برگزاری تظاهرات حکومتی در ایران در پی حمله به شاهچراغ

 تشییع جنازه فریدالدین معصومیرادیو فردا: دو روز پس از حمله مسلحانه به زائران در شاهچراغ در شیراز که «۱۵ کشته» و شمار دیگری مجروح بر جای نهاد، جمهوری اسلامی ایران روز جمعه، ششم آبان، یک راهپیمایی سراسری حمایت از خود را با عنوان «محکومیت جنایت تروریستی» در پی برگزاری نماز جمعه ترتیب داد.

رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران به این مناسبت روز جمعه برنامه‌های خبری ویژه برای پوشش این تظاهرات پخش کردند که در طول آن، در گفت‌وگو با مردم در شهرهای مختلف، وقوع حمله مسلحانه در شیراز را به اعتراضات شش هفته اخیر کشور نسبت دادند، بدون آن که اشاره‌ای به ریشه‌های اعتراضات اخیر و دلایل عمق ناخشنودی مردم از نظام حاکم کنند.

تصاویری که رسانه‌های ایران پیاپی از فیلم‌های دوربین‌های مداربسته حرم شاهچراغ منتشر می‌کنند، ظاهرا به عاملی برای تهییج احساسات و حضور مردم در این راهپیمایی حکومتی مبدل شده است.

بر اساس فیلم‌های این دوربین‌ها، یک مرد مسلح روز چهارشنبه با ورود به مسجد، به سوی زائران تیراندازی کرد و برخی از آن‌ها را نیز که مجروح بودند، با شلیک گلوله خلاص از پای درآورد.

در این میان کودکی به نام آرتین که والدین و برادر نوزادش در این حمله کشته شدند، در کانون توجه خبری رسانه‌های ایران قرار گرفته است.

محمد مخبر، معاون رئیس جمهوری ایران، در بازدید روز پنج‌شنبه پنجم آبان از بیمارستان‌های شیراز ضمن عیادت از آرتین، با پدربزرگ و سایر افراد فامیل این کودک گفت‌وگو کرد.

در این میان هنوز از سرنوشت فرد مسلح عامل این حمله خبر بیشتری در دست نیست. مسئولان وزارت کشور گفته بودند که او شدیدا زخمی شده و چون تحت درمان قرار گرفته، بازجویی از او فعلا انجام نشده است. به گفته مقامات ایران، این فرد یک خارجی است اما در مورد او جزئیاتی منتشر نکردند.

بیانیه‌ای به نام گروه حکومت اسلامی، داعش، ساعاتی پس از وقوع حمله، مسئولیت آن را برعهده گرفت. با این اوصاف، تردیدهایی بروز کرده که این بیانیه شباهت زیادی به سایر بیانیه‌های پذیرش مسئولیت از سوی این گروه ندارد.

محمدجواد حاج علی‌اکبری، خطیب نماز جمعه تهران، روز ششم آبان در حالی که ابراهیم رئیسی نیز در میان حاضران بود، گفت که داعش ساخته آمریکای ادوکلن‌زده است، و افزود «همه خون‌های سال‌های گذشته را کار شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی و شیطانک‌ها دانسته» و «تا انتقام نگیریم از پای نخواهیم نشست».

در این میان، مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی در پی وقوع حمله شیراز، حملات خود به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، از جمله شبکه‌ ایران اینترنشنال، را شدت بخشیده و محمد بن ‌سلمان، ولیعهد عربستان را منبع مالی این شبکه دانسته و او را حامی عملیات مسلحانه برای ضربه زدن به امنیت ایران معرفی می‌کنند.

همزمان رسانه‌های ایران خبر دادند که یکی از کشته‌های حمله شیراز یک دانشمند نخبه عرصه انرژی و برق بوده که فریدالدین معصومی نام داشت. اعلام شد که او برای پیگیری برنامه‌های انرژی کشوری به شیراز سفر کرده بود. پیکر این دانشمند در ضمن تظاهرات حکومتی روز جمعه در دانشگاه تهران تشییع شد.

از آغاز دور جدید اعتراضات در ایران، جمهوری اسلامی راهپیمایی‌های دیگری نیز برای حمایت از موجودیت خود و رهبری نظام ترتیب داده است.

با وجود این، اعتراض‌ها کماکان ادامه یافته و ده‌ها تن دیگر از معترضان، اکثرا نوجوان و جوان، با گلوله نیروهای جمهوری اسلامی ایران کشته شده و همزمان شماری از نیروهای امنیتی نظام نیز از پای درآمده‌اند.

برای جمهوری اسلامی ایران تلاش برای «خواباندن» اعتراضات از طریق برگزاری راهپیمایی‌های حکومتی یک راهکار ده‌ها ساله است.
+6
رأی دهید
-152

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    دین وحشیگری - اونتاریو، کانادا

    بلانسبت خر شما خود شیطون هستید.حـ... های وحشی ،می کشید تا به مشن نادان غرق شده در دین رو بیدتر کنید دستاتون رو سده وحوش جانی.داعش هیچ‌مسولیتی رو قبول نکرده ودر ضمن در هبچ‌ ذسانه خترجی تایید نشده. داعش شیعه که خوب خودتون هستید.چقدر این جماعت ابلهه هستند پشتیبانی از جماعتی که مدرس شیطان هستند.ازادی نزدیک است.پاینده باد ایران ازاد و‌سکولار.
    5
    46
    جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    chi begam ke nagoftanesh - در ماموریت، نورد

    بیشرف ها اگه راست میگید اجازه تظاهرات به معترضان بدید تا برق از ک ن بپره،. دلقک ها یه دانشمند هم توش کردین که هیجانی تر بشه،. لعنت به ذات کثیفتون با رهبر الدنگتون،. مردم باید میلیونی بریزند تو خیابون ، و اعتصابات سراسری از کامین داران بازاری ها تا صنعت نفت، این بیشرف ها سناریوهای بیشتری برای آدمکشی انفجار و قتل دارن تا جنبش رو خاموش کنند، فقط اتحاد و یکپارچگی مردم این جانیان بالافطره رو به عقب میزنه،. کارتون رو مردم با اتحاد ملی تمام میکنند. این با دفعات دیگه خیلی فرق می‌کنه. # مهسا امینی# مسیح ایران زمین
    3
    49
    جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

    chi begam ke nagoftanesh - در ماموریت، نورد
    چرا نامنصفانه گپ میزنی؟! نه تنها اجازه تظاهرات دادیم، بلکه مکان هم در اختیارتان گذاشته کردیم. ولی اجازه اغتشاش و آشوب هرگز داده نخواهد شد.
    37
    3
    جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    سوسمار ولایت - دهلی، اتریش
    .....یاد مغول ها افتادم که کتابخانه های ایرانیان رو به اتش کشید، شما رو همتونو ....میزنیم. جمهوری اسلامی استاد خود زنی هم هست. هواپیما اکراینی رو زد که یه وقت نزننشون. با پوول نفت باید خدافظی کنین مردم فلکتونو دارن میبندن.
    0
    4
    جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    سوسمار ولایت - دهلی، اتریش
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    حسن و حسین و فاطمه اینا همه بچه های منن. من امام زمانم پسرم. میکنمت تو چاه جمکران ها. با امام زمان درس حرف بزن چون شب میام بالا تختت سر وقتت ها. تو ماستتو بخور فعلا
    0
    4
    جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    من فکر میکنم ما تو این سایتها کار مثبتی نمیکنم و لدای مبارطه را در میادریم و یک نفهمی مثل این غاطمه الطهزا را دادن دستمون که فحش کاریش کمین و شب با حس مبارز بوذم سر طمین بگذاریم. اگر کسی امکاناتی دارد میت اند تمام فیلمها از تظاهرات جان ران اسلامی از تلویزیون و اینترنت و خلاصه هر جا را ضبط کند و عکسها را سیو کند. هر کس که از شروع انقلاب در نوکری اخوند ماند باید مجازات شود.خیلی ها هستند که متحق مجازات هستند ولی مثلا معروف نیستند. الان تصور کن فردا ادقلاب پیروزشود. مگر ما چند نفر از این بسیجیها و نیروهای انتظامی و حتی سربازهای وظیفه که مردم را میزنند میشناسیم. هیچکدام نباید از مجازات فرار کنند.منکه بیاری حق بعد از پیروزی به شکار فراریهای رژیم میپردازم. از الان دارم چهره اینها که مردم را کتک میزنند را میبینم که مثل شغال زوزه میکشند
    0
    3
    شنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    خاک تو سر این تلفنها کنن. شصت بار باید کنترل کنی که چی نوشتی. همش تاسته بغلی را میزند.از کسانی که مطلب من را خواندند پوزش میخواهم چون خودم هم نفهمیدم. بسکه حروف بغلی درج شد
    0
    1
    شنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    فراری اونی بود که روز جمعه بعد از خواندن سوره مبارکه آل‌عمران گفت: ففررت حَتَى صعدت الجَبَل فَلَقَد رَأَیتنِی أنزو کأننی أروى (أروى: ضَأن الجَبَل ضد الماعز) یعنی: من فرار کردم تا این که از کوه بالا رفتم و همانا خود را دیدم که همانند بز کوهی، از کوه بالا می روم. ببین، ما بز نیستیم، شیر. بیا اینجا تا یه کار مثبت کرده باشی.
    0
    0
    شنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    تلفنت رو روتیت به چپ یا راست کن، تاستات کلان میشن، دیگه بغلی رو انگشت نمیزنی.
    0
    0
    شنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    از راهنمایی ات بابن تاسته سپاسگزارم. کامنت اولت را نفهمیدم چون چرت و پرت نوشتی. من از کاربران سایت خواستم عکسهای شماها را سیو کنند که فردایی پیروزی حاصل شد نتوانید فرار کنید. تو قران تلاوت کردی😂😂😂.
    0
    0
    یکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.