طرح جمهوری‌خواهان آمریکا با نام «مهسا امینی» برای تحریم خامنه‌ای و منصوبانش

ایران اینترنشنال: وب‌سایت واشینگتن فری‌بیکن گزارش داد که جیم بنکس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، طرحی را به نام «قانون مهسا امینی» ارائه کرده که بر اساس آن علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی و حلقه نزدیکان آنها به دلیل جنایات گسترده حقوق بشری و حمایت آنان از تروریسم تحریم خواهند شد.

به موجب این طرح، دارایی‌های همه مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله خامنه‌ای و رئیسی، که در نقض حقوق بشر نقش داشته‌اند، مسدود خواهد شد.

در قسمتی از این طرح آمده است: «رهبر جمهوری اسلامی بر قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی، از جمله وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، بسیج و تمام نهادهایی که در نقض حقوق بشر در ایران دخیل هستند، اختیار تام دارد.»

منابع آگاه در کنگره به فری‌بیکن گفتند این طرح به دفاتر تک تک اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز ارائه شده، اما هیچ کدام از آنها از این طرح حمایت نکردند.

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر در اعتراضات ایران گفت: «من به طرح جیم بنکس می‌پیوندم تا قانون مهسا را برای تدوین تحریم‌ها علیه رهبران ارشد رژیم ایران و ناقضان حقوق بشر معرفی کنیم.»

ژیو وانگ، زندانی پیشین آمریکا در ایران، نیز گفت: طرح جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا، موسوم به «قانون مهسا امینی»، بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها را علیه خامنه‌ای و حلقه نزدیکانش اعمال می‌کند و کمترین تاثیرات جانبی را بر مردم ایران دارد.

از زمان آغاز خیزش مردم ایران، دولت آمریکا تحریم‌هایی را علیه اشخاص و نهادهای سرکوبگر در ایران اعمال کرده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز برای تحریم جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراضات به توافق رسیده‌اند.

اتحادیه اروپا دوشنبه ۱۵ فرد و نهاد ایرانی را در رابطه با کشته شدن مهسا امینی و سرکوب اعتراضات سراسری تحریم کرد.

پلیس امنیت اخلاقی موسوم به «گشت ارشاد»، محمد رستمی، رییس این نیرو و همچنین حاج احمد میرزایی رییس شاخه تهران گشت ارشاد توسط اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین عیسی زارع پور، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران را به دلیل مسئولیتش در قطع اینترنت تحریم کرد.

وزارت خارجه بریتانیا نیز مقامات گشت ارشاد و همچنین غلامرضا سلیمانی رییس نیروی بسیج سپاه پاسداران،حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی ناجا و حسین اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی، را تحریم کرده بود. آمریکا نیز پیش از آن تحریم های مشابهی را تصویب کرده بود.

در همین حال، تلاش‌های جهانی برای کمک به دسترسی مردم ایران به ارتباط با جهان خارج در میانه سرکوب نیروهای امنیتی و قطع و اختلال اینترنت ادامه دارد.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از چند مقام ارشد آمریکایی گزارش کرد که دولت بایدن درباره امکان راه‌اندازی سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در داخل ایران در حال مذاکره با ایلان ماسک است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امورد ایران، نیز با اشاره به درخواست ۳۴ عضو ائتلاف آزادی آنلاین از جمهوری اسلامی برای پایان دادن به اختلالات اینترنت در ایران، نوشت این اختلالات «ناقض تعهدات بین‌المللی حقوق بشری ایران» است و جمهوری اسلامی «باید به حرف مردم گوش کند نه این که ارتباط آنان را با یکدیگر و دنیا قطع کند.»

از سوی دیگر، کریم سجادپور، عضو موسسه کارنگی، جمعه ویدیوهایی در توییترش منتشر و اعلام کرد گروهی از فعالان مدنی که نخواستند نامشان علنی شود، تعدادی از پایانه‌های دریافت‌ اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به ایران فرستاده‌اند و شواهد حاکی از کار کردن آن است.
+191
رأی دهید
-10

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.