خبرهای کوتاه از اعتراضات ایران

ابراهیم رئیسی: اظهارنظرهای بایدن بار دیگر عنوان شیطان بزرگ را معنا کردابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در جلسه هیات دولت گفت: «اظهار نظرهای رئیس جمهوری آمریکا که به خود اجازه می‌دهد به آشوب، ترور و تخریب در کشوری دیگر دامن بزند، یادآور سخن جاودان بنیانگذار جمهوری اسلامی است که آمریکا را شیطان بزرگ، خواند.»

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا چندین بار حمایت خود را از اعتراضات در ایران ابراز کرده است به طوری که دو روز پیش گفته بود: «سال‌هاست که در حوزه سیاست خارجی فعالیت می‌کنم، اما آن‌چه در پی جان‌باختن مهسا امینی در ایران بیدار شده است مرا حیرت زده کرد و  فکر نمی‌کنم این بیداری تا مدتی طولانی خاموش شود.»
فرمانده سپاه پاسداران: آمریکا می‌خواهد صحنه نبرد به مدارس کشیده شود
حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اعتراضات اخیر گفته امروز تلاش آمریکایی‌ها این است که صحنه نبرد به مدارس کشیده شود، «زیرا با دانش‌آموزان نمی‌توان هیچ برخوردی کرد.»

او گفته برداشتن روسری «آغازی است برای انتهای نابود کردن انسان و این طوفان سیاه در حال انتقال به شرق است، لذا باید سدهای دفاعی تشکیل دهیم.»

مقامات جمهوری اسلامی از ارائه آمار دانش‌آموزان بازداشتی در اعتراضات اخیر خودداری کرده‌اند اما پیشتر یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ایران خبر دستگیری دانش‌آموزان در اتفاقات اخیر را تایید کرده بود.

او گفته بود که نمی‌تواند آمار دقیق از تعداد آنها بدهد و افزود که «دانش‌آموزی در زندان ندارند و اگر مواردی هم بازداشت شده‌اند برای اصلاح و تربیت است و در مرکز روانشناسی‌اند و دوستان کارشناس کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.»

فعالان حقوق کودک در روزهای اخیر درباره این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند و برخورد با دانش‌آموزان را خلاف کنوانسیون حقوق کودک خوانده‌اند.
شهردار اردبیل: اسرا پناهی با قرص برنج خودکشی کرده است
در حالی روز گذشته عموی اسرا پناهی در ویدئویی گفت که دختر برادرش به دلیل بیماری مادرزادی قلبی در بیمارستان فوت شده است اما شهردار اردبیل امروز گفت که این دانش‌آموز اردبیلی با قرص برنج خودکشی کرده است.

این سخنان متناقض در حالی مطرح می‌شود که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز جمعه اعلام کرد که نیروهای لباس شخصی پس از آنکه دانش‌آموزان دختر دبیرستان شاهد اردبیل دست به اعتراض زدند به این مدرسه یورش برده و پس از ضرب و جرح دانش‌آموزان، شماری را بازداشت کردند.

این نهاد ابتدا گفته بود یک دانش‌آموز اردبیلی در پی این یورش جان باخته است اما بعدا این خبر از کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان حذف شد.
با این حال محمود صفری، شهردار اردبیل به سایت انتخاب گفت: «چند وقت قبل یک مشکل خانوادگی برای ایشان پیش آمده بود. گویا مادرش طلاق گرفته و پدرش هم یک ماه قبل به دلیل قتل اعدام شده بود. اسرا پناهی هم با قرص برنج خودکشی کرده است. بیمارستان و پزشک قانونی هم اعلام کردند و روز جمعه هم جنازه‌اش را تحویل خانواده‌اش دادند.»
ایسنا: محدودیت‌هایی در زمینه ارسال پیامک‌های انبوه ایجاد شده استایسنا تایید کرد که محدودیت‌هایی در زمینه ارسال پیامک‌های انبوه ایجاد شده است.

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر اعمال محدودیت در ارسال پیامک منتشر شده بود که تاکنون هیچ مقام مسئولی در این زمینه اظهار نظر نکرده است.

با این حال خبرگزاری دانشجویان ایران گفت که «مشکلی در زمینه ارسال پیامک‌های شخصی وجود ندارد اما ممکن است محدودیت‌هایی در زمینه ارسال پیامک‌های انبوه وجود داشته باشد.»

این رسانه می‌گوید که «شواهد نشان می‌دهد در زمینه پیامک‌های انبوه بانک‌ها محدودیتی وجود ندارد اما برای اطلاع‌رسانی اگر پیامک‌ها از تعدادی بیشتر شود امکان ارسال وجود ندارد.»

ایسنا می‌گوید این محدودیت ظاهرا با دستور قضایی بوده و تا اطلاع ثانوی اعمال می‌شود.
روزنامه جوان: یک آلمانی در اردبیل بازداشت شد
روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران گفت که یک تبعه آلمان در تجمع‌های روز گذشته اربیل بازداشت شده است.

این رسانه می‌گوید که این تبعه آلمان به‌عنوان «گردشگر» به ایران آمده بود.

جوان مدعی شد که «وی که با تعدادی از لیدر‌های اغتشاشگران اردبیل همکاری و همراهی می‌کرد، به دست پلیس امنیت اردبیل بازداشت شد.»

وزارت اطلاعات ایران پیش از این از بازداشت ۹ نفر از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند و سوئد در ایران خبر داده بود اما جزییات بیشتری اعلام نکرده بود.
فرانسه بازداشت یکی دیگر از اتباع خود را تایید کرده و گفته بود هم اکنون پنج تبعه فرانسوی در بازداشت ایران هستند.
+19
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.