شعارهای ضدحکومتی در مراسم بزرگ سوگواری برای مهرشاد شهیدی

عکس از صفحه اینتساگرام مهرشاد شهیدیدر چهل و سومین روز اعتراضات سراسری ایران گروه بزرگی از مردم اراک در مراسم سوگواری مهرشاد شهیدی، ۱۹ ساله، که توسط نیروهای دولتی کشته شد، شرکت کردند و شعارهای ضدحکومتی سر دادند. همزمان بعد از دور تازه‌ای از تظاهرات در دانشگاه‌ها گزارش ها حاکی از حملات نیروها دولتی به دانشجویان در چند دانشگاه است.

پیشتر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، به معترضان گفت که امروز «روز پایان اغتشاشات است دیگر به خیابان نیایید». سیاست حکومت ایران در قبال اعتراضات گسترده ای که بعد از کشته شدن مهسا امینی شروع شد، سرکوب خشونت آمیز بوده که طی آن بیش از ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ده هزار نفر زندانی شده اند.

در مراسم سوگواری برای مهرشاد شهیدی در اراک جمعیت بزرگی شعار «فرشته باغیرت، تولدت مبارک» سر دادند که با پرتاب گاز اشک آور ماموران امنیتی روبرو شد.

مهرشاد شهیدی‌نژاد منفرد طهرانی، متولد ۶ آبان ۱۳۸۱، به صورت حرفه‌ای آشپزی و در یک کافه رستوران به نام بوته کار می‌کرد.
او چهارشنبه شب با ضربات متعدد باتوم نیروهای سرکوب به ناحیه سر کشته شد. مرگ او در ۵ آبان، ‌یک روز قبل از تولدش به خانواده اطلاع داده شد.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی نقش دولت در قتل او را تکذیب کرده است. این مقام جمهوری اسلامی گفته که علت مرگ این جوان «متعاقبا اعلام خواهد شد.»
مراسم باشکوه خاکسپاری مهرساد شهیدی /درگیری شدید و فراری دادن یگان سرکوب توسط مردمدر این روز مراسم چهلم مینو مجیدی از دیگر کشته شدگان اعتراضات هم در کرمانشاه برگزار شد.

مهسا، دختر خانم مجیدی، در مراسمی در لندن ضمن تشکر از حمایت‌های مردمی گفت که پس از چهل روز «من آرام‌تر نمی‌شوم، خشمم بیشتر می‌شود از ظلمی که به ما شد. مادرم مادرانه‌هایش زیاد بود. برای من، برادر و خواهرهایم. اما برایش کافی نبود و رفت تا مادر ایران شود. او آرام بود و صبور و بی صدا ولی مرگش عجب صدایی داشت که گوش و دل همه را پر کرد. راهش را خودش انتخاب کرد و در راه هدفش پر کشید.»

در پی فراخوانی برگزاری مراسم چهلم خانم مجیدی گروهی از معترضان در آرامستان میناآباد کرمانشاه گرد هم آمدند و ضمن گرامیداشت او که در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۵۵ سالگی با تیراندازی ماموران در این شهر کشته شد، شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

روز جمعه در مراسم چهلم فریدون محمودی در سقز هم همسر او به جمعیت حاضر گفت: «شهید نمی‌میرد، فریدون نمی‌میرد.»

گزارش می شود که طی اعتراضات روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه دست کم ۱۲ نفر در شهرهای کردنشین کشته شده‌اند.
احراز هویت فرشته احمدی، از کشته‌شدگان اعتراضات مهاباد
شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از یک منبع مطلع، کشته شدن یک شهروند به نام فرشته احمدی ۳۲ ساله و مادر ۲ فرزند در جریان اعتراضات روز پنجم آبان با تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی در مهاباد را تایید کرد.
بنا بر این گزارش، فرشته احمدی در محله پشت‌تپ مهاباد برای کمک به چند جوان که مورد حمله ماموران نظامی-امنیتی قرار گرفته بودند در محل حضور داشت اما از سوی ماموران مسلح هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد.

در همین حال، یک منبع مطلع نیز به سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» گفته است که نهادهای امنیتی حکومت اجازه انتقال پیکر خانم احمدی را به شهر سردشت، زادگاهش، ندادند و فشار آوردند که مراسم خاک‌سپاری شبانه برگزار شود اما با مخالفت شدید خانواده او روبه‌رو شدند.

گفته می‌شود که فرشته احمدی روز جمعه در روستای حمزه‌آباد مهاباد به خاک سپرده شد.
+47
رأی دهید
-5

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.