استمداد مادر معترض بازداشتی ۲۲ ساله که در اولین و تنها جلسه دادگاه بدون وکیل برایش حکم اعدام صادر کردند

 محمد قبادلو ۲۲ ساله استرادیو فردا: مادر محمد قبادلو، از معترضان بازداشت‌شده در اعتراضات سراسری، روز دوشنبه ۹ آبان با انتشار ویدئویی از محکومیت به اعدام پسرش در تنها جلسه برگزارشده دادگاه بدون حضور وکلای پرونده و خانواده خبر داد.

ویدئوی استمداد مادر این معترض دو روز پس از آن منتشر شد که خبرگزاری قوه قضاییه از برگزاری جلسه محاکمه شش شهروند معترض از جمله محمد قبادلو، در روز شنبه ۷ آبان، خبر داده بود.

مادر محمد در پیام خود می‌گوید پسر ۲۲ ساله‌اش را در یک جلسه بدون حضور خانواده و وکیلش محاکمه و «به اعدام محکوم کرده‌اند و می‌خواهند با همین سرعت هم او را اعدام کنند».

قوه قضاییه اتهام چند شهروند بازداشت‌شده را «محاربه» و «افساد فی الارض» اعلام کرده و ادعا می‌کند که محمد قبادلو «از طریق زیر گرفتن مأموران با خودرو سواری پیکان» در رباط کریم عامل «قتل یک مأمور به نام وحید کرم‌پور حسنوند و مجروح شدن ۵ مأمور پلیس شده» است.

این در حالی است گه امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو، دیروز با انتشار رشته‌توئیتی مستند، ضمن انتقاد از برگزاری دادگاه «علنی» بدون حضور وکلا و خانواده، برخی ایرادهای حقوقی و قانونی ذکرشده در دفاعیات موکلش را منتشر کرد.

این وکیل دادگستری در رد اتهام موکل خود، علاوه بر برخی مدارک پزشکی مربوط به مأمور فوت‌شده، ویدئویی را از سخنرانی مراسم رسمی تشییع وی منتشر کرده که در آن، روایت قتل این مأمور با آن‌چه در پرونده محمد قبادلو ذکر شده است، تناقض دارد.

آقای رئیسیان همچنین با انتشار تصویر یک نامه قضایی که در آن بر «رسیدگی به قید فوریت» و پیگیری برای «تسریع در صدور حکم بدوی و تجدیدنظر» در این پرونده تأکید شده، نوشته است شاید دلیل این همه شتاب در محاکمه بدون حضور وکیل «این مکاتبه باشد که تکلیف را از ابتدا تا انتهای پرونده مشخص کرده» و «به‌منزله این است که نتیجه تحقیقات مقدماتی دادسرا پیشاپیش مشخص است».
در جریان برگزاری جلسه شش شهروند معترض که به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران برگزار شد، علاوه بر محمد قبادلو، سامان صیدی به «محاربه و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، محمد بروغنی به «محاربه»، ابوالفضل مهری حسین حاجی‌لو به «مقابله با حکومت اسلامی»، محسن رضازاده قراقلو به «محاربه» و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، و سعید شیرازی به «افساد فی الارض» متهم شدند.

قوه قضاییه در حالی برگزاری این محاکمه را «علنی» خواند که به اعضای خانواده و همچنین وکلای این متهمان اجازه حضور در جلسه را نداد.

اتهامات مطرح‌شده از جمله اتهاماتی است که می‌تواند منجر به صدور احکام سنگین و یا اعدام شود. قوه قضاییه جمهوری اسلامی در اعتراضات سراسری گذشته از جمله آبان ۹۸ نیز شماری از معترضان را با چنین اتهاماتی محاکمه کرده است.

محاکمه این شش شهروند در حالی صورت گرفته که هم‌زمان خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرده است تاکنون کیفرخواست «۲۵ پرونده در کرمان، ۸۹ پرونده در استان سمنان، ۱۱۹ نفر در استان زنجان، ۱۰۵ پرونده در استان خوزستان، ۵۵ نفر در استان قزوین، ۱۱۰ نفر در استان کردستان، ۳۱۵ نفر در استان تهران و ۲۰۱ متهم در استان البرز» در ارتباط با اعتراضات سراسری جاری در ایران صادر شده است.

علی‌رغم بازداشت هزاران نفر طی نزدیک به ۵۰ روز گذشته در جریان سرکوب اعتراضات سراسری، این اعتراض‌ها تا شامگاه دیشب نیز به‌طور پیوسته در نقاط مختلف کشور ادامه داشته است.
+165
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    واقعیت تلخه اما اکثر امت خصوصا مذهبیاو بازارایاو کارمندان کلی آدم دیگه ذاتشون مثل آخوندهاست واون اقلیت هزینه میدن. در کل امت جالبی هستیم اکثرا منفعت طلب و آسون طلب. تاریخ سرنوشت امتیایی مثل مارو خوب روشن میکنه باکمال تاسف.
    6
    55
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    chi begam ke nagoftanesh - در ماموریت، نورد

    این بی همه چیزهای ولد...زنا رو باید سرنگون کرد، باید اعتصابات سراسری صنایع نفت،کامیون داران و بازاریان معلمان و دانش آموزان یکسان همگام و یکپارچه در آن واحد و همچنین تظاهرات میلیونی شکل بگیرد، این خونخواران منتظر استیصال و ناامیدی مردم و برگشت به دهه ۶۰ هستند، مردم بیدار و هشیار باشیم. اینها با کشتار توقف نخواهند کرد و همانطور که بختیار هم گفت اینها ایران را و نابودی ایران زمین را نشانه گرفته آمد. نگذاریم جوانان و آیندگان ایران زمین را به قتلگاه ببرند. غیرت شرف و همیت ایرانی را به این جانیان نشان بدهیم، اینان ایران را به اسارت و بردگی گرفتند و بدنبال نابودی غارت و تجزیه ایران با کمک اجنبی هستند از روسیه تا اسرائیل و اروپا . بپا خیزید. # مهسا لمینی# مسیح ایران زمین #.
    6
    62
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان

    بعد از سرنگونی رژیم مادران داغداری که فرزندان شان توسط این قاضی صلواتی ز. زاده اعدام شدند این بیشرف رو تکه تکه میکنند.نوبتت خواهد رسید بی وجدان ح....زاده.
    5
    30
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    رژیم سرنگون که شد ، دوست دارم ببینم سرنوشت غازی صلواتی و اون یکی خونآشام ، غازی مقیسه چی میشه و مردم چطور از خجالت این بچه روسپیهای بی ناموس در میان !؟
    3
    31
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    باعث تاسفه اما اگر این مادر و بقیه مادر پدرها هم رفته بودند توی خیابون امروز شاهد این ویدئو کلیپ نبودیم
    4
    25
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    بینوایان1 - دوسلدورف، آلمان

    مادر من اینا جرأت چنین کاری را ندارند اگر این کار بکنند که بعید میدانم گور خودشان را کندند
    4
    24
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    مسعود راستگو - تهران، ایران
    اگه این اتفاق در امریکا افتاده بود به احتمال ۱۰۰ درصد در همون صحنه عامل مرتکب این کار رو میکشتند و کار به محاکمه نمی رسید.
    16
    17
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    توی این ۴۰ روز این همه جانباخته جوان و نوجوان میهن داریم، همه دهه هشتادی و نسل بعد از انقلاب، شما یک چریک چاخان فسیل ، یک پیرمرد و یا پیرزن چپ ۵۷ تی نمیبینید که آمده باشد و برای مردم مرده باشد. حرامیان ۵۷ تی گند را زده اند و جملگی یا در خانه های مفت سوشیال در کشورهای پادشاهی و امپریالیستی حقوق گدایی پناهندگی میگیرند و یا در کنج خانه ها خفه شده اند و مرگ مهساها و نیکاهارا تماشا میکنند و از همه اینها بدتر یا لخت شده اند و با حفره های بی مقدارشان که خالی تر از مغزهایشان است، مشغول جلب توجه هستند و زورشان تنها به پرچم شیر و خورشید و استخوانهای پوسیده شاه شریف میرسد. کثیف تر از شما، هیچ نسلی در کره زمین و کهکشان شیری نیست. نسلی که نوه هایش را جلوی گلوله میفرستد اما خودش در ۷۰ سالگی حاضر نیست جان بی مقدار و بی خاصیت خویش را برای جبران خمینی طلبی اش فدا کند
    7
    17
    دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    دین وحشیگری - اونتاریو، کانادا
    این وحوش جانی تبهکار و بی ریشه هستند.اینان سابقه بیش از ۱۴۰۰ سال جنایت و تبهکادی دارند.عصر علم و اگاهی اسلام این ایین شیطانی را نابود کرد،سعادت در سکولاریسم و دموکراسی است.دین دست ساز بشر برای اسارت بشر است هیچ تقدسی ندارد،جهل و نادانی دین در سیاست ماشین مرگی به نام حکومت غاصب اسلامی را بوجود اورد که امروز شاهد پر پر شدن کودکان ایران هستیم اما بیدار شده ایم ایران را پس گرفته و این وحوش تاری را به اشد مجازات خواهیم رساند.پاینده باد ابران متحد ازاد سکولار دموکرات.
    1
    2
    ‌سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.