ریشی سوناک، نخست وزیری که ثروتش بیشتر از پادشاه است

ریشی سوناک اولین نخست وزیر آسیایی تبار بریتانیا، اولین نخست وزیر هندو و جوان‌ترین نخست وزیر در یک قرن اخیر استبی بی سی:امور مالی و ثروت ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید و اولین نخست‌وزیر آسیایی بریتانیایی و خانواده‌اش به شدت زیر ذره‌بین است.

از آنجایی که نخست‌وزیر جدید با بحران هزینه‌های زندگی در بریتانیا مواجه است، برخی از مردم این سؤال را مطرح می‌کنند که چگونه یک مرد ثروتمند می‌تواند در هنگام اتخاذ چنین تصمیم‌های سخت اقتصادی افراد عادی را درک کند.

با گذاشتن این مسئله در کنار سلسله‌ای از افشاگری‌ها در طول اولین مبارزات انتخاباتی او برای به دست آوردن رهبری حزب محافظه کار، بسیاری از مردم می‌پرسند که ارزش دارایی‌های آقای سوناک چقدر است.

اما او اصرار دارد که فرد مناسبی برای این کار است، و متعهد شد که با «صداقت و فروتنی» خدمت کند و قول داد «هر روز برای ادای تعهداتش به مردم بریتانیا بی‌وقفه کار کند».

خوب، ما در مورد ثروت آقای سوناک و خانواده‌اش چه می‌دانیم و آیا این مهم است؟
«ثروتمندتر از خانواده سلطنتی؟»چارلز سوم، پادشاه بریتانیا و ریشی سوناکهنگامی که پادشاه چارلز سوم نخست وزیر جدید بریتانیا را تنفیذ کرد - بسیاری از مردم در رسانه‌های اجتماعی درباره میزان ثروت این دو به اظهار نظر پرداختند.

آقای سوناک ارزش خالص دارایی خود را تأیید نکرده است.

اما بر اساس فهرست ثروتمندان ساندی تایمز، آقای سوناک که پیش از این بانکدار بود و همسرش آکشاتا مورتی که وارث شرکت فناوری هندی است، دارای ثروت تخمینی ۸۳۰ میلیون دلار هستند.

اگرچه پادشاه جدید بسیاری از ثروت مادرش را به ارث خواهد برد، اما شایان ذکر است که - طبق همین فهرست - دارایی ملکه الیزابت دوم قبل از درگذشت‌اش حدود ۴۲۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شد.
آکشاتا مورتی، همسر آقای سوناکتصمیمات اتخاذ شده توسط ریشی سوناک، نخست وزیر جدید بریتانیا، می‌تواند بر امور مالی میلیون‌ها نفر در بریتانیا تأثیر بگذاردعلاقه و توجه به ثروت آقای سوناک و امور مالی همسرش در آوریل ۲۰۲۲ جرقه زد.

آکشاتا مورتی اعلام کرد که برای کاهش فشار سیاسی بر شوهرش، پرداخت مالیات بر درآمدهای خارج از کشور خود را در بریتانیا آغاز خواهد کرد.

این در زمانی رخ داد که آقای سوناک، وزیر دارایی وقت بریتانیا، نزد مشاور نخست‌وزیر وقت رفت، زیرا مخالفان ادعا می‌کردند که در مورد برنامه‌های مالیاتی خود شفاف نبوده است.

او گفت مطمئن است که همه قوانین را رعایت کرده است - اما حزب کارگر، حزب مخالف دولت گفت که هنوز باید به پرسش‌هایی پاسخ دهد.
مسیر حرفه‌ای ریشی سوناکریشی سوناک از سال ۲۰۱۵ وارد پارلمان بریتانیا شدآقای سوناک در سال ۱۹۸۰ در ساوت‌همپتون از پدر و مادری هندی که از شرق آفریقا به بریتانیا مهاجرت کرده بودند به دنیا آمد. پدرش پزشک عمومی بود و مادرش داروخانه خودش را اداره می‌کرد.

او پس از تحصیل در یک مدرسه شبانه روزی خصوصی، کالج وینچستر - و کار به عنوان پیشخدمت در یک رستوران هندی در ساوت‌همپتون در طول تعطیلات تابستانی - در دانشگاه آکسفورد سیاست، فلسفه و اقتصاد خواند و با رتبه اول فارغ‌التحصیل شد. او بعداً مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی را در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا گرفت و در آنجا با خانم مورتی آشنا شد.

از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴، آقای سوناک تحلیل‌گر بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس بود و بعداً در دو صندوق سرمایه‌گذاری تأمینی شریک شد.

در سال ۲۰۱۵، آقای سوناک به عنوان نماینده ریچموند در یورکشایر شمالی وارد پارلمان شد و به عنوان یکی از اعضای کابینه در دولت ترزا می، نخست‌وزیر سابق، خدمت کرد.

او سپس توسط جانشین خانم می، بوریس جانسون، به سمت دبیر خزانه‌داری منصوب شد و سپس در فوریه ۲۰۲۰ برای وزارت دارایی انتخاب شد.
میزان حقوقآقای سوناک در دولت بوریس جانسون، وزیر دارایی بودآقای سوناک به عنوان نخست‌وزیر حقوق سالانه حدود ۱۸۵ هزار دلار را دریافت می‌کند.

درآمدهای نخست وزیر از دو پرداخت مختلف تشکیل می‌شود - یکی برای نخست‌وزیری و دیگری به عنوان نماینده منتخب پارلمان.

به عنوان یک نماینده پارلمان و وزیر دارایی سابق، حقوق دولتی آقای سوناک حدود ۱۷۱۶۴۰ دلار بود.

به عنوان نخست‌وزیر، آقای سوناک همچنین سالانه ۱۳۰۱۶۰ دلار مستمری دریافت می‌کند تا هزینه‌های ناشی از انجام وظایف عمومی را تأمین کند.

برای یک فرد عادی این پول زیادی به نظر می‌رسد، اما در مقایسه با برخی دیگر از رهبران جهان، مانند رئیس‌جمهوری ایالات متحده، که دریافتی حقوق سالانه ۴۰۰ هزار دلار را دارد، کمتر است.
ثروت شخصی، بنیادهای ناشناس و املاک و مستغلاتآقای سوناک با آکشاتا مورتی ازدواج کرده است و آنها دو دختر دارنداما قبل از ورود به سیاست، ریشی سوناک شریک دو صندوق سرمایه‌گذاری پرسود بود و اکنون تصور می‌شود که یکی از ثروتمندترین نمایندگان پارلمان بریتانیا باشد.

به گفته تایمز، او «در اواسط بیست سالگی مولتی میلیونر» بود، اما هرگز علناً درباره ارزش دارایی‌هایش اظهار نظر نکرده است.

او قبلاً به دلیل اهدای بیش از ۱۰۰ هزار پوند به مدرسه قبلی خود برای تأمین کمک هزینه‌های تحصیلی برای کودکانی که توانایی پرداخت هزینه تحصیل در آن را نداشتند، مورد انتقاد حزب کارگر قرار گرفت.

حزب کارگر سوالاتی را مطرح کرد، از جمله: آیا آقای سوناک تا به حال از استفاده از گریزگاه‌های مالیاتی سود برده است.

روزنامه ایندیپندنت با گزارشی مبنی بر اینکه او در سال ۲۰۲۰ به عنوان یکی از ذینفعان در فهرست صندوق‌های گریزگاه مالیاتی در جزایر ویرجین بریتانیا قرار گرفته بوده است، گفت که چنین کرده است. یک سخنگوی آقای سوناک گفت که این ادعاها را «به رسمیت نمی‌شناسند».

سیاست‌مداران بریتانیایی که سهام املاک و سرمایه‌گذاری‌هایی دارند معمول است که موقع رسیدن به شغل دولتی «بنیادهایی ناشناس» ایجاد کنند. این به آنها اجازه می‌دهد که محل سرمایه‌گذاری‌شان بدون این‌که بدانند پول کجا سرمایه‌گذاری شده درآمد داشته باشند.

هدف از این کار از بین بردن تضاد منافع بالقوه برای زمانی است که آنها تصمیمات سیاسی اقتصادی اتخاذ می‌کنند که ممکن است سود بیشتری برای آنها به همراه داشته باشد - اما این رویه بحث برانگیز است.

آقای سوناک بنیادهای ناشناسی دارد که در فهرست منافع وزیران ثبت شده‌اند.

آقای سوناک بنیادش را در سال ۲۰۱۹ ایجاد کرد. در آن زمان او نفر دوم خزانه‌داری در هنگام وزارت ساجد جاوید بود.

حزب کارگر می‌گوید که آقای سوناک اولین خزانه‌داری است که دارایی‌های ثبت‌شده در یک صندوق سرمایه‌گذاری از زمان ایجاد فهرست منافع وزرا دارد و این را مطرح کرده که آیا چنین تمهیداتی باید مجاز باشد یا نه.

حزب مخالف دولت از آقای سوناک درخواست کرده است که جزییات موجودی صندوق را منتشر کند و بگوید آیا آخرین گزارش‌های وضع سرمایه‌گذاری آن را از زمان تصدی منصب خزانه‌داری در فوریه ۲۰۲۰ را در اختیار دارد یا نه.

خزانه‌داری بریتانیا گفته است که آقای سوناک «مو به مو مقررات وزارتی را رعایت کرده است.

ترزا می نخست وزیر سابق نیز یک بنیاد ناشناس داشت ولی در سال ۲۰۱۶، دیوید کمرون خلف او به نمایندگان پارلمان گفت که پیش از تصدی منصب، «ساده‌تر و سرراست‌تر است که همه چیز را بفروشند» تا اینکه چنین بنیادی ایجاد کنند.

گویا سوناک‌ها املاک بسیار زیادی دارند.

یک خانه ویلایی در روستای کربی سیگستون نزدیک نورت‌آلرتون در حوزه انتخاباتی ریچموند او در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱.۵ میلیون پوند خریداری شده است.

خانه‌ای پنج اتاقه در ساوث کنزینگتون در مرکز لندن که مدارک نشان می‌دهند آخرین بار در سال ۲۰۱۰ به قیمت ۴.۵ میلیون پوند فروخته شده است.

این زوج آپارتمانی نیز در ساوث کنزینگتون و آپارتمان پنت‌هاوسی با منظره اقیانوس آرام در سانتا مونیکا در کالیفرنیا دارند.

آقای سوناک قبلاً از آپارتمانی در داونینگ استریت از محل پرداخت‌های مالیات‌دهندگان و دورنی‌وود، خانه‌ای ویلایی مرحمتی در باکینگهام‌شایر استفاده می‌کرد.

او به عنوان نخست وزیر حالا می‌تواند به ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت اسباب‌‌کشی کند.
مسیر حرفه‌ای آکشاتا مورتی و ثروت خانوادگیآکشاتا مورتی وارث میلیادرها ثروت استاو که وارث میلیادرها ثروت است در خانواده‌ای بسیار عالی‌رتبه در هند با استعداد فراوان در کارآفرینی متولد شد.

مدتی پس از تولدش در سال ۱۹۸۰ او را نزد پدربزرگ و مادربزرگ پدری‌اش فرستادند چون مادرش سودا مورتی و پدرش نارایانا مورتی در مومبای مشغول پیشبرد کار حرفه‌ای‌شان بودند.

آقای مورتی یک سال بعد شرکت اینفوسیس را به طور مشترک تأسیس کرد که شرکت خدمات فناوری بود که او را وارد فهرست ثروتمندان هند کرد. دخترش نیز بر پایه همین میراث کارش را پیش برد.

خانم مورتی در آمریکا تحصیل کرده است و در کالج خصوصی لیبرال کلرمونت مک‌کینا در کالیفرنیا در رشته اقتصاد و زبان فرانسوی تحصیل کرده است. او مدرکی در یک کالج مد کسب کرد و بعد در شرکت دلوآت و یونی‌لیور کار کرد و سپس در دانشگاه استنفورد مدیریت بازرگانی خواند.

این زوج که دو دختر دارند، در دانشگاه استنفورد با هم آشنا شدند و در سال ۲۰۰۹ ازدواج کردند.

شرکت اینفوسیس تحت ریاست آقای مورتی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هند شد. این شرکت در حال حاضر در ۵۰ کشور از جمله بریتانیا فعال است که در آن قراردادهایی در بخش عمومی دارد.

این شرکت که مقرش در بنگلور است اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۱۱.۸ میلیارد دلار، در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۱۲.۸ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۱۳.۵ میلیارد دلار درآمد داشته است.

آقای مورتی در سال ۲۰۱۱ از مقام ریاست کناره گرفت ولی همچنان سهمی اقلیت در شرکت دارد. بنا بر آخرین گزارش سالانه شرکت، او مالک ۰.۳۹ درصد از سهام این شرکت است.

او عضو هیأت مدیره شرکت‌های متعددی در سراسر جهان بوده است از جمله در بانک‌هایی چندملیتی مثل اچ‌اس‌بی‌سی و آی‌سی‌آی‌سی. او رئیس شرکت سرمایه‌گذاری کاتاماران است که بیش از ۱ میلیارد سرمایه در اختیار دارد.

بنا به تخمین فوربس ارزش خالص دارایی‌های او ۴.۹۸ میلیارد دلار است.

سودا، همسر او نیز رئیس بنیاد اینفوسیس است که سازمانی است غیرانتفاعی که از برنامه‌های خیریه پشتیبانی می‌کند. او به خاطر کار بشردوستانه‌اش و آثار ادبی‌اش شهرت دارد از جمله به خاطر رمان‌اش به نام دلار باهو (عروس دلار) که تبدیل به یک سریال تلویزیونی شد.
سهام اینفوسیسنارایانا مورتی یکی از ثروتمندترین مردان هند استسهام خانم مورتی در ایفنوسیس به خاطر فعالیت‌های این شرکت در روسیه پس از حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین اسباب جنجال شد. این شرکت به بی‌بی‌سی گفته است که دفاترش را در روسیه می‌بندد.

اما بعد از اینکه موقعیت غیرساکن مالیاتی‌اش را اعلام کرد، پولی که او از محل سهامش به دست می‌آورد بیشتر زیر ذره‌بین قرار گرفت.

جدیدترین گزارش سالانه نشان می‌دهد که خانم مورتی مالک ۰.۹ درصد سهاک اینفوسیس است. ارزش سهام او نوسان دارد ولی تخمین زده می‌شود که حدود ۷۹۲ میلیون دلار باشد.

خانم مورتی مبلغ دریافتی سالیانه‌ای از محل سهام دارد که سال گذشته بالغ بر حدود ۱۳.۱ میلیون دلار بود. در آینده، او از محل این درآمد در بریتانیا مالیات پرداخت خواهد کرد.
سرمایه‌گذاری‌های کاتاماران در بریتانیاآقای مورتی اینفوسیس را در سال ۱۹۸۱ تأسیس کرد و همسرش سودا مورتی به خاطر فعالیت‌های بشردوستانه‌اش شهرت دارددر بریتانیا یکی از منافع تجاری مهم خانم مورتی شعبه لندن سرمایه‌گذاری کاتاماران است که در زمینه استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

پروفایل خانم مورتی در لینکدین می‌گوید که این شرکت «به برندهای بریتانیایی که نیازمند سرمایه، تجربه مدیریتی و شرکای شبکه‌ای برای رشد راهبردی هستند» توجه می‌کند.

او و آقای سوناک این شرکت را در سال ۲۰۱۳ تأسیس کردند. وزیر دارایی در سال ۲۰۱۵ از مقام مدیریت‌ این شرکت کناره گرفت چون نماینده پارلمان شده بود و یک سال بعد همسرش سهام‌دار عمده شرکت شد.
شرکت‌های دیگر در بریتانیاریشی سوناک انتقادها از همسرش را اشتباه خوانده استخانم مورتی در چندین شرکت دیگر در بریتانیا نیز منافعی دارد.

نام او به عنوان رئیس دیگمه فیتنس آمده است، که زنجیره‌ای از باشگاه‌های ورزشی است که نیاز به اشتراک ندارد.

این شرکت در ماه فوریه امسال بعد از افت درآمدش به خاطر همه‌گیری کووید-۱۹ دچار ورشکستگی شد هر چند مبالغی به عنوان کمک از دولت دریافت می‌کرد. خانم مورتی مالک ۴.۴ درصد از این شرکت است که میلیون‌ها پوند به بستانکاران بدهی دارد از جمله به سازمان دارایی و عوارض سلطنتی.

پروفایل لینکدین او همچنین او را به عنوان رئیس شرکت «نیو و لینگ‌وود» فهرست می‌کند که کارش فروش لباس‌های مردانه گران‌قیمت از جمله لباس‌خواب‌های ابریشمی است که صدها پوند قیمت دارند.
+13
رأی دهید
-8

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.