وزیر خارجه اوکراین: پیشنهاد کردم روابط دیپلماتیکمان را با ایران قطع کنیم

ساختمانی در کی‌یف که مورد اصابت یک پهپاد روسی قرار گرفتبی بی سی: وزیر خارجه اوکراین می‌گوید، پیشنهادی را به رئیس‌جمهور این کشور ارائه کرده تا بر اساس آن، روابط دیپلماتیک ایران و اوکراین به شکل کامل قطع شود.

اوکراین، ایران را متهم کرده که به روسیه پهپادهای نظامی فروخته و مسکو نیز با این تسلیحات، حملات ویرانگری علیه کی‌یف و باقی نقاط این کشور انجام داده است.

ایران و روسیه این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

اما دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز سه‌شنبه گفت این کشور مستندات بسیاری دارد که نشان می‌دهد روسیه از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است.

او گفت که کی‌یف آماده است این مستندات را در اختیار قدرت‌های اروپایی که از هنوز به درستی این خبر شک دارند، قرار دهد.

آقای کولبا گفت که مسئولیت خراب شدن روابط دو کشور، کاملا برعهده تهران است.

او همچنین افزود که کشورش، یادداشتی رسمی برای اسرائیل فرستاده و از آن‌ها درخواست کرده که ابزار مورد نیاز برای دفاع هوایی را در اختیار اوکراین قرار دهد.
تکذیب کرملین
ساعتی پیش از اظهارات وزیر حارجه اوکراین، سخنگوی رئیس جمهور روسیه از خرید و کاربرد پهپادهای ایرانی در اوکراین ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

در پی گزارش‌هایی حاکی از استفاده روسیه از پهپادهای خریداری شده از ایران برای حمله به اماکن غیرنظامی در اوکراین، به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر رئیس جمهور روسیه در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سئوالی در باره خرید و کاربرد این تسلیحات گفت: «ما در این مورد اطلاعی نداریم؛ همانطور که می‌دانید تجهیزات [نظامی] روسیه با اسامی روسی به کار می‌رود».

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، آقای پسکوف افزود «وزارت دفاع می‌تواند به همه سئوالاتی از این نوع پاسخ بدهد».

در روزهای اخیر، منابع دولتی اوکراین و رسانه‌های خبری گزارش کردند که ارتش روسیه پهپادهای ساخت ایران را در حملات خود به اماکن غیرنظامی اوکراین به کار گرفته است.

انتشار این گزارش‌ها با واکنش دولت‌های غربی مواجه شده که اقدام ایران در فروش تسلیحات به روسیه را ناقض تعهدات برجامی این کشور دانسته‌اند. موضوع فروش پهپادهای ایران به روسیه به طور تلویحی توسط برخی منابع ایران اعلام و از آن به عنوان دستاوردی برای صنایع نظامی این کشور ستاسش شده بود اما دولت‌های دو کشور رسما آن را تایید نکرده‌اند.

در پی انفجار در پل ارتباطی بین روسیه و شبه‌جزیره کریمه در روز ۸ اکتبر، روسیه به حملات سنگین موشکی و پهپادی به مناطق غیرنظامی شهرهای مختلف اوکراین از جمله پایتخت این کشور مبادرت کرده است.

از جمله دولت اوکراین تایید کرد که روسیه صبح روز دوشنبه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) کی‌یف، پایتخت این کشور را هدف قرار داده و در این حملات از پهپادهای انتحاری استفاده کرده است که گفته می‌شود ساخت ایران است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده با ارزیابی فرانسه و بریتانیا در این مورد موافق است که ارسال و انتقال هواپیماهای بدون سرنشین ایران به روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کنند. این قطعنامه براساس توافق هسته‌ای موسوم به برجام صادر و در آن برای تخلف ایران از تعهدات برجامی، مجازات‌هایی از جمله بازگشت تحریم‌های بین‌المللی پیش‌بینی شده است.

به گفته مقامات اوکراینی، این حملات مجموعا هشت کشته بر جا گذاشته است.

اوکراین می‌گوید این پهپادها که در حملات گسترده هفته گذشته هم استفاده شد، ساخت ایران است.

اوکراین این پهپادها را پهپادهای انتحاری (کامیکازی) از نوع شاهد-۱۳۶ ساخت ایران دانست. گفته می‌شود روسیه این پهپادها را به «گران-۲» تغییر نام داده است.

آنها به نام خلبانان جنگنده ژاپنی که در جنگ جهانی دوم ماموریت‌های انتحاری انجام دادند، پهپادهای «کامیکازه» نامیده می‌شوند.

اکنون ودانت پاتل از وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید«به باور ما که این پهپادها که از ایران به روسیه منتقل شده و مسکو آنها را در اوکراین مورد استفاده قرار داده از جمله سلاح‌هایی هستند که ذیل تحریم ۲۲۳۱ قرار دارد.»

ایران عرضه این پهپادها به روسیه را تکذیب می‌کند. آقای پاتل اما می‌گوید آمریکا «به طور علنی افشا کرد که روسیه هواپیماهای بدون سرنشین از ایران دریافت کرده است، که این بخشی از برنامه روسیه برای واردات صدها پهپاد ایرانی از انواع مختلف بوده است.»
یک پهپاد انتحاری در آسمان کی‌یف (دوشنبه ۱۷ اکتبر) - مقام‌های اوکراین می‌گویند این پهپادها ساخت ایران استاو اضافه کرد که «شواهد گسترده‌ای» وجود دارد که روسیه از این پهپادها در اوکراین استفاده کرده است.

دولت اوکراین می‌گوید این پهپادها روز دوشنبه زیرساخت های حیاتی را در مناطقی از این کشور هدف قرار داده است که با قطع برق صدها شهر و روستا همراه بوده است.
تظاهرات اوکراینی‌ها علیه ایران در کی‌یف و ورشو
پس از حملات هوایی و پهپادی دوشنبه، بلافاصله اوکراینی‌های مقابل سفارت ایران در کی‌یف تظاهراتی برگزار کردند.

پیشتر دولت اوکراین اعتبارنامه منوچهر مرادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران، در کی‌یف را لغو کرده بود و تصمیم به کاهش شمار کارکنان دیپلماتیک سفارت ایران در این کشور گرفت.
تجمع یکشنبه شب اوکراینی‌ها در کی‌یفشب گذشته هم تظاهراتی در ورشو «علیه حمله روسیه به اوکراین» برگزار شده بود که در آن معترضان تصاویری علیه رهبر جمهوری اسلامی در دست داشتند. یکی از معترضان بر روی پلاکارد نوشته بود ایران در «نسل‌کشی» اوکراینی‌ها دست دارد.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین بعد از حملات روز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواست ایران را به دلیل فرستادن پهپاد به روسیه تحریم کند.

وزارت خارجه اوکراین در موضعگیری خود اعلام کرد عرضه تسلیحات ساخت ایران به روسیه برای استفاده علیه جمعیت غیرنظامی این کشور مستقیما ناقض بی‌طرفی، احترام به حق حاکمیت ملی، و تمامیت ارضی اوکراین است که رهبران ایران به طور علنی بر آن پافشاری کرده‌اند.
+59
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    هه‌هه، اینا رو باش، مثلا میخوان بگن، دست پیش رو گرفتن، پس نیوفتن. با اون طیاره دوزاریتون.
    2
    0
    ‌سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.