معلمان در چندین شهر ایران اعتصاب کرده و از رفتن به سر کلاس ها خودداری کردند

مریوانبی بی سی: بر اساس گزارش‌ها، معلمان در چندین شهر ایران دست به اعتصاب زده‌اند و از رفتن به سر کلاس‌های درس خودداری کرده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها تا این لحظه مدارس شهرهایی نظیر سقز، سنندج، کامیاران و مریوان در مناطق عمدتا کردنشین شاهد این اعتصاب بوده‌اند.

هفته پیش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اطلاعیه‌ای خواهان تحصن در روزهای یکشنبه  و دوشنبه(اول و دوم آبان)‌ شده بود.

اعتصاب امروز در واکنش به «بازداشت» و «کشته شدن» دانش آموزان توسط نیروهای امنیتی اعلام شده است.

در اطلاعیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران آمده بود: «ما معلمان در این دو روز در مدارس حاضر می‌شویم، اما از حضور در کلاس‌های درس خود‌داری می‌کنیم.»

این شورا پیشتر روزهای پنجشنبه،‌ جمعه و شنبه را به یاد کشته شدگان اعتراضات اخیر ۳ روز عزای عمومی اعلام کرده بود.

در اطلاعیه این تشکل صنفی آمده بود: «در طی این سرکوب سیستماتیک، تا کنون جانِ عزیزِ تعدادی از دانش‌آموزان و کودکان را به بی‌رحمانه‌ترین شکل گرفته‌اند؛ از نیکا و سارینا تا ابوالفضل و اسرا پناهی در اردبیل و ۱۴ دانش‌آموز و کودک سیستان و بلوچستان و کرمانشاه و گیلان و مازندران و کردستان و آذربایجان و مشهد»

دولت ایران مرگ نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل زاده و اسرا پناهی را به خودکشی یا بیماری زمینه‌ای نسبت داده است.
همزمان، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان از بازداشت شمار دیگری از آموزگاران در روزهای اخیر خبر داده است.

به گفته این شورا غلامرضا اصغری معلم بازنشسته در استان اردبیل روز ۳۰ مهر، اسماعیل خدایاری دبیر زبان در قزوین روز یکشنبه ۲۴ مهر، و پیروز نامی دبیر کانال صنفی فرهنگیان استان خوزستان در روز شنبه ۳۰ مهر بازداشت شده‌اند.

این شورا همچنین می نویسد که حمید رحمتی، معلم اهل شهرضا بیش از ۲۰ روز است که در زندان به‌سر می‌برد؛ دلیل بازداشت او به دست گرفتن پلاکارد «امنیت کجاست، مرگ مرگ می آورد» بود.

در هفته های اخیر دامنه اعتراض و شعارهای ضدحکومتی به مدارس ایران و در میان دانش آموزان کشیده شده است اما ماموران همچنان تلاش دارند اعتراضات را سرکوب کنند.

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، روز ۲۵ مهر ۱۴۰۱ گفته بود که شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۲۱۵ نفر، از جمله ۲۷ کودک، افزایش یافته است.

همزمان با اعتصاب‌های اخیر، اعتراضات دانشجویی در ایران امروز هم ادامه یافته است.

دانشگاه‌های فردوسی مشهد، علامه طباطبایی تهران، یزد و آزاد گوهردشت امروز صحنه تجمع‌های اعتراضی بود.

به گزارش کانال تلگرام «شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور» دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برای برداشتن تفکیک جنسیتی پرده‌های سلف را کنار کشیدند و بعد از برخورد حراست، به محوطه‌ مقابل سلف آمدند و در برابر ساختمان تحصن کردند.

 تصاویری که از دانشگاه شریف منتشر شده هم نشان می‌دهد که دانشجویان معترض دختر و پسر بعد از چند ساعت تقابل با بسیجیان و حراست دانشگاه توانسته‌اند همزمان وارد سلف دانشگاه شوند.
+80
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه
    تنها راهش همینه اعتصاب سراسری امروز یک کلیپ از اصفهان دیدم که عمامه آخوندی را از سرش پر داده و زیر پا له کردند آخوند بی شرف بدون عمامه اش راهی شد که مردم فحش های مخصوص آخوندی نثارش میکردند
    7
    14
    یکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    مسعود راستگو، بیا بنویس که اینها سال گذشته اعتصاب کرده بودند و ده روزه که خبری نیست! Chokam شما هم بیا بنویس که که اینها همه پناهندگی میخوان بگیرن و از روی چشم و هم چشمی اعتصاب کردند وگرنه همشون دستبوس آقا هستند! گرفتاری شدیم ها!
    2
    16
    یکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    درود به شرف شون کاش کارمندان دیگر بخش‌ها هم یاد بگیرند
    33
    18
    یکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.