باکو: گروه مسلح آموزش‌دیده در ایران را بازداشت کردیم

ایران در منطقه ارس و در مرز آذربایجان مانورهای نظامی برگزار کرد ایندیپندنت فارسی: سازمان اطلاعات و امنیت دولت آذربایجان روز سه‌شنبه اول نوامبر، از بازداشت شماری از شهروندان این کشور خبر داد که به گفته آن برای اقدام علیه امنیت ملی جمهوری آذربایجان تحت آموزش و تامین مالی سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بودند.

به گزارش خبرگزاری آذربایجان، نهاد اطلاعاتی و امنیتی ویژه جمهوری اسلامی ایران، این گروه مسلح غیرقانونی را به طور مخفیانه و با القاء «افکار مذهبی افراطی» تشکیل داده است.

اعضای این گروه موسوم به «جنبش اتحاد مسلمان» از طریق کشورهای مختلف و برای شرکت در دوره‌های آموزش نظامی و دریافت بودجه به تهران و سوریه سفر کرده‌اند.

این گروه همچنین کتاب‌ و ویدیوهایی درباره «نگرش‌های افراطی مذهبی علیه ایده‌های توسعه مدرن و حاکمیت سکولار» با خود به جمهوری آذربایجان آورده‌اند.

به گزارش سرویس امنیت ملی آذربایجان، یکی از مظنونان هنگام «تلاش برای اقدام تروریستی» در کشوری دیگر دستگیر شد.

مناسبات تهران و باکو در سال‌های اخیر و در اوج منازعات آذربایجان و ارمنستان، دچار تلاطم بوده است.

سال گذشته تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ایران بر سر گرفتن عوارض و جریمه از کامیون‌های ایرانی بالا گرفت و ایران نیروهای نظامی خود را در مرز با آذربایجان مستقر کرد و علیه نفوذ اسرائیل در مرزهای خود هشدار داد.

یک فرمانده نیروهای مرزی ایران، در آن زمان مدعی شد که نیروهای اسرائیلی در «مناطق حساس» کشورهای همسایه حضور دارند و به کارهای اطلاعاتی و جاسوسی مشغولند و از کشورهای همسایه مسلمان ایران خواست که چنین اجازه‌ای ندهند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با ادعای حضور اسرائیل در مرز جمهوری آذربایجان و ایران، اسرائیل را به انجام اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه از طریق خاک آذربایجان متهم کرد.

ایران همچنین مانورهای نظامی در مرز آذربایجان انجام داده است و می‌گوید که مانورهای نظامی برای ارسال پیام «به اسرائیل و داعش»‌ بوده است.

جمهوری آذربایجان و اسرائیل روابط نزدیکی دارند که شامل همکاری در صنایع دفاعی است.  باکو به تازگی اعلام کرد که در صدد افتتاح سفارت خود در اسرائیل است.
+29
رأی دهید
-5

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.