واکنش خامنه‌ای به اعتراض دانش‌آموزان: ما با این‌ها بحثی نداریم، مهم صحنه‌گردانان هستند

 عکس از وب‌سایت رسمی خامنه‌ایرادیو فردا: در حالی که اعتراضات مردمی در ایران همچنان ادامه دارد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در واکنش به اعتراضات دانش‌آموزان آنها را دستخوش «هیجان و احساسات» و بازیچه عده‌ای دانست که «با نقشه و برنامه وارد شدند».

او در تازه‌ترین سخنرانی خود همچنین بار دیگر به آمریکا حمله کرد و گفت حمایت سیاستمداران آمریکایی از مردم ایران «کمال ریاکاری و بی‌شرمی» است.

این موضع‌گیری خامنه‌ای پس از آن است که مقام‌های آمریکایی از مردم معترض در ایران به‌ویژه زنان ایرانی حمایت کردند و همزمان با قطع اینترنت در ایران، واشینگتن اعلام کرد برخی محدودیت‌های ارائه خدمات اینترنتی شرکت‌های آمریکایی برای شهروندان ایران را از میان برداشته است.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۱۱ آبان، در دیدار با «جمعی از دانش‌آموزان»، در آستانه سالروز حمله به سفارت آمریکا در تهران و اشغال این سفارتخانه گفت که این حمله نشان می‌دهد آمریکا «یک قدرت دست نخوردنی» نیست و «کاملا آسیب‌پذیر است».

در سیزدهم آبان سال ۱۳۵۸ گروهی از دانشجویانی که خود را «انقلابی» و «پیرو خط امام» می‌نامیدند، از دیوار سفارت آمریکا در تهران بالا رفتند و ده‌ها کارمند این سفارت را به‌گروگان گرفتند.

این گروگانگیری که ۴۴۴ روز طول کشید، موجب قطع رابطه ایران و آمریکا، اعمال تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی و دیگر تاثیرهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر ایران شد که تاکنون ادامه دارد.

چند سال پیش، علی مطهری نایب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی گفت طولانی شدن اشغال سفارت آمریکا در ایران باعث شد «چهره‌ای مانند داعش» از جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته شود و صدام حسین نیز از «انزوای» ایران پس از این حادثه استفاده کرده و به ایران حمله کند.

اما علی خامنه‌ای با دفاع از این حمله، این روز را «تجسم شرارت، ضربه خوردن و مغلوب شدن آمریکا» دانست و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «مضامین اسناد» ضبط شده از سفارت آمریکا در تهران را وارد کتاب‌های درسی کنند.

در این سخنرانی که در آستانه «روز دانش‌آموز» در ایران انجام شد رهبر جمهوری اسلامی همچنین با نگاهی از بالا به پایین دانش‌آموزان معترض را دستخوش «هیجان‌ها و احساسات» دانست که به دلیل «برخی بی‌دقتی‌ها در مسائل وارد میدان شدند».

همچنین علی خامنه‌ای در سخنرانی روز چهارشنبه خود مدعی شد کسانی که می‌گویند منشاء اختلافات کنونی میان تهران و واشینگتن این حمله است، «دروغ می‌گویند» و این اختلافات «از روز بیست و هشت مرداد» سال ۱۳۳۲ وجود داشته است.

رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره مستقیم به اعتراضات ضدحکومتی جاری در ایران گفت: «این دعوای ما با آمریکایی‌ها شروعش از آن روز است. حالا سیاستمداران آمریکا با کمال ریاکاری و بی‌شرمی می‌گویند ما طرف‌دار ملت ایرانیم.»

خامنه‌ای پیشتر نیز اعتراضات جاری در ایران را به آمریکا و اسرائیل نسبت داده بود.

این در حالی است که در جریان اعتراضات، معترضان خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی شده‌اند و با شعارهایی چون «دشمن ما همین جاست، دروغ می‌گن آمریکاست»، آمریکایی‌ستیزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی را محکوم کرده‌اند.

عصبانیت خامنه‌ای از مقام‌های آمریکایی پس از آن رسانه‌ای می‌شود که واشینگتن در هفته‌های اخیر اعلام کرده که تمرکز دولت جو بایدن بر اعتراضات در ایران است.

در حالی که مذاکرات احیای برجام پس از دومین پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا متوقف شده، سرکوب اعتراضات جاری در ایران موجب شد که موج جدیدی از تحریم‌های بین‌المللی از جمله تحریم‌های آمریکا علیه تهران وضع شود.
همچنین سرکوب اعتراضات ایران موجب منزوی‌تر شدن جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی شده و جنیفر گاویتو معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رادیوفردا از اخراج ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل حمایت کرده است.

دیدار روز چهارشنبه خامنه‌ای با کسانی که «دانش‌آموز» خوانده‌ شده‌اند در حالی است که در هفته‌های اخیر مدارس ایران به‌ویژه دبیرستان‌های دخترانه و حتی کلاس‌های درس صحنه اعتراضات ضدحکومتی بوده است.

دانش‌آموزان با پاره کردن عکس روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای از کتاب‌های درسی خود و از دیوار کلاس‌ها و سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» مخالفت خود را با حکومت ایران نشان دادند.

اعتراضات دانش‌آموزان با سرکوب گسترده نیروهای امنیتی مواجه شده و چندی پیش علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد که میانگین سنی بسیاری از بازداشت‌شدگان ۱۵ سال است.
+10
رأی دهید
-175

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    تو که افتخار میکردی به دهه نودیها که مضمون سلام فرمانده رو به خارج از مرزها بردن؟ میدونی چرا محاسباتت درست نبود؟ چون تو یه مفعولی!
    6
    150
    ‌چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    صحنه گردانی در کار نیست ، همین هایی که کاری بکارشون نداری ، قراره خشتک خودت رو جای عمامه بسرت بکشن و خشتک مزدوران و پاچه خوارات رو هم همینطور بکشن پائین و بهمون حالت طناب دار و بندازن گردنشون و بفرستنشون به جهنم .
    6
    145
    ‌چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    زنبور - کپنهاک، دانمارک

    زر زر علمه کپه اوغلی بزودی چپقت چاق میشه
    5
    110
    ‌چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    این مفعول (و به طور حتم طرفداران مفعول ترش) خیلی تنها شدن. در داخل هیچکس جز این یه چس لشکر که به عشق رهبر امده پشتش واینستاده. حتی دوستان سابق هم دارن ازش فاصله میگیرن که بیخود خودشون رو هزینه نکنن. احمدی نژاد، روحانی و . هم به کارخونه چپشون هم نیست اغا. توی دنیا هم که در حد یه ملا عمر یا حسن نصرالله بهش نگاه میکنن.
    5
    86
    ‌چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    دین وحشیگری - اونتاریو، کانادا

    ارزوی ما سلامتی برای تو .....است که بدست عدالت قرار بگیری .اگر بدست مردم بیفتی صدای جر خوردنت به نیمکره جنوبی هم خواهد رسید ....لاشی تازی اسلامی دیکتاتور بی ریشه.
    6
    103
    ‌چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    ziba bahadori - هیوستن، ایالات متحده امریکا
    چون در سال پنجاه و هفت امریکا امثال شما هارا فریب داد که انغلاب کنید امروز شما فکر میکنید دشمن داره مردم رو تحریک میکنه . امروز مردم دید باز دارن و حقایق را میفهمند . بیدار شو !
    2
    12
    ‌چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    این تا حالا خودش صحنه گردان بود میلیونا نفر رو پشت کنکور ،ازبچگی کلاس زبان برن ،.زندگی گوسفندی از دانش اموزی شروع میشه،،باانواع لطایف الحیل سرکارمیذاشتشون اونا دیدن دیگه کنکورقبول بشن هم کارنیست.زبان ایتلس هم بگیرن خارج نیست.ووو اینه که ناراحته،دنبال یه لطایف الحیل جدیده دوباره زندگی گوسفندی راه بندازه
    2
    7
    ‌چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid4053 - اصفهان، اتریش
    پیرسگ عقده ای عربزاده سیاهترین دوران تاریخ ایران را با وجود نحست رو سفید کردی این را بدان که خود و خانواده حـ... ات تقاص پس خواهید داد حالا هی زرزر کن
    2
    11
    ‌چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    #انجمن مجازات
    1
    11
    ‌پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.