سود و درآمد فایزر در سال ۲۰۲۲ از محل فروش واکسن و داروی کرونا به «۳۶ میلیارد دلار» می‌رسد

ارزش سهام شرکت فایزر قبل از شروع کار بازار سهام آمریکا در روز سه‌شنبه، با ۳.۵ درصد افزایش به ۴۸ دلار رسیدرادیو فردا: شرکت داروسازی فایزر روز سه‌شنبه ۱۰ آبان اعلام کرد که سود حاصل از فروش واکسن‌های کرونا در سه ماهه اخیر افزایش یافته است و در نتیجه درآمد سالانه این شرکت با دو میلیارد دلار افزایش به ۳۶ میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

در عین حال این شرکت اعلام کرد که فروش واکسن‌های کرونا برای مدتی طولانی ادامه پیدا می‌کند و از این طریق میلیاردها دلار بر درآمد خود خواهد افزود.

شرکت آمریکایی فایزر در ارزیابی جدید خود پیش‌بینی می‌کند که درآمد حاصل از فروش واکسن‌های کووید-۱۹ در طول سال ۲۰۲۲ که در ارزیابی قبلی حدود ۳۴ میلیارد دلار تخمین زده شده بود دو میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

همزمان، ارزیابی جدید این شرکت نشان می‌دهد که درآمد حاصل از فروش «پاکسلووید» داروی تایید شده برای درمان کووید-۱۹ در طول سال جاری میلادی در حد همان ارزیابی قبلی و ۲۲ میلیارد دلار خواهد بود.

آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر گفت: به‌رغم گذشت بیش از دو سال از شروع همه‌گیری کرونا درآمد حاصل از فروش واکسن و داروهای کووید-۱۹ در سال‌های آینده نیز رقم چشمگیری خواهد بود هر چند به احتمال فراوان در مقایسه با سال ۲۰۲۲ کاهش خواهد یافت.

او افزود: «ارزیابی ما این است که درآمد ما از محل فروش واکسن و داروهای کووید-۱۹ در سال‌های آینده نیز چندین میلیارد دلار خواهد بود و این به ما امکان خواهد داد که با اطمینان مالی بیشتری با چالش‌های غیرقابل پیش‌بینی برای فروش سایر محصولات خود مقابله کنیم».

با تداوم واکسیناسیون عمومی در آمریکا و به خصوص ایجاد مصونیت در برابر انواع ویروس‌های سویه اومیکرون، درآمد حاصل از فروش واکسن کووید-۱۹ طی سه ماهه اخیر حدود ۸۳ درصد افزایش یافته است.

آمارهایی که شرکت فایزر منتشر کرده است نشان می‌دهد که سود این شرکت در سه ماهه اخیر حدود ۸.۶ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با بازه زمانی سال قبل شش درصد بیشتر است ولی همزمان درآمد آن با حدود شش درصد کاهش در مقایسه با سال گذشته به حدود ۲۲.۶ میلیارد دلار رسیده است.

آلبرت بورلا افزود که شرکت فایزر قصد دارد طی یک سال و نیم آینده ۱۹ داروی جدید به بازار عرضه کند.

او خاطرنشان کرد که چند مورد از این محصولات جدید از جمله داروهایی برای درمان ویروس سین سیشیال تنفسی (آر اس وی) کولیت اولسراتیو و داروی میگرن به احتمال فراوان فروش قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت.

او تاکید کرد که تولید محصولات جدید در سال‌های آینده می‌تواند «تردیدهای قابل درک» در مورد وضعیت مالی شرکت فایزر را برطرف کند.

با انقضای دوره انحصاری حق ثبت برخی از محصولات در فاصله سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ شرکت فایزر حدود ۱۷ میلیارد دلار از درآمد خود را از دست خواهد داد.

ارزش سهام شرکت فایزر قبل از شروع کار بازار سهام آمریکا در روز سه‌شنبه با ۳.۵ درصد افزایش به ۴۸.۲۰ دلار رسید.
+8
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.