جزئیات بیشتر در مورد آتش سوزی اوین و شلیک های ممتد در آن شب

هنوز بدرستی روشن نیست شنبه‌شب در زندان اوین چه گذشته و روایت رسمی پرابهام و متناقض است. قوه قضاییه ایران کشته شدن چهار نفر را تایید کرده و بیش از شصت نفر هم زخمی شده‌اند که حال برخی وخیم گزارش شده است.
 
علی افشاری تحلیلگر سیاسی در این باره به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «بر اساس گزارش‌های غیررسمی و تماس برخی زندانیان به نظر می‌رسد درگیری‌ها و تنش‌آلود‌شدن بندهای زندان اوین از روز جمعه شروع شده که مسئولان حفاظت زندان برخی زندانیان را تحریک کردند شعارهای مورد پسند حکومت را بدهند و بین آنها و برخی زندانیان سیاسی درگیری شده و به نظر می‌رسد آنچه که در روز شنبه رخ داده ادامه تنش‌های روز جمعه بوده است.»
 
او روایت رسمی که محکومان مالی با محکومان به سرقت با هم درگیر شده‌اند را «باورپذیر» ندانست و بعنوان کسی که «سالیان زیادی» را در زندان اوین گذرانده گفت محل بندهای این زندانیان (بندهای هفت و هشت) با «کارگاه یا انبار لباس» فاصله دارد و درگیری بین زندانیان که «خود چند بار شاهدش بوده» هیچوقت بیرون بند نبوده و به آتش سوزی منجر نمی‌شده است.
 
آقای افشاری احتمال داد منشا اتفاقات زندان اوین این باشد که بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر به بندهای هفت و هشت منتقل شده‌اند.
 
با گذشت بیش از ۲۴ ساعت از آتش‌سوزی در اوین هنوز ابعاد آنچه در این زندان رخ داده، مشخص نیست. قوه قضائیه جمهوری اسلامی از جان باختن ۴ زندانی و زخمی شدن ۶۱ زندانی دیگر خبر داده است اما برخی از فعالان مدنی و سیاسی، آمار واقعی جان‌باختگان را بیشتر از این رقم می‌دانند.

هم زمان با افرایش نگرانی‌ها از آنچه شب گذشته در این زندان رخ داد، مقامات بین‌اللملی نیز به واکنش در این‌باره پرداخته و خواستار پاسخگویی مقامات جمهوری اسلامی شدند.

وزارت خارجه فرانسه با درخواست دوباره مبنی بر آزادی فوری پنج تن از شهروندان فرانسوی در ایران اعلام کرده است، گزارش‌ها درباره زندان اوین را دنبال می‌کند.

هر پنج شهروند فرانسوی که در بازداشت هستند در زندان اوین به سر می‌برند و یکی از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه در این رابطه اعلام نگرانی کرده است.

به گزارش رویترز، در بیانیه‌ای که وزات خارجه این کشور منتشر کرده، آمده است: «بار دیگر به مقامات ایران یادآوری می‌کنیم که مسئول ایمنی و سلامت هموطنان زندانی ما در ایران هستند.»

پیش از این نیز وزیر خارجه فرانسه با همتای ایرانی‌اش در این رابطه گفت‌وگو کرده و خواهان آزادی فوری این افراد شده بود.

این مکالمه پس از آن صورت گرفت که ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی روز ۱۴ مهر (ششم اکتبر) بخش کوتاهی از یک مستند تلویزیونی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد که ظاهرا بر اساس اعتراف‌های اجباری سیسیل کوهلر و همسرش ژاک پاری، دو زندانی فرانسوی تهیه شده است.

این اقدام با واکنش تند فرانسه روبه‌رو شد و وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای با لحنی تند و صریح که تا کنون کم‌سابقه بود، دو فرانسوی بازداشت شده در ایران را "گروگان دولتی" خواند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی از جان باختن ۴ زندانی و زخمی شدن ۶۱ زندانی دیگر در آتش‌سوزی اوین خبر داده است قوه قضائیه جمهوری اسلامی از جان باختن ۴ زندانی و زخمی شدن ۶۱ زندانی دیگر در آتش‌سوزی اوین خبر داده است

قوه قضائیه جمهوری اسلامی از جان باختن ۴ زندانی و زخمی شدن ۶۱ زندانی دیگر در آتش‌سوزی اوین خبر داده است
از سوی دیگر علی شریف زاده، وکیل دادگستری از شکسته شدن پا و سر موکلش در زندان اوین خبر داده و در توئیتی اعلام کرده است: «مطلع شدم ۴۰ نفر از اندرزگاه ۸ زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شدند و موکلم یاشار تبریزی از ناحیه پا و سر دچار شکستگی شده است. واقعا این همه خشونت برای چیست؟

آتنا دائمی، کنشگر مدنی نیز اطلاعات بیشتری از آنچه در زندان اوین رخ داده، منتشر کرده و نوشته است: «فهمیدم زندانیان عمومی بند ۷ که همیشه خطرناک نامیده شدند، وقتی موفق به شکستن در شدند به سمت بند ۸ رفتند تا زندانی های بند ۸ رو نجات بدن اما فورا مورد هدف گلوله قرار گرفتند!»
سایت خبری اعتمادآنلاین نیز از انتقال شماری از زندانیان بندهای ۷ و ۸ زندان اوین به زندان فشافویه خبر داده است. دلیل این انتقال تخریب ساختمان بندهای ۷ و ۸ و تخریب سقف آن‌ها در پی آتش‌سوزی شامگاه ۲۳ مهر عنوان شده است.
انوشه آشوری، زندانی سابق اوین: به آنجا می‌گفتم جهنم‌درهانوشه آشوریانوشه آشوری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، که چهار سال و نیم در ایران زندانی بود در توصیف وضعیت زندان اوین به بی‌بی‌سی گفت: «من به آن جا می‌گفتم جهنم‌دره. بنابراین می‌توانید تصور کنید که اوضاع آن جا واقعا تیره و تار است. مراقبت‌های پزشکی تقریبا صفر است. آن‌ها (زندانیان) با ساس‌ها، سوسک‌ها و موش‌ها زندگی می‌کنند. شما نام آن‌ها را می‌برید و ما آن‌ها را در آن جا (زندان) داریم.»
 
آقای آشوری همچنین گفت: «سلول ۱۲۱،‌ همان سلولی است که ۱۷ زندانی آن جا بود، ما فضایی برای راه رفتن نداشتیم، بنابراین اگر می خواستید از سرویس بهداشتی استفاده کنید، مجبور بودیم با نوک پا تا آن جا برویم. سلول های انفرادی در طبقه اول است که من مدت طولانی آن جا بودم.»
 
آقای آشوری سال ۱۳۹۶ در سفر به ایران بازداشت و به جرم جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) به ده سال زندان وهمین طور به اتهام "تحصیل نامشروع" مالی به دو سال حبس و بازگرداندن ۳۳ هزار یورو محکوم شد.
 
او سرانجام در اسفند ماه ۱۴۰۰ به همراه نازنین زاغری، دیگر زندانی دو تابعیتی آزاد شد.
+22
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.