلاعیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه گفت: «این روش و رویه معطوف به حل مساله نیست. یعنی تفاوتی با نطق‌ها و گعده‌ها ندارد.»

او همچنین درباره «لباس شخصی‌ها» گفت: «باید فشار آورد تا نیروی لباس شخصی در خیابان حضور نداشته باشد. خطرناک‌ترین نیرو، نیروی‌ بی‌شناسنامه است زیرا هر خفت‌گیر و زورگیر و مجرمی می‌تواند تحت عنوان نیروی لباس شخصی به اموال مردم صدمه بزند یا به جان آن‌ها لطمه وارد کند. اساسا حل نشدن مساله لباس شخصی‌ها ناظر به بحث مسوولیت‌ناپذیری‌شان است و گویا هنوز اراده‌ای برای مسوولیت‌پذیری وجود ندارد.»
مجموعه این اظهارات در حالی مطرح است که در سال‌های گذشته نهادی به نام «شورای هماهنگی اطلاعات» برای هماهنگی نهادهای امنیتی تشکیل شد. این نهادها در شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور هم اقدامات خود را هماهنگ می‌کنند.
+327
رأی دهید
-23

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۸
    siavash786 - قلب نگین، هندوستان

    حتما دوست داری خودت بجای این احمق بیشعور بشینی ؟ هر خر و احمقی دیگر و حتی خودت بیاییدهیچ غلطی نمیتونید بکنید ، منظورم هیچ گوای است ، اگر سانسور شد ببخشید.
    5
    138
    شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    وطن نام تو نام نامداران - ستکهلم، سوئد

    حکومتی با چندین نهاد امنیتی. همین مسئله گواه این مسئله است که تا چه حد این حکومت از هم گسیخته و ضد مردمیه. هر کس صبح زودتر بیدار شده برای خودش یه نهاد امنیتی درست کرده. یه گله گوسفند بیشتر از اینها هماهنگی و انظباط دارن.
    4
    141
    شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    newyork333 - نیویورک، ایالات متحده امریکا

    کیا یادشونه که ماه های اخر انقلاب ، رابراه فرماندهان نظامی رو عوض میکردن به خاطر بی کفایتی ؟؟. جلالخالق انگار همه وقایع اون روزا دوباره تکرار شده!!
    4
    130
    شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    دین وحشیگری - اونتاریو، کانادا

    چقدر سطح درک و فهم مردم از دین در شورش ۵۷ پایین بوده که این ....وحوش شیعه غاصب ،ایران را به راحتی اشغال کردند نتیجه اش ۴۳ سال جنایت دزدی فقر مطلق .غزت و کرامت ایرانی نابود شد ما جوانان کودکان ما بیدار شده اند دیگر جایی برای این وحوش حـ... وجود ندارد ایران را پس خواهیم گرفت انقلاب وارد فاز جدیدی شده خشونت این کفتاران بیشتر و ما نیاز بایستی بی رحمانه این وحوش غاصب را از پا بیندازیم الان ...به اندازه کافی در دسترس نیست اما با خلع سلاح این وحوش انقلاب ما زودنر به نتیج خواهد رسید.عزیزان ما با وحوشی طرف هستیم که در وحشیگری بی نظیرند.حرکت ها بیشت و بیشتر و خیابان ها پر از .....این سر کوبگران خواهد شد.پیروزی نزدیک است
    6
    120
    شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    گارد جاویدان - فرانکفورت، آلمان

    newyork333 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    من یادمه به خاطر بی کفایتی کسی رو عوض نمیکردند !! بگذار یک مثال برات بیارم تیمسار اویسی فرماندار نظامی تهران میره پیش شاه و میگه این کسانی که در خیابان تظاهرات میکنند سردسته هاشون دو یا سه هزار نفر بیشتر نیستند اگر دستور بدید انها را دستگیر میکنیم و میفرستیم جزیره و این سر و صداها میخوابه! شاه دستور برکناری اویسی رو صادر میکنه و اویسی هم از ایران خارج میشه، دلیل اینکه شاه اویسی رو برکنار کرد بی کفایتی اویسی نبود بلکه اویسی قصد اعمال خشونت داشت و حتما تعداد زیادی این وسط کشته میشدند اصولا در آن موقع هرکی راه حل خشونت آمیز ارایه میداد از کار برکنارمیشد و قطعا با خشونت شاه میتوانست تا ده سال دیگه هم حکومت کنه ولی همیشه خودش میگفت سلطنت بدون خونریزی این رو بارها به امرای ارتش گفته بود
    5
    98
    شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    انقلاب و مردم خصوصاً جوانان غیور و از جان گذشته راه اصلی تا رسیدن به اهداف والا که همان احقاق حقوق از دست رفته و رهایی ایران از شر و ظلم حکومت غیر قانونی اهریمنی مذهبیست رو پیدا کرده اند و این حرکت ارزنده و دوستداشتنی که همانا عشق به میهن و آزادیست رو شتاب داده اند و خوشبختانه این اظهار نظرها و عقیده های مسخره از سوی عناصر خودفروخته و پفیوز رژیم مانند رسایی و شمخانی و دیگر سران دستگاه سرکوب برای حفظ امپراتوری فساد و جنایت و خیانت ضحاک مفعول بی ثمر و ناکار آمد خواهد بود . پیش بسوی آزادی و رهایی ایران از چنگال خونآشام ایران ستیزان اجنبی و اهریمن صفت . عاقبت نور ، بر سیاهی و ظلمت پیروز خواهد شد .
    2
    30
    شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا

    دوستان هم‌رزمان عاشقان ایران بزرگ درود بر شما ، ما در این برهه از زمان باید بسیار هوشمندانه عمل کنیم، اشغالگران ایران از آغاز حرکت انقلابی و مردمی ایران تا بحال صدها بار در اتاق مذاکرات و لانه های جاسوسی و نیرنگ بازی خود در مورد راه های تغییر و اصلاح وضعیت موجود را بررسی کرده نظریات زیادی را ارایه داده اند که بسیاری از آنها حتی به بیرون درز کزده، یکی از آنها کودتای سپاه و یا یکی از ارگانهای به ظاهر مخالف حکومت و دادن آزادیهای صوری مثل حجاب زندانیان سیاسی اعدام چند مهره سوخته وووو هیچ حرکتی بجز حرکت ملی و مردمی با دخالت مستقیم مردم، پذیرفته نخواهد بود. پاینده باد ایران آزاد بدون آخوند حرام لقمه ،،،،😤🤬😡....
    1
    22
    یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    shahab46 - هانوفر، آلمان
    انشا‌الله حکم اعدامش در بیاد
    0
    15
    یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان

    حمیدرسایی بیشرف منتظر باش نوبتت برسه تا تو رو هم مثل اون لباس شخصی اتیشت بزنن چون این ملت دل خونی از دستت دارن، بنظرم تنها راه فرارت تغییر از حمید به حمیده هستش .
    0
    23
    یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    کهنه سرباز - بروکسل، بلژیک
    خیلی عالی هست مردم از استراحتشون زدند جانشان را کف دست گذاشته و هر روز جوانی بر خاک می‌افتد و خارج نشینان در محیطی آرام بدون دغدغه نقشه می‌کشند بهتره شما ها ساکت باشید تا ببینیم جوانان چه خواهند کرد از حالا فکر می‌کنید فردا شما چون اینجا خوش گذراندید فردا وقتی رژیم اخوندی از هم پاشید شماها را به عنوان مخالف رژیم ا اسلامی وزیر یا وکیل خواهید کرد
    1
    0
    یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    دین وحشیگری - اونتاریو، کانادا
    بزودی شما .... وحوش اسلامی تازی غاصب ایران،تک تکتون در موج انتقام هیچ اثری ازتون باقی نمی مونه.تنها و تنها حکونت ازاد متحد سکولار دمکرات ضامن کرامت و عزت.
    1
    2
    یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.