پولیتیکو: دولت بایدن از تغییر رژیم ایران حمایت نمی‌کند

پولیتیکو: دولت بایدن مذاکرات هسته‌ای را کنار نمی‌گذارد و از تغییر رژیم ایران حمایت نمی‌کند.

پولیتیکو به نقل از شش مقام آمریکایی می‌نویسد که دولت بایدن حاضر نیست مذاکرات هسته‌ای را کنار بگذارد و آشکارا از تغییر رژیم ایران حمایت کند. قرار است به زودی برای حمایت از معترضان ایرانی تحریم‌هایی علیه فرماندهان میانی نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی اعمال شود.

شش مقام آگاه به پولیتیکو گفته‌اند که درخواست‌هایی از سمت برخی جناح های اپوزیسیون ایران برای حمایت دولت بایدذهن از تغییر رژیم در ایران مطرح شده اما دستیاران رئیس جمهوری آمریکا تمایلی به این اقدام ندارند.

به نوشته پولیتیکو راهبرد کنونی دولت بایدن در قبال اعتراضات سراسری در ایران ممکن است نه تنها سبب سرخوردگی بخشی از مخالفان جمهوری اسلامی شود، بلکه سیاست آمریکا در خاورمیانه را پیچیده‌تر می‌کند، به ویژه اگر جمهوری اسلامی با جسارت بیشتری به دنبال پیشبرد برنامه هسته‌ای خود باشد. با این‌حال به گفته منابع آگاه در کاخ سفید دولت بایدن در رویکرد یاد شده متحد است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا به پولیتیکو گفت: «در این زمینه همه با هم اتفاق نظر دارند.»

مقامات آمریکایی می‌گویند باید همه جوانب، از مطالبات حقوق بشری معترضان ایرانی تا ترجیح ایالات متحده برای استفاده از دیپلماسی برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای را در نظر داشت. تصمیم ایران برای فروش پهپادهای انتحاری و سایر تسلیحات به روسیه برای جنگ در اوکراین موضوع را پیچیده‌تر کرده است.

مقامات ایالات متحده که این اطلاعات را در اختیار پولیتیکو قرار داده‌اند سمت‌های مختلفی در دولت بایدن دارند و همه آنها ظاهراً به دلیل حساسیت موضوع خواسته‌اند ناشناس بمانند.

پولیتیکو می‌نویسد ولیعهد سابق ایران از جامعه بین‌المللی و از ایالات متحده خواسته است که بدون مداخله نظامی از تغییر رژیم در تهران حمایت کنند. دولت بایدن اما می‌گوید «این یک گام بیش از حد» [نامتعارف] خواهد بود. یک مقام آمریکایی به پولیتیکو گفت: «تغییر رژیم به مردم ایران بستگی دارد.»

برخی از مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند که حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد، رسماً خواستار تغییر رژیم نشد.

رئیس جمهوری آمریکا در سپتامبر سال جاری در سخنانی که در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد، خاطرنشان کرد که دولت او از مطالبات معترضان ایرانی حمایت می‌کند. پولیتیکو می‌نویسد یکی از دلایل موضع‌گیری سریع دولت بایدن به نفع معترضان تجربه دولت اوباما در تعلل در حمایت از اعتراضات سال ۸۸ بود.

دولت بایدن اکنون راه‌‌کارهای دیگری را برای مجازات جمهوری اسلامی در نظر گرفته است، از جمله کمک به اخراج ایران از کمیسیون سازمان ملل برای حقوق زنان و اعمال تحریم‌هایی تازه در ارتباط با معامله تسلیحاتی جمهوری اسلامی با روسیه.

سیاست خارجی نمایشی دولت ایران
چهار تن از مقامات آمریکایی گفتند که در ارتباط با ایران یک اجماع قوی در داخل دولت وجود دارد:

«همه هر روز از خود می‌پرسند، آیا چیزی هست که ما فراموش کرده باشیم؟ آیا کار دیگری وجود دارد که باید انجام دهیم؟»

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود:

«در هر جلسه‌ای که داریم، در مورد آنچه که واقعاً قادر به انجام آن هستیم صحبت می‌کنیم.»

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی شنبه ۳۰ مهر در سفر خود به ارمنستان گفته بود که ایران از آمریکا پیامی دریافت کرده است که نشان‌دهنده عجله و شتاب این کشور (آمریکا) برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران است. او گفته بود:

«سه روز پیش از آمریکا پیامی دریافت کردیم و به آن‌ها پاسخ دادیم که قبل از هر چیز، اتهاماتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است باید حل‌وفصل شوند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه ۳ آبان / ۲۵ اکتبر در نشست خبری خود سخنان امیرعبداللهیان را تکذیب کرد. پرایس گفت:

«مسلماً چنین پیامی به ایران داده نشده است. این گزارش‌ها به هیچ وجه صحت ندارند. پیام ما تنها این است: از کشتن مردمتان دست بردارید. فرستادن سلاح به روسیه برای کشتن اوکراینی‌ها را متوقف کنید. پیام‌هایی که ما به‌طور علنی داده‌ایم و به‌طور محرمانه نیز منتقلش می‌کنیم، این‌ها هستند.»

مقامات دولتی ایران تلاش می‌کنند تا در میانه اعتراضات سراسری در کشور چنین وانمود کنند که سیاست خارجی فعالی دارند. امیرعبداللهیان در آخرین اظهارات خود نیز گفت «در دولت جدید مذاکرات را با جدیت و به طور فعالانه آغاز کردیم» و «اکنون در گام‌های پایانی توافق هستیم». او گفت در نیویورک با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران غیرمستقیم به توافق‌هایی دست یافته‌اند و در وین نیز در مورد سه مکان مشکوک به وجود اورانیوم در ایران با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به توافق رسیدند. شواهد اما حاکی از آن است که با آمریکا و آژانس توافقی به‌دست نیامده است.
+11
رأی دهید
-188

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۸
    Aztek - قم، ایران

    به جهنم . آمریکا که آخوند ها رو آورد سر کار چه تاجی به سر مردم ایران زد؟
    2
    158
    ‌چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    دو کلمه حرف حساب - حصارک، ایران

    و چه بهتر، ما یاد میگیریم گول نخوریم و روی پای خودمون بایستیم. ولی جو بایدن ملت ایران این دشمنی شما را فراموش نخواهند کرد.
    2
    139
    ‌چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    وطن نام تو نام نامداران - ستکهلم، سوئد

    شاید شنیدنش خوشحال کننده نباشه ولی غربیها، کشورهای عرب و اسرائیل طی ۴۳ سال گذشته به این توافق رسیدن که وجود حکومت اسلامی در ایران در مسیر منافع اونهاست و همونطور که ما طی سالها دیدیم، هیچ اقدامی برای کمک به ما مردم ایران نکرده و نخواهند کرد. متاسفانه ما مردم ایران در دنیای امروز تنهاییم و بای فقط به خودمان در مقابل رژیم خون و فساد تکیه کنیم.
    2
    128
    ‌چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Buddliea - لندن، انگلستان

    ما خاورمیانه ها زیادی ساده هستیم که گول امریکا و این رژیم سپاهی را می خوریم این ها همه دستشون تو یک کاسه اند و هدفشان هم مشترک آن از مردم افغانستان که به امریکا وابسته شد و اعتماد کرد آخر پشتشون را خالی کرد و کشور را به طالب که دوست صمیمی سپاه هست داد و‌مردم افغانستان را بدبخت کرد مرگ بر امریکا و سپاه و طالب همه تو یک گروهند ....
    2
    99
    ‌چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    KTLIEBE - کاونتری، انگلستان

    خرد جمعی ایرانیان به این نتیجه رسیده است که تنها و تنها باید به خود متکی باشد. این نتیجه سالها سرخوردگی از سیاست جهانی و نتیجه گیری این واقعیت است که نفع کشورهای جهان در بقای حکومت فاشیست و کودک کش جمهوری اسلامی است. البته نباید از این واقعیت غافل شد که حمایت جهانی از انقلاب ایرانیان علیه حکومت ستمگر جمهوری اسلامی در نهایت سران کشورهای جهان را وادار خواهد کرد تا از قیام مردم ایران حمایت عملی کنند چون میدانند که مردم ایران فراموش نخواهند کرد. به امید پیروزی علیه استبداد مذهبی و تاسیس اولین دموکراسی واقعی در ایران. زنده باد ایران.
    1
    44
    ‌چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    گارد جاویدان - فرانکفورت، آلمان

    اینکه ارسال پهپادهای جمهوری اسلامی به روسیه را بهانه قرار داده اند تا تحریم ها را بیشتر کنند مسخره است این پهپادها دارای ساختاری پیچیده نیست و خود روسیه میتونه تولید کنه و نیاز به ایران هم نداشته باشه ولی متحد روسیه بودن هزینه هایی داره که باید با بهانه های الکی هم پرداخت بشه
    0
    30
    ‌چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    freedom of the press - تهران، ایران

    این خبر تعجب انگیزی نیست، نه تنها آمریکا بلکه هیچ کدام از کشورهای اروپایی هم نمی خواهند رژیم اشغالگر ایران تغییر بکنه. زبانی حمایت می کنند ولی در عمل نمی خواهند رژیم اشغالگر ایران تغییر بکند مگر احمق هستند که منبع درآمد هنگفت شان را از دست بدهند. هیچ کشوری محض رضای خدا به هیچ ملتی کمک نمی کند باید منفعتی براش داشته باشه.
    1
    50
    ‌چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    گور بابای بایدن و هر کس که موافق این جمهوری اسـ...ه!
    1
    50
    ‌چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    مطالبه گر - تورنتو، کانادا

    دور از ذهن نبود ما مردم باید به خودمون متکی باشیم اگه هر کدوم از این کشورا تو فکر تغییر رژیم باشن باید بدونیم که از قبل یکی و تو آب نمک خوابوندن پس بهتر که خودمون این رژیم و سرنگون کنیم و خودمون سرنوشت مملکتمون و به دست بگیریم
    0
    36
    ‌چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.