ریشی سوناک اولین نخست وزیر غیر سفیدپوست بریتانیا

ریشی سوناک اولین نخست وزیر غیر سفیدپوست بریتانیا خواهد بودریشی سوناک، به رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا انتخاب شد تا به عنوان پنجاه و هفتمین نخست وزیر این کشور جانشین لیز تراس شود.

آقای سوناک ۴۲ ساله اولین نخست وزیر آسیایی‌تبار و غیر سفیدپوست بریتانیا و همین طور جوان‌ترین نخست وزیر تاریخ معاصر این کشور خواهد بود.
او که هفت هفته پیش رقابت رهبری حزب محافظه‌کار را به لیز تراس باخته بود، اکنون با کسب حمایت اکثریت نمایندگان حزب محافظه‌کار و با خارج شدن دو رقیب دیگرش، بوریس جانسون و پنی موردانت از دور رقابت‌ها، به رهبری حزب حاکم رسید تا نخست وزیری بریتانیا را بر عهده بگیرد.

خانم موردانت لحظاتی قبل از پایان مهلت تعیین‌شده برای جلب حمایت نمایندگان حزب محافظه‌کار در رقابت‌ رهبری حزب، اعلام کرد که به نفع آقای سوناک کنار می‌رود. بوریس جانسون، نخست وزیر پیشین بریتانیا هم روز یکشنبه ۲۳ اکتبر از دور رقابت‌ها‌ خارج شده بود.

آقای سوناک اندکی بعد از اعلام پیروزی او در رقابت رهبری حزب حاکم محافظه‌کار که او را به نخست وزیری می‌رساند، پشت درهای بسته برای نمایندگان مجلس عوام بریتانیا سخنرانی کرد.

خانم تراس که تنها یک ماه و نیم نخست وزیر بریتانیا بود به دلیل مجموعه‌ای از چرخش‌های سیاسی و اقتصادی مجبور به استعفا شد.

آقای سوناک در حالی ساکن شماره ده داونینگ استریت می‌شود که پیامدهای اقتصادی برگزیت، همه‌گیری کرونا و حمله روسیه به اوکراین، صحنه سیاست بریتانیا را در ماه‌های گذشته با هرج و مرج و وقایع بی‌سابقه روبرو کرده است.
ریشی سوناک جوان‌ترین نخست وزیر تاریخ معاصر بریتانیا خواهد بوداین وضعیت باعث شده که در کمتر از چهار ماه دو نخست وزیر بریتانیا استعفا کنند. دوره نخست وزیری خانم تراس -که آقای سوناک جانشین او می‌شود- کوتاه‌ترین دوره تصدی دولت در تاریخ بریتانیا بود.

حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت، و بسیاری از مردم بریتانیا خواهان برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام شده‌اند و می‌گویند حزب محافظه‌کار با تغییر مدام رهبر و نخست وزیر کشور در شرایط وخیم اقتصادی نشان داده است که قادر به حل مشکلات نیست.

به گفته نمایندگانی که در اولین سخنرانی آقای سوناک به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار در پارلمان حضور داشتند، او برگزاری انتخابات عمومی را رد کرده است.

یکی دیگر از انتقادها این است که این بار حتی اعضای عادی حزب محافظه‌کار هم برای انتخاب رهبر حزب رای ندادند و آقای سوناک تنها با حمایت اکثریت نمایندگان حزب حاکم در مجلس انتخاب شد.

محبوبیت حزب محافظه‌کار در بریتانیا به کمترین میزان در ۱۲ سال گذشته که قدرت را در دست داشته‌اند، رسیده است.
ریشی سوناک در یک نگاه:
    سن: ۴۲ سال
    زادگاه: ساوتهمپتون
    محل زندگی: لندن و یورکشایر
    تحصیلات: کالج وینچستر، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه استنفورد
    خانواده: همسر آکشاتا مورتی با دو فرزند دختر
    حوزه انتخاباتی در پارلمان: ریچموند (یورکشایر)
+101
رأی دهید
-43

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان

    امیدوارم موفق بشود سیاست های استعماری انگلیس را تعدیل کند، بلکه پشت خامنه ایی را خالی کنند و مردم خاور میانه یک نفس راحتی بکشند!
    5
    42
    دوشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    سیاست خارجی با رنگ پوست تغییر نمی کند. باراک حسین اوباما. «دولت» یعنی ظاهر مردم پسند(بخوانید ابله پسند و عوام فریب) نهادی دیرینه بنام قدرت.
    3
    9
    ‌سه شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    henryaaaa - لوس انجلس ، ایالات متحده امریکا
    ببینید روزنامه The Sun که ارگان نژاد پرستان و تروریستهای انگلیس هست ( مشابه FOXNEWS امریکا یا کیهان مسلمانان) چه پایین تنه ای در فحاشی به این آقا از خود پاره کند. همان کاری که با MEGHAN MARKEL کرد.
    0
    2
    ‌سه شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    henryaaaa - لوس انجلس ، ایالات متحده امریکا
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    یکبار بخوان پستت را .ءفهیمیدی چی میگی ؟
    2
    1
    ‌سه شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    انگلیس یک سیکزاده هندی بنام خمینی را به ایران به اسم رهبر بنجلهای جهان به ایران غالب کرد حالا خودش گرفتار یک هندی شد ،امیدواریم ای هندی برای اون هندی که سر ایران آورد یر انگلیس هم بباره
    0
    3
    ‌سه شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    تا حدودی موافقم، دستگاه تصمیم گیری کشورهای غربی (کلا بیشتر کشورها) تشکیل شده از تعداد زیادی هسته های پنهان و آشکار قدرت که رییس دستگاه اجرا یکی از کم اثر ترین آنها است! اما در مورد نظر شما در مورد باراک اوباما صد در صد مخالفم من یکی از همان ابلهانی هستم که شما عنوان کردید، بشدت باور دارم به هوش و توانایی های اوباما، که البته تاثیر چندانی در سیاست های جهانی آمریکا نداشت به همان دلیل که بالا گفتم.
    1
    2
    ‌سه شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.