رویترز: آمریکا موضوع اعتراضات ایران را در شورای امنیت مطرح می‌کند

اعتراضات در ایران با وجود سرکوب شدید و کشتار معترضان از سوی نیروهای حکومتی، وارد هفتمین هفته شده و در چند روز گذشته اوج گرفته استخبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که دولت آمریکا هفته آینده موضوع اعتراضات ایران را که در پی کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد شروع شد، در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، بازیگر و از فعالان مدنی در این جلسه سخنرانی خواهند کرد.

این گزارش می‌افزاید که هدف واشنگتن، بررسی راه‌های عملی برای شروع «تحقیقات قابل اعتماد و مستقل» درباره نقض حقوق بشر در ایران است.

به گزارش رویترز، آمریکا و آلبانی روز چهارشنبه جلسه‌ای غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهند کرد و مساله ایران در این جلسه مطرح خواهد شد.
در یادداشتی که برنامه جلسه شورای امنیت در آن تشریح شده و خبرگزاری رویترز آن را مشاهده کرده آمده است:‌ «این نشست سرکوب جاری زنان و دختران و اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران را زیر ذره بین می‌گذارد. این جلسه فرصت‌ها برای تشویق به انجام تحقیقات قابل اعتماد و مستقل درباره نقض حقوق بشر توسط دولت ایران را شناسایی خواهد کرد.»

اعضای سازمان ملل و گروه های حقوق بشر هم می توانند در این جلسه شرکت کنند.

در یادداشتی که رویترز به آن اشاره می کند همچنین آمده است:‌ «این نشست بر استفاده غیرقانونی از زور علیه متعرضان و پیگرد مدافعان حقوق بشر توسط رژیم ایران و ردگیری ناراضیان ساکن خارج برای ربودن یا ترور آنها در نقض قوانین بین المللی متمرکز خواهد بود.»

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل قبلا خواستار تحقیقات مستقل توسط یک مرجع شایسته در مورد مرگ مهسا امینی شده بود.

با این حال سازمان ملل به خاطر عدم رسیدگی مستقیم به موضوع سرکوب و کشتار معترضان در ایران مورد انتقاد قرار گرفته است.

سازمان حقوق بشر ایران روز جمعه گفت که آمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر ایران به دست‌کم ۲۵۳ نفر از جمله ۳۴ کودک رسیده است. این سازمان همچین خواهان اقدام فوری سازمان ملل شده.

در هفته‌های اخیر تعداد بازداشت شدگان هم رو به افزایش بوده است.

سازمان عفو بین الملل در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد نوشت که در اعتراضات روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در ایران، حداقل هشت معترض به طور غیرقانونی کشته شده اند.

به نوشته این سازمان نیروهای امنیتی بار دیگر به روی عزاداران و معترضان در حداقل چهار استان آتش گشودند.

هبا مرایف مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان گفت: «استفاده بی خردانه و غیرقانونی مقام های ایرانی از سلاح گرم علیه معترضان، از جمله گلوله جنگی، بار دیگر هزینه سنگین بی عملی بین المللی را آشکار می کند. همه اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل باید همین حالا اقدامی قاطعانه انجام دهند و فورا جلسه ای ویژه درباره ایران برگزار کنند تا مانع مرگ افراد بیشتری شوند.»

«اگر قاطعانه عمل نشود مقام های ایرانی برای سرکوب سوگواران و معترضان جسورتر خواهند شد؛ سوگوارانی که در روزهای آینده در چهلمین روز درگذشت کسانی شرکت می کنند که در جریان سرکوب مرگبار از اواسط سپتامبر کشته شده اند.»

یک روز پیشتر کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به «وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران» از شورای حقوق بشر خواستند فورا اقدامات لازم را برای رسیدگی به این وضعیت از جمله تشکیل یک نشست ویژه انجام دهد و یک مکانیسم تحقیقاتی مستقل بین‌المللی برای اطمینان از پاسخگویی عاملان خشونت و پایان معافیت عوامل سرکوب در ایران ایجاد کند.
+62
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    گارد جاویدان - فرانکفورت، آلمان
    خب حالا آمریکا اگر موضوع اعتراضات ایران را در شورای امنیت مطرح کنه قطعاً روسیه و چین هر نوع تصمیمی را علیه حکومت ایران وتو میکنند! آنوقت چی؟ لابد باز هم مینشینند و همدیگر را تماشا میکنند!!
    11
    12
    جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    ای کاشت شیرین عبادی در جلسه شورای امنیت فاقد حضور می داشت ؛ اگر هم حضور باید داشته باشد هیچ گونه اظهار نظری نمی کردن و هیچ سخنی بر زبان نمی اورد و فقط سمت یک شنونده و شاهد را میداشت. خانم عبادی در مورد مخالفتش با نظام اخوندی همیشه در سخنانش جای اشتی کردن با نظام را برای خود باقی میگذارد یعنی اینکه تماما" مخالف یا دشمن نظام اخوندی نیست !
    5
    13
    جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه
    اینها همه سیاه بازیه، آخوند ها ماموریت شان را انجام دادند! دریای خزر تجزیه شد، خلیج‌فارس و جزیره قشم و گواتر به چین واگذار شد و......، داخل آن چمدان‌های سوغاتی ریسی ، تماما پر از پاسپورت بود!
    5
    11
    جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    اگر از کاربران سایت کسانی هستند که وقت و امکانات دارند. لطفا از تظاهرات جانوران اسلامی از فیلمهای تلویزیون از . َخنرانی ها چهره های اینها را در اورید تا فردا اینها فرار نکنند. من شخصا در فردای پیروزی حتما حتما کارم را رها میکنم و به شکار جانوران اسلامی که به اروپا میایند میپردازم.
    1
    0
    شنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    فراموش نکنیم که اذریهای شجاع همانند کردهای قهرمان و شرافتمند از مادها هسنند و ایک ربطی به ترکها ندارند. امروز میبینیم که این چند راس پان ترک تمام مدت حرفهای رژیم اخوندی را تکرار میکنند.0متایفانه ما خیلی مطالعه مان کم است. در اینترنت در منابع المانی و انگلیسی سرچ کنی فقط 11% از مردم ترکیه ریشه ترکی دارند. بقیه از اقوام ایرانی کرد و ارمنی وچرکس و ترویا و یونانی غیره هستند. این پان ترکها ساخته دست اطلاعات جمهوری اسلامی هستند و فکر میکردند که جنین روزی بدردشان میخورد که نخورد و ایرانیان نشان دادند هوش در ایران نهادینه است
    1
    1
    شنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.