ریشی سوناک بعد از دیدار با چارلز سوم، نخست وزیر بریتانیا شد

ریشی سوناک بعد از دیدار با چارلز سوم، پادشاه بریتانیا رسما کار خود را به عنوان نخست وزیر آغاز کردبی بی سی: با پایان کوتاه‌ترین دوره نخست‌وزیری در بریتانیا، لیز تراس جای خود را به ریشی سوناک، رهبر جدید حزب محافظه‌کار داد تا به عنوان اولین نخست وزیر آسیایی‌تبار بریتانیا و جوان‌ترین نخست‌وزیر در تاریخ معاصر این کشور کار خود را آغاز کرد.

خانم تراس تنها یک ماه و نیم بعد از رسیدن به نخست وزیری روز سه‌شنبه ۲۵ اکتبر (سوم مهر) برای تقدیم استعفای خود به چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، به کاخ باکینگهام رفت.

بلافاصله بعد از او ریشی سوناک با شاه بریتانیا دیدار کرد تا پیشنهاد تشکیل کابینه را دریافت کند. او روز دوشنبه ۲۴ اکتبر (دوم مهر) به عنوان رهبر حزب حاکم محافظه‌کار انتخاب شده بود.

آقای سوناک در اولین سخنرانی خود بعد از رسیدن به مقام نخست‌وزیری به «مشکلات عمیق» اقتصادی بریتانیا اشاره کرد و گفت «کار بلافاصله آغاز می‌شود».

او وعده داد که «با اقداماتش و نه فقط با حرف» کشور را متحد کند. نخست وزیر جدید بریتانیا گفت که به سختی کاری که در پیش دارد آگاه است.

آقای سوناک، وزیر دارای پیشین بریتانیا، در شرایطی ریاست کابینه را در دست می‌گیرد که وضعیت اقتصادی به شدت آشفته است و نرخ تورم در این کشور به بالاترین میزان در چهل سال اخیر رسیده است.

مشکلات شدید اقتصادی و اختلافات سیاسی باعث شد تنها در عرض چهار ماه دو نخست وزیر محافظه‌کار بریتانیا استعفای خود را اعلام کردند.
لیز تراس تنها بعد از ۴۵ روز مجبور به استعفا از مقام نخست وزیری بریتانیا شدبوریس جانسون و لیز تراس به دلیل از دست دادن حمایت نمایندگان حزب حاکم در پارلمان و بعد از چرخش‌های سیاسی و اقتصادی و همین طور رسوایی‌های پی‌درپی -به ویژه در دوره آقای جانسون- مجبور به استعفا شدند.

آقای جانسون در آغاز نخست وزیری ریشی سوناک از همه اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا خواست به طور کامل از او حمایت کنند.

محبوبیت حزب محافظه‌کار بریتانیا به پایین‌ترین حد خود رسیده و حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت و احزاب دیگر خواهان برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام شده‌اند.

اما آقای سوناک در اولین اظهار نظرهای خود بعد از رسیدن به رهبری حزب محافظه‌کار برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرد.

پیامدهای اقتصادی و سیاسی برگزیت، همه‌گیری کرونا و جنگ روسیه علیه اوکراین گریبان‌گیر رهبران سیاسی شده که باید پاسخگوی مردمی باشند که روز به روز با شرایط سخت‌تری روبرو می‌شوند.

ریشی سوناک وعده داد که در رهبری خود نیازهای مردم را فراتر از کار سیاسی قرار می‌دهد و افزود که کابینه او با «بهترین‌های حزب» شکل خواهد گرفت.
ریشی سوناک در یک نگاه:
    سن: ۴۲ سال
    زادگاه: ساوتهمپتون
    محل زندگی: لندن و یورکشایر
    تحصیلات: کالج وینچستر، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه استنفورد
    خانواده: همسر آکشاتا مورتی با دو فرزند دختر
    حوزه انتخاباتی در پارلمان: ریچموند (یورکشایر)
+19
رأی دهید
-43

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    Mome - لوند، سوئد
    خدا رحم کند به پناهندههای که اقامت ندارند
    4
    16
    ‌سه شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۳
    خداوند - آسمان، ایران
    میگن در فیلم بعدی بالیود، شاهرخ خان قراره از قاتل پدرش که چارلز باشه انتقام بگیره و پادشاه بریتانیا بشه
    4
    7
    ‌سه شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    کاری به سیاست های استعماری بریتانیا و نقش کثیف آن در فروپاشی نظام پهلوی و شاه فقید ندارم ، اما حداقل یک هندی تبار میتونه در راستای منافع بریتانیا نخست وزیر بشه ، و یا در سویدن در ۵ سال گذشته و در ۲ دولت مختلف ۴ وزیر ایرانی تبار داشتیم ، اما در جمهوری منحط اسلامی بهاییان ، حتی مسلمانان سنی ، اقلیت های مذهبی و هر نو دگر اندیشی بشدت تحت ستم هستند
    0
    8
    ‌سه شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.