چگونه خطر عود سرطان پستان را کاهش دهیم؟

دویچه وله: بیشتر زنانی که برای سرطان پستان تحت درمان قرار می‌گیرند وجه مشترک دیگری دارند: آنها نگران بازگشت سرطان هستند.

به‌گزارش نشریه پزشکی مدیکال‌اکسپرس؛ دکتر میشل شاین، متخصص سرطان پستان و متخصص ژنتیک در موسسه سرطان ویلموت در نیویورک، برای جلوگیری از عود این نوع سرطان، به همه بازماندگان آن، توصیه‌هایی را ارائه داده است. در اینجا پیام‌های کلیدی او آورده شده است:

محیط زیست: مطالعات نشان می‌دهد که ۹۰ درصد سرطان‌های پستان منشأ محیطی دارند. محیط شامل سبک زندگی (رژیم غذایی، ورزش یا کمبود آن، سیگار کشیدن)، سموم داخل و خارج خانه، و محصولات مصرفی و بسته‌بندی است. شاین توصیه می‌کند که برچسب‌های محصولات را برای اقلامی که به‌طور معمول استفاده می‌شوند، بخوانید و از مواد شیمیایی یا نگهدارنده‌ها (به‌عنوان مثال پارابن‌ها، فتالات‌ها، پترولاتوم) با خواص ایجاد اختلال هورمونی دوری کنید.

الکل: اکثر مطالعات دو دهه به طور مداوم ارتباط بین مصرف الکل و خطر ابتلا به سرطان پستان را نشان داده‌اند. به‌گفته شاین، مصرف سه تا چهار نوشیدنی در هفته می‌تواند با خطر بالاتر ابتلا به سرطان پستان مرتبط باشد و هرچه افراد بیشتر از این مقدار بنوشند، این خطر بیشتر می‌شود. پیشنهاد این است که زنان کمتر از سه نوشیدنی در هفته مصرف کنند.

ورزش: شاین می‌گوید: ورزش را به‌عنوان داروی خود در نظر بگیرید. به‌این‌ترتیب، احتمال کمتری وجود دارد که بگویید: «این هوا بارانی است، ساعت ۴:۵۰ بعد از ظهر تاریک است، و من نمی‌خواهم به باشگاه بروم یا ورزش کنم.» انجمن انکولوژی بالینی آمریکا توصیه می‌کند که پس از تشخیص سرطان، فرد باید ۱۵۰ دقیقه در هفته یا حدود نیم‌ساعت در روز، پنج روز در هفته ورزش کند. شاین تاکید می‌کند که ورزش می‌تواند نحوه بیان ژن‌ها را تغییر دهد و منجر به تغییرات اپی‌ژنتیکی مفید در بیماران سرطانی شود. همچنین فعالیت بدنی پس از تشخیص ممکن است خطر مرگ ناشی از سرطان پستان را کاهش دهد.

رژیم غذایی: تحقیقات نشان می‌دهد یک رژیم غذایی گیاهی یا مدیترانه‌ای (کم یا بدون گوشت قرمز و مقدار زیادی روغن زیتون فرا بکر) با ۶۲ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در مقایسه با افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی نمی‌کنند مرتبط است. بازماندگان سرطان پستان باید بیشتر از سبزیجات تازه استفاده کنند و از غذاهای فرآوری‌شده (هر چیزی که در بسته یا جعبه موجود است) اجتناب کنند و در‌عین‌حال روی غذا در طبیعی‌ترین شکل آن تمرکز کنند.

شکر: مصرف بیش از حد شکر فرآوری‌شده می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین شود. سطوح بالاتر انسولین احتمالاً به رشد سلول‌‌های سرطانی کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بین رژیم‌های غذایی با شاخص گلیسمی بالا و خطر ابتلا به سرطان پستان، صرف‌نظر از وضعیت یائسگی، مصرف الکل و فعالیت بدنی ارتباط وجود دارد. پس با مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و پروتئین، تولید انسولین را محدود کنید. شاین پیشنهاد می‌کند: از نوشیدنی‌های شیرین/گازدار و نوشیدنی‌های میوه‌ای خودداری کنید. قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها و سبزیجات را انتخاب کنید.

استرس: مطالعاتی که استرس را با بروز سرطان مرتبط می‌کند، نتایج متفاوتی را نشان داده‌اند. شاین خاطرنشان می‌کند که اندازه‌گیری استرس دشوار است: آنچه برای یک نفر استرس‌زا است ممکن است برای دیگری نباشد. او پیشنهاد می‌کند در صورت امکان از افرادی که باعث استرس می‌شوند، اجتناب کنید. یوگا، نشستن در جکوزی، مدیتیشن، گذراندن وقت در طبیعت، و ... می‌تواند برای دوری از استرس مفید باشد.
+2
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.