وزارت اطلاعات ایران می‌گوید ۷ نفر را در ارتباط با حمله به شاهچراغ شیراز دستگیر کرده

هویت افراد دستگیر شده اعلام نشده و بیانیه وزارت اطلاعات می‌گوید «اطلاعات تکمیلی» در این باره بعدا منتشر خواهد شد
وزارت اطلاعات ایران می‌گوید هفت نفر را در ارتباط با حمله اخیر در شیراز در حرم شاهچراغ، دستگیر کرده است.

بر اساس بیانیه‌ای که این وزارتخانه منتشر کرده «عنصر دوم عملیاتی و شش نفر از عوامل پشتیبانی» این حمله بازداشت شده‌اند.

در سال های گذشته بارها افرادی از سوی این وزارتخانه متهم و مجبور به اعتراف اجباری درباره واقعه‌ای شدند که در آن دخالتی نداشته‌اند. از جمله معروفترین پرونده‌ها، پرونده مربوط به مازیار ابراهیمی است که به دخالت در انفجاری در پادگان سپاه متهم و مجبور به اعتراف اجباری شده بود اما بعدا مشخص شد که دخالتی در انفجار نداشته و دستگیری او حاصل پرونده‌سازی بوده است.

هویت افرادی که وزارت اطلاعات از دستگیری آنها خبر داده، اعلام نشده و بیانیه وزارت اطلاعات می‌گوید «اطلاعات تکمیلی» در این باره بعدا منتشر خواهد شد.

اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات امروز گفته است که ماموران این وزارتخانه «شب گذشته با رعایت یکی از اصول امنیتی، عامل دوم اقدامات تروریستی شاهچراغ را دستگیر کردند».

رسانه‌های حکومتی ایران پیشتر به نقل از معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس اعلام کرده بودند که عامل اصلی که از سوی نیروهای امنیتی پس از حمله دستگیر شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده، در بیمارستان جان خود را از دست داده است.

حمله مسلحانه با شاهچراغ روز چهارشنبه ۴ آبان ماه صورت گرفت و ساعاتی بعد گروه دولت اسلامی موسوم به داعش مسئولیت آن را پذیرفت. بر اساس گزارش‌های رسمی بر اثر این حمله ۱۵ نفر کشته شدند.
علی کریمی درباره حمله به شاهچراغ: اگر داخلی بود، قاتلید، اگر خارجی بود، نالایقیدرسانه های حکومتی ایران پیشتر به نقل از معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس اعلام کرده بودند که عامل اصلی که از سوی نیروهای امنیتی پس از حمله دستگیر شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده، در بیمارستان جان خود را از دست داده استشماری از مقامات از جمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، احمد وحیدی وزیر کشور و رسانه‌های رسمی و نزدیک به حکومت، به‌طور گسترده این اقدام را به «دشمن» نسبت داده و آن را با اعتراضات اخیر مرتبط دانستند اما مرتضی مقتدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری و مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم گفت ارتباطی میان حادثه شاهچراغ با اعتراضات سراسری در این کشور وجود ندارد.

به نظر می‌رسد که شهروندان معترض ایرانی روایت حکومت درباره حمله به شاهچراغ را نپذیرفته‌اند.

علی کریمی فوتبالیست مشهور ایرانی که حامی اعتراض‌های اخیر ایران است در استوری اینستاگرامی به واقعه شاهچراغ شیراز واکنش نشان داده و گفته «آنچه در شیراز اتفاق افتاد یک جنایت بود. اگر داخلی بود، قاتلید. اگر خارجی بود، نالایقید.»

آقای کریمی نوشته که «تامین جانی مردم، منت ندارد. بدیهی‌ترین وظیفه هر دولتی است. کسانی که مردند، از ما، دوستان ما، همشهری ما، خانواده ما بودند. تاوان خون آنها همراه با تمام جنایت‌های دیگر، هیزم بیشتری بر آتش جان شما خواهد شد. از خیابان تا زندان، از دانشگاه تا حرم، فراموش نمی‌کنیم چه بر سر ما آوردید.»

در یکی از تجمع‌های اعتراضی، دانشجویان تبلیغات حکومتی برای مرتبط کردن حمله به حرم شاهچراغ را محکوم کرده‌اند و شعار داده‌اند: «شاهچراغ رکس دیگه‌، این هم یک نیرنگ دیگه» و «این نقشه‌ها تکراریه، داعش خود سپاهیه».

در برخی از شعارنویسی‌های شبانه هم معترضان حمله شاهچراغ را به حکومت و شخص آیت‌الله علی خامنه‌ای نسبت داده‌اند.

در واکنش ها به حمله با شاهچراغ، کاربران شبکه های اجتماعی این واقعه را با آتش سوزی سینما رکس آبادان در مرداد سال ۱۳۵۷ مقایسه کرده‌اند.

به نظر پاره‌ای ناظران و تاریخ نویسان آغازی بر سقوط حکومت شاه بود. پیش از وقوع انقلاب، گروه‌های انقلابی- مذهبی و نیروهای دولتی بارها یکدیگر را در دست داشتن در حادثه سینما رکس آبادان متهم کردند.
علی کریمی، بازیکن سابق پرسپولیس شاخص‌ترین چهره ورزشی حامی اعتراض‌های اخیر ایران در استوری اینستاگرامی به واقعه شاهچراغ شیراز واکنش نشان داده است.
 
او در این استوری نوشت: «آنچه در شیراز اتفاق افتاد یک جنایت بود. اگر داخلی بود، قاتلید. اگر خارجی بود، نالایقید.»
 
آقای کریمی افزود: «تامین جانی مردم، منت ندارد. بدیهی‌ترین وظیفه هر دولتی است. کسانی که مردند، از ما، دوستان ما، همشهری ما، خانواده ما بودند. تاوان خون آنها همراه با تمام جنایت‌های دیگر، هیزم بیشتری بر آتش جان شما خواهد شد. از خیابان تا زندان، از دانشگاه تا حرم، فراموش نمی‌کنیم چه بر سر ما آوردید.»
 
روز چهارشنبه، رسانه‌ها در ایران از حمله مسلحانه خونین به صحن شاهچراغ شیراز خبر دادند.
ایرنا خبرگزاری رسمی ایران در این باره نوشت که در اثر این حمله، ۱۳ نفر کشته و ۲۷ هم زخمی شدند. با این حال، گزارش‌های ضد و نقیضی در رسانه‌های ایران از شمار کشته‌‌ها و زخمی‌ها منتشر شد.
+3
رأی دهید
-73

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۸
    chi begam ke nagoftanesh - در ماموریت، نورد

    گر می‌شه آدم خونش به جوش نیاد؟. ‏یک دختربچه ۱۴ ساله به‌نام ⁧‫#پارمیس_همنوا‬⁩ رو به جرم این‌که در کیفش عکس پاره شده خامنه‌ای رو پیدا کردن، مورد ضرب و شتم قرار دادن و دختربچه از شدت جراحات جان باخته. در تاریخ بنویسید جزای پاره کردن عکس خامنه‌ای، کشتن کودک ۱۴ ساله بود. ‏⁧‫#مهسا_امینی‬⁩. رضا حاجیلو
    1
    30
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    chi begam ke nagoftanesh - در ماموریت، نورد

    قبلاً گفتم که بعد از کشتنش چند نفر را میارن برای اعتراف گیری و بعد ارتباطش با جنبش اصیل مردمی ایران و بعدش برچسب زدن و کشتار بیشتر مردم، ایرانیان غیور فقط با تظاهرات میلیونی و اعتصابات میشود این شیاطین کثیف را از بین برد. زنده باد جنبش سراسری مستقل و ملی ایرانیان. # مهسا امینی # مسیح ایران زمین
    2
    27
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    100Haloo - تهران، ایران

    هموطن دین اسلام اصلا دین دوستی و مروت نیست، نبوده و نخواهد بود، چرا که اگر کسی مسلمان نشود هیچ حقی در حکومت و مملکت ندارد، نمونه بارزش بهائی ها و جودها و مسیحیان و ارمنی ها، حتی مالیات هم بدهند، که بیچاره ها میدهند، اما بچه هاشون نه شغل دولتی میتونند داشته باشند و نه رشتت های بالای دانشگاه رو بروند و بخوانند. دین اسلام یعنی تفکیک و کی کی رو میشناسه، وگرنه اگر همه در برابر خدا برابرند از زن و مرد، چرا محمد نوادگان خودش رو سید نامیده، اونقدر سوال هست که ارکز دین اسلام بی جواب مانده و تا سوال کنی یه مرتد بهت میبندند و میکشندت. این یعنی دین اسلام، شک میتونی بکنی، ولی باید بعد از شکت بکشنت. ای گند تو این دین که مرداش با دیدن موی سر یه زن غریبه، راست کنند، ننگ و تف بر این دین
    2
    22
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    100Haloo - تهران، ایران

    کار کثافت خودشون هست این جنایت، بگذارید ورق برگرده، ثابت میشه دستور از کجا آمده بود و پشت پرده این جنایت هولناک و ننگین چه کس و کسانی بوده اند، خون هیچوقت پایمال نمیشه، مخصوصا که بی گناه باشند مقتولین
    2
    23
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    بازم خر خودتی و رهبر چلاقت. دست شما رو شده زیاد زور نزن . با این کارا فقط دارید گور خودتون را میکنید و سرعت سقوط را زیادتر میکنید
    1
    17
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    این احمق ها فکر کردند که زمان شاه است که سینما رکس ابادان را اتش زدند و گردن حکومت شاه انداختند. پته ی شما روی آب افتاده است. فقط بیت رهبری قادره یه عملیات تروریستی بکنه که از قبل پوستر شو تهیه کرده باشه!
    1
    14
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    دین وحشیگری - اونتاریو، کانادا
    اگر در شورش ۵۷ نسل بی سواد ما جاهل در دین بودند اما نسل های امروزی اگاه بر جهل نسل شورش ۵۷ هستند و تاریخ انقضا این وحوش تازی فرا رسیده ،پیروزیم و شادملن که دکان دین فروشان را برایرهمیشه خوایم بست.این انگل ها محکوم به مرگ هستند.پاینده باد ایران ازاد متحد سکولار .
    0
    5
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    دین وحشیگری - اونتاریو، کانادا
    هر چه ......که زدید رو بیستر دستکاری می کنید بوش بیشتر در میاد،مردم عصر امروز ایران هالو های شورش ۵۷ نیستند ،ایران بزودی ازاد خواهد شد .پاینده باد ایان متحد ازاد سکولار دموکرات
    0
    2
    ‌سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.