مشاور زلنسکی: ایران مسئول قتل اوکراینی‌ها است

یک پهپاد انتحاری در آسمان کی‌یف (دوشنبه ۱۷ اکتبر) - مقام‌های اوکراین می‌گویند این پهپادها ساخت ایران استبی بی سی: ساعاتی بعد از حملات تازه روسیه به پایتخت اوکراین با پهپادهای انتحاری، وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواهان وضع تحریم‌های تازه علیه ایران در صورت اثبات استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین شدند.

روسیه صبح روز دوشنبه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) با پهپادهای انتحاری به چندین نقطه از جمله در مرکز شهر کی‌یف حمله کرد.

اوکراین می‌گوید این پهپادها که در حملات گسترده هفته گذشته هم استفاده شد، ساخت ایران است.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین بعد از حملات روز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواست ایران را به دلیل فرستادن پهپاد به روسیه تحریم کند.

به گفته شهردار کی‌یف چهار نفر از جمله یک زن باردار در این حملات کشته شده‌اند.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین در توییتی ایران را «مسئول کشتن اوکراینی‌ها» دانست.

او نوشت «کشوری که مردم خودش را سرکوب می‌کند حالا در قلب اروپا به دیوسیرتان روسیه تسلیحات کشتار جمعی می‌دهد.» آقای پودولیاک خواهان وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران شد.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هفته پیش بعد از حملات کم‌سابقه روسیه به کی‌یف و شهرهای دیگر اوکراین گفته بود که در آن حملات از پهپادهای شاهد ساخت ایران استفاده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بعد از حملات جدید روسیه، یک بار دیگر مدعی بی‌طرفی جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین شده و گفته است ایران «هیچ سلاحی را برای هیچ کدام از طرفین ارسال نکرده است».

کرملین درباره این موضوع اظهار نظری نکرده اما کشورهای غربی درباره دخالت جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین هشدار داده‌اند.
در حملات صبح دوشنبه چندین نقطه در کی‌یف هدف پهپادهای انتحاری قرار گرفتهشدار اروپا: تحریم‌ها محدود به افراد نخواهد بود
تعدادی از وزرای خارجه اتحادیه اروپا که برای اجلاس لوکزامبورگ گردهم آمده‌اند، خواهان وضع تحریم‌های تازه علیه ایران در صورت اثبات دخالت تهران در جنگ روسیه علیه اوکراین شدند.

جورپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست وزرای خارجه اتحادیه گفت «ما به دنبال شواهد قطعی درباره چنین مشارکتی (دخالت ایران در جنگ) خواهیم بود.» آقای بورل گفت که دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین هم در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.

یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک گفت که اتحادیه اروپا باید با قاطعیت به حملات هوایی روسیه که در آن پهپادها به ساختمان‌های اطراف ایستگاه مرکزی قطار حمله کرده‌اند، واکنش نشان دهد.

آقای کوفود گفت «به نظر می‌آید پهپادهای ایرانی برای حمله به مرکز کی‌یف به کار برده شده که این یک اقدام قساوت‌آمیز است.»

او گفت که اتحادیه باید برای واکنش به این موضوع و همین طور سرکوب معترضان در ایران «گام‌های جدی» بردارد.
جورپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: «ما به دنبال شواهد قطعی درباره چنین مشارکتی (دخالت ایران در جنگ اوکراین) خواهیم بود.»موضوع دخالت ایران در جنگ اوکراین در حالی مطرح شده که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز خود ۱۱ فرد و چهار نهاد در ایران را به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در فهرست تحریم‌های خود قرار دادند.

از سوی دیگر فرانسه و آلمان که جزو امضا کنندگان برجام هستند، گفته‌اند که به اعتقاد آنها اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با پهپادهای مورد استفاده روسیه ضروری است چون به گفته آنها انتقال این تسلیحات از ایران، نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود.

ژان اسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ گفته است که مجازات‌ ایران در صورت اثبات دخالت تهران در جنگ روسیه، تنها به تحریم چند فرد محدود نخواهد شد.

الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش هم گفت «این پهپادهای کامیکازه (انتحاری) که به تازگی شاهد استفاده از آن علیه اوکراین هستیم، به معنای تشدید جنگ است.»

او گفت که فرستادن تجهیزات برای روسیه به معنای حمایت فعال در جنگ مسکو علیه اوکراین است.
«جنگ تبلیغی علیه ایران»
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت «این طنز تلخ است که کشورهایی که صادر کننده میلیون‌ها دلار اسلحه به یک طرف جنگ هستند، جنگ تبلیغی علیه ایران راه انداختند.»

از چند ماه پیش رسانه‌ها بارها گزارش‌هایی درباره انتقال پهپادهای ساخت ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین منتشر کرده‌اند.

روز یکشنبه ۱۶ اکتبر روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که علاوه بر پهپاد روسیه در صدد استفاده از موشک‌های ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین است.

آقای کنعانی با اشاره به اقدامات و اظهارات اروپایی‌ها درباره سرکوب معترضان در ایران هم هشدار داد که جمهوری اسلامی «در صورت ادامه رفتارهای مداخله گرایانه اروپا واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد».
+89
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    Persian-turk - استکهلم، سوئد
    بنا بر گفته های قبلی خود این بزرگواران که پهپاد های ایران پیش پا افتاده و غیر قالب استفاده هستن پس این ادعا دروغ هست که پهپاد های ایران باعث مرگ کسی در اکراین شده.
    26
    16
    دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    ولش کن - تهران، ایران

    جورپ بورل ابراز امید واری کرد با ایران به توافق برسد، زرشک مرتیکه اردنگ این پیر بی خرد از رئیس اتحادیه اروپا باید بندازنش بیرون با اوردنگی.
    3
    23
    دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    Asdola - منچستر، انگلستان
    اینا چرا میگن ایران ؟یعنی نمیدونن جمهوری اسـ... با ایران دو موضوع جدا هستند ؟ کمتر کسی در ایران حاضر به حمایت روسیه هست
    4
    10
    دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    با وجود شرمندگی از این اتفاق ، این رژیم خودکامه و جنایتکار به جان شهروندان خودش رحم و شفقتی نداره ، شماها که دیگه خارجی هستید و اینها واسه ارباب عمامه ، پوتین دیوانه هر جور پاچه خواری و بیضه لیسی در دستور کارشون هست و با جون و دل انجام میدهند!!
    2
    12
    دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Maghshoosh - میامی، ایالات متحده امریکا
    از نظر اینا احتمالاً فرقی نمیکنه ولی کاش اینها حساب «اراذل حاکم بر جمهوری اسلامی» رو با « ایران » قاطی نمیکردن، همونطور که خیلی از منابع خبری این جنگ رو « جنگ پوتین با اوکرائین» میدونن نه جنگ روسیه!
    2
    9
    دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.