اظهار پشیمانی اوباما از سکوت در جنبش سبز

آقای اوباما گفته است که از نظر او آمریکا باید هرگاه که «بارقه و جرقه‌ای برای تغییر» در ایران دید علنا از آن حمایت کند.بی بی سی: باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، می‌گوید کاخ سفید باید هر گاه که جرقه‌ای از امید برای تغییر در ایران مشاهده شد از آن حمایت و پشتیبانی کند.

او در گفت‌وگو با پادکست «پاد سیو آمریکا»، با اشاره به اعتراضات انتخاباتی خرداد ۸۸ معروف به «جنبش سبز» و سکوت دولت خود در آن دوره گفت در آن زمان در دولت او اختلاف نظر جدی وجود داشت که به صورت علنی از اعتراضات در ایران حمایت نکند چرا که نگران آن بوده که معترضان در داخل ایران متهم به حمایت خارجی و دست داشتن آمریکا در این جنبش متهم شوند هر چند وقتی الان او به آن دوران نگاهی دوباره می‌کند از این سیاست، «پشیمان» است.

آقای اوباما گفته است که از نظر او آمریکا باید هرگاه که «بارقه و جرقه‌ای برای تغییر» در ایران دید علنا از آن حمایت کند.

رئیس جمهور پیشین آمریکا ابراز امیدواری کرده است که: « شاهد آن باشیم که مردم ایران شجاعت مطرح کردن خواست خود برای به دست آوردن آزادی های بیشتر و همچنین ایفای نقش بیشتر درحکومت را داشته باشند.»

موضوع حمایت آمریکا و دولت اوباما در شعارهای معترضان جنبش سبز در شعار «اوباما یا با اونا یا با ما» تجلی یافت.

اگرچه به نظر می رسید این درخواستی از بدنه معترضان بود که برآمده از طبقه متوسط ایرانی بودند و با غرب احساس نزدیکی می کردند اما رهبران جنبش سبز که برآمده از انقلاب و جمهوری اسلامی بودند بنا بر باورهای ایدولوژیک خود تلاش می کردند بین خود و دولتهای غربی فاصله گذاری کنند. این رهبران نه تنها هیچ گونه نزدیکی به آن ها نشان ندهند حتی از واهمه بی اعتبار شدن جنبش سبز از سوی حکومت و رسانه هایش، از گفتگو با رسانه های فارسی زبان مستقر در کشورهای غربی نیز خودداری می کردند.

باراک اوباما چند روز پیش نیز به همراه همسرش میشل به مناسبت ۱۱ اکتبر، روز جهانی دختر، در بیانیه‌ای مشترک گفتند که از «شجاعت دختران معترض» در ایران به وجد آمده‌اند و آنچه آنها در اعتراضات خود مطالبه می‌کنند «حقوق جهانشمول» آنهاست.

در این بیانیه آمده بود:‌ «ما با زنان و دختران شجاع ایرانی که این روزها با اعتراضات مداوم خود الهام‌بخش جهان شده‌اند، اعلام همبستگی و حمایت می‌کنیم. حقوقی که آنها طلب می‌کنند جهانشمول است؛ برابری، حق تصمیم‌گیری درباره پوشش و ظاهرشان و هر روشی که برای بیان هویت‌شان برمی‌گزینند، بدون آن که تهدید و ارعاب شوند و با خشونت با آنها برخورد شود».

باراک و میشل اوباما گفته بودند: «ما از قدرت رهبری دختران ایرانی و پافشاری آنها برای رقم زدن آینده‌ای متفاوت از گذشته، و این که زنان ایران از تمام حقوق خود و فرصت‌هایی که مستحق آن هستند برخوردار شوند، متحیر شده‌ایم.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در دولت اوباما هم حضور داشت پیشتر با اشاره به واکنش دولت اوباما به اعتراضت ۸۸ گفته بود «ما از آن تجربه درس گرفتیم که از هرگونه حرکت اعتراضی در ایران حمایت کنیم.»

به گفته آقای سالیوان در آن زمان مقامات آمریکایی نگران بودند که حمایت جهانی از معترضان موجب تضعیف آنان در عرصه داخلی شود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در جریان بازدیدی از کالج دولتی ارواین ولی در جنوب کالیفرنیا به تحولات جاری ایران هم اشاره کرد و گفت که آمریکا در کنار زنان ایران ایستاده است.

او گفت: «(حکومت) ایران باید به خشونت علیه شهروندان این کشور فقط به خاطر آنکه می خواهند از حقوق بنیادی شان استفاده کنند پایان دهد.»

«می خواهم بدانید که ما واقعا، واقعا در کنار شهروندان ایران، زنان شجاع ایران می ایستیم. کسانی که الان برای کسب حقوق بنیادی و اساسی خود تظاهرات می کنند.»

او گفت فکر می کند مرگ خانم امینی «چیزی را بیدار کرده که فکر نمی کنم حالا حالاها خاموش شود.»

همزمان کامالا هریس، معاون ریاست جمهوری آمریکا، نیز در توییتر از زنان معترض در ایران حمایت کرده است.

او در توییتر نوشته: «زنانی که جان خود را به خطر می‌اندازند تا برای به دست آوردن برابری و حقوق ابتدایی خود اعتراض کنند، الهام‌بخش ما در سایر نقاط جهان هستند. ما شما را می‌بینیم و کنار شما می‌ایستیم».

آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا نیزروز جمعه در دیدار با تعدادی از زنان کنشگر ایرانی گفت: «ما همچنان به یافتن راه هایی برای پاسخ به خشونت دولت ایران علیه زنان و سرکوب شهروندانش ادامه می‌دهیم.»

نازنین بنیادی، بازیگر، رویا حکاکیان، نویسنده و شری حکیمی ، فعال برابری جنسیتی از جمله زنان کنشگر ایرانی بودند که وزیر خارجه آمریکا با آنها دیدار کرده.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و وندی شرمن، معاون آقای بلینکن هم دراین دیدار حضور داشتند.

آقای بلینکن در توییتی نوشت «با شرکای جامعه مدنی ملاقات کردم تا در مورد آنچه ایالات متحده می تواند بیشتر برای حمایت از مردم ایران، به ویژه زنان و دختران شجاع این کشور انجام دهد، بحث کنم.»

به گفته این کنشگران آنها از دولت آمریکا خواستند تا توقف سرکوب خشونت بار معترضان در ایران آنها به مذاکرات هسته ای بازنگردند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرده بود که تمرکز دولت این کشور در حال حاضر نه بر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، برجام، بلکه چگونگی کمک به معترضان در ایران است.

اظهارات آقای پرایس در حالیست که بسیاری از معترضان ایرانی به دولت بایدن فشار آورده اند در شرایطی که سرکوب شدید در ایران جریان دارد، از هرگونه مذاکره بیشتر برای این توافق خودداری کند. آنها استدلال می‌کنند که احیای توافق میلیاردها دلار به صندوق حکومت ایران سرازیر می‌کند و دست آن را برای سرکوب بازتر می‌گذارد.
هیلاری کلینتون گفت که مثلا در لیبی، مخالفان قذافی اعلام کردند که از هر گونه حمایت خارجی استقبال می کنند و آمریکا هم از آنها حمایت کرد، اما رهبران اعتراضات ایران چنین استقبالی نمی کردند.«جنبش سبز حمایت ما را نخواست»
هیلاری کلینتون، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا در گفتگوی ده سال پیش خود با برنامه نوبت شمای بی بی سی فارسی در ارتباط با اعتراضات آن زمان ایران گفته بود: دلیل عدم حمایت کافی دولت آمریکا از "جنبش سبز" این بوده که در زمان آغاز اعتراضات دو سال پیش در ایران، درخواستی از سوی رهبران این جنبش برای اعلام حمایت آمریکا از جنبش دریافت نشد.

وزیر امور خارجه آن زمان آمریکا در تشریح دلایل دولت آمریکا برای عدم حمایت مستقیم از جنبش سبز گفته بود: دو سال پیش، از درون جنبش اعتراضی این صدا شنیده می شد که آمریکا باید مواظب باشد که طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی این جنبش جلوه کند، چون در آن صورت اعتبار جنبش و امنیت هواداران آن به خطر می افتد.

او گفته بود: که مثلا در لیبی، مخالفان قذافی اعلام کردند که از هر گونه حمایت خارجی استقبال می کنند و آمریکا هم از آنها حمایت کرد، اما رهبران اعتراضات ایران چنین استقبالی نمی کردند.

خانم کلینتون گفته بود: دولت آمریکا از بیرون ایران هر حمایتی از دستش بر می آمد از معترضان کرد، از جمله از سایت توییتر خواست که اعمال تغییرات خود را مدتی به تعویق بیندازد، اما در عین حال مراقب بود که زیاده روی نکند.
+4
رأی دهید
-134

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    مطالبه گر - تورنتو، کانادا

    حناتون پیش مردم ایران دیگه رنگ نداره
    0
    33
    شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    Attila14 - استکهلم، سوئد

    خر خودتی عنتر! یا همون چیزی که نژادپرستا میگن
    1
    31
    شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    مرتیکه سیاس! از اون پالت دلار متعلق به ملت ایران چی که یه راست رفت تو جیب اخوندا؟ البته ناگفته نماند که با شماره سریالهای بهم ریخته هم دادی که نشه دنبالشون رو گرفت، و کلی اش هم برگشت برای کمک به انتخابات این مرتیکه گه بایدن.
    1
    26
    شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    وطن نام تو نام نامداران - ستکهلم، سوئد

    در سال 88 شاید مردم که به انتخابات اعتراض کردند نگران این بودند که در صورت حمایت آمریکا و اروپا به مزدور خارجی بودن متهم بشن ولی در عمل ثابت شده که برای حکومت فرقی نمی کنه. رژیم اسلامی به هر حال تهمت مزدور خارجی بودن را به همه ایرانیانی که در اعتراضات مردمی شرکت میکنن وارد می کنه.
    1
    22
    شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Aztek - قم، ایران

    این بار بدون کمک خارجی ها پیروز خواهیم شد.
    3
    29
    شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه
    ببین عزیز دل سید علی! باغتان تا داشت انگور عسگری، اسمتان بود کل جعفر قلی! باغتان چون خالی از انگور شد، اسمتان برگشت و قاسم کور شد! در بهترین حالت تو بیش از بک نظافتچی تواات عمومی نبودی و نیستی. امریکا هم در وضعیت کنونی ناچار است به حقیرانی امثال تو و جو الدنگ تن بدهد، دیگر از آدم حقیر چه انتظار تصمیمات کبیر! برو بوزینه سفره بدبختی ات را جای دگر پهن کن! ای مگس حضرت سیمرغ نه جولانگه توست.
    1
    18
    شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    freedom of the press - تهران، ایران

    حسین اوباما آ.ل.د.ن.گ خفه شو. بیشترین باج را توی عوضی به سران ایران و خانواده شون را دادی. ننگ بر تو سیاه دل . فایل یو
    3
    31
    شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.