لیز تراس می‌تواند مادام‌العمر ۱۱۵۰۰۰ پوند در سال به‌عنوان نخست وزیر سابق مطالبه کند

العربیه: لیز تراس، نخست وزیر مستعفی بریتانیا، علی‌رغم دوران 44 روزه صدارتش، که به کوتاه‌مدت‌ترین دوران نخست وزیری در تاریخ بریتانیا بدل شد، می‌تواند تا پایان عمر خود سالانه تقاضای کمک‌هزینه نخست‌وزیری 115000 پوندی کند.

نخست وزیری تراس او را واجد شرایط دریافت «کمک‌هزینه‌ خدمت عمومی» می‌کند. این پول برای استفاده خصوصی نیست، و صرف هزینه‌های مقاماتی می‌شود که در زمان خدمت عمومی هزینه‌هایی برای کار دولتی متقبل شده‌اند.

«دفتر کابینه» سازمانی دولتی است که مسئول بررسی تقاضای این کمک‌هزینه و پرداخت آن به متقاضی است. تمام نخست وزیرانی که از کار کناره گرفته‌اند، تا زمانی که به رهبر آپوزیسیون در پارلمان تبدیل نشوند، واجد شرایط دریافت این کمک‌هزینه هستند. در صورتی که این افراد شغل دیگری در دولت بپذیرند، دفتر کابینه میزان کمک‌هزینه آنها را بررسی کرده و احتمالاً کاهش می‌دهد.

متقاضی نمی‌تواند برای پولی که خرج نکرده تقاضا بدهد. او باید ابتدا ثابت کند که چنین پولی را برای خدمت عمومی خرج کرده است، و بعد تقاضای کمک‌هزینه کند. برای این کار، او باید فیش‌ها و رسیدهای پرداخت را نگه دارد و در صورت لزوم در اختیار دفتر کابینه قرار دهد.

نخست وزیران سابق می‌توانند تا پایان عمر خود و حتی فراتر از آن از این کمک‌هزینه بهره ببرند. دفتر کابینه حقوق کارکنان را به مدت سه ماه پس از مرگ نخست وزیر سابق پرداخت می‌کند. هزینه‌های تعطیلی دفتر نخست وزیرِ درگذشته را نیز این دفتر متقبل می‌شود.

«کمک‌هزینه‌ خدمت عمومی» را جان میجر، نخست وزیر وقت بریتانیا، در سال 1991 پس از استعفای سلف خود مارگارت تاچر طرح کرد. سقف این کمک‌هزینه که 115000 پوند است را نخست وزیر مستقر حداقل سالی یک بار بررسی می‌کند، اما از سال 2011 راکد بوده است.

با نظر به اینکه دوران نخست وزیری لیز تراس بسیار کوتاه و حقوق نخست‌وزیری که وی در این مدت دریافت کرده زیاد بوده است، بسیاری بر این باورند که او باید از دریافت این کمک‌هزینه خودداری کند. تراس خود هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است.
+1
رأی دهید
-13

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.