گزارش هایی از درگیری «شدید» در کرمانشاه و دیواندره

درگیری‌های «شدید» در دیوان‌درههه‌نگاو، سازمان حقوق بشری که اخبار کردستان را پوشش می‌دهد، گزارش داده که شب گذشته چهارشنبه ۲۰ مهرماه «درگیری‌های شدیدی» میان معترضان و نیروهای امنیتی در دیوان‌دره در جریان بوده است.

دیوان‌دره شهری کوهستانی در کردستان در غرب ایران است.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هم نشان می‌دهد که معترضان در خیابان بوده‌اند در حالی که در یکی از ویدئوها شلیک به سمت معترضان ثبت شده است.

روز قبل از آن در سه‌شنبه ۱۹ مهرماه هم درگیری‌های گسترده‌ای در همین شهر گزارش و تصاویری از یکی از خیابان‌های شهر منتشر شده بود که نشان می‌داد سنگ و کلوخ کف خیابان را پوشانده است.

گزارش‌هایی از درگیری شدید بین نیروهای امنیتی و شهروندان در نزدیکی شهر کرمانشاه منتشر شده است.

وب سایت هه‌نگاو می‌گوید در جریان درگیری شدید نیروهای حکومتی با مردم معترض در شهرک دره‌ دریژ کرمانشاه، دست‌کم ۴۰ نفر از نیروهای حکومتی زخمی شده‌اند.

به گزارش هه‌نگاو مجروحان این درگیری مسلحانه در شهرک «دره دریژ» که بافت جمعیتی آن عمدتا اقلیت مذهبی یارسان هستند، به بیمارستان نظامی ابوالفضل کرمانشاه منتقل شده‌اند.

هم‌زمان شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از شاهدان عینی در کرمانشاه از کشته شدن دست‌کم دو معترض جوان در جریان برگزاری اعتراض چهارشنبه شب، خبر داده است. هویت این دو نفر آٰرمین صیادی و سینا نادری اعلام شده که در اثر تیراندازی با گلوله جنگی نیروهای ضدشورش و بسیج کشته شده‌اند.
روز چهارشنبه در سنندج نیز علی‌رغم سرکوب اعتراضات طی روزهای گذشته، معترضان همچنان در خیابان‌ها حضور داشتند. شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده که در سنندج فردی به نام عزیز مرادی در اثر تیراندازی ماموران کشته شده است.

تداوم اعتراضات در محله‌های پایتخت و شهرهای مختلف
گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌‌های اجتماعی حکایت از تداوم اعتراض‌های خیابانی در شامگاه چهارشنبه دارد. در حالی که اختلال اینترنتی در مقایسه با روزهای گذشته شدیدتر گزارش شده بود، معترضان در نقاط مختلف پایتخت بویژه در محله نازی‌آباد، صادقیه، لاله‌زار، قلهک و خیابان انقلاب شعارهای ضد حکومتی سر دادند.

این درحالیست که خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، با اذعان به شکل‌گرفتن تجمعات متعدد در محله‌های مختلف بانیان آن را «تعدادی ارازل و اوباش موتور سوار» عنوان کرد که با «آتش‌زدن سطل‌های زباله سعی در ایجاد «ترافیک مصنوعی» و «تجمعات کور چند نفره» داشتند.
 
ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی همچنین شکل‌گیری تجمعات ضدحکومتی در شهرهای دیگری چون ساری، رشت، اصفهان، بندرعباس، ایلام، گلوگاه، دهدشت، بوکان و ده‌ها شهر را تائید می‌کند.
در حالی رسانه‌های حکومتی خبر از «شکست فراخوان تظاهرات» می‌دهند که این تجمعات در شهرهای مختلف کردستان و کرمانشاه با خشونت همراه بوده و در دیوان‌دره درگیری‌های شدیدی بین معترضان و نیروهای امنیتی روی داده است.
 
شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی از کشته شدن ۳ معترض بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی خبر داده است. شبکه حقوق بشری «هه‌نگاو» کردستان می‌گوید دستکم ۴ مامور امنیتی هم در مهاباد و کرمانشاه کشته شده‌اند. مقامات رسمی تاکنون به گزارش‌های این سازمان‌های غیردولتی واکنشی نشان نداده‌اند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران می‌گوید: بیش از ۳۰ تن از کارگران پروژه‌ای در عسلویه بازداشت شده‌انداتحادیه آزاد کارگران ایران روز چهارشنبه خبر داد که بیش از ۳۰ تن از کارگران پروژه‌ای در عسلویه از روز دوشنبه تاکنون به دست نیروهای یگان ویژه و امنیتی بازداشت شده‌اند.
 
به گفته این تشکل کارگری، منطقه سه‌راه پتروشیمی عسلویه روز چهارشنبه با استقرار شمار زیادی از ماموران یگان ویژه، به شدت امنیتی شد.
 
بر اساس این گزارش، نهادهای امنیتی با همکاری کامل کارفرمایان و برخی از پیمانکاران تلاش می‌کنند تا مانع از شکل‌گیری مجدد اعتصاب‌ها و اعتراض‌های کارگران پروژه‌ای شوند. صدها کارگر پروژه‌ای روز دوشنبه در چند شرکت پتروشیمی در عسلویه اعتصاب کرده بودند.
اعتراض‌های کارگری هم ادامه دارد
اعتراض‌های کارگری و تلاش حکومت برای سرکوب کارگران نیز ادامه دارد. اتحادیه آزاد کارگران ایران از تلاش کارگران پروژه‌ای برای تداوم اعتراضات خود خبر داده است. بنابر اخبار این تشکل کارگری نیروهای امنیتی و گارد ویژه روز چهارشنبه ۲۰ مهر با یورش به کارگران حدود ۱۵ نفر را دستگیر کرده‌اند. بنابر این خبر تعداد کارگران بازداشت‌شده تاکنون به بیشتر از ۳۰ نفر رسیده است.
کارگران پروژه‌ای اعلام کرده‌اند که در صورت عدم آزادی همکارانشان دست به اعتراضات و اعتصاب گسترده خواهند زد. اتحادیه آزاد کارگران پیشتر در بیانیه‌ای یورش نیروهای امنیتی به کارگران عسلویه و بازداشت آنان را قویا محکوم و اعلام کرده است که ''کارگران و تمامی جامعه ایران تحت هیچ شرایطی از خواست اصلی خود که دست بردن برای ایجاد تغییرات بنیادین سیاسی و اجتماعی است عقب نخواهند نشست.''
این تشکل کارگری به نقل از کارگران پروژه‌ای اعلام کرده‌ است: «با گسترش اعتراضات حاکمیت را وادار به آزادی کارگران بازداشتی و تمامی بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری جاری خواهیم کرد.»
کارشکنی در پرونده مهسا امینی
صالح نیک‌بخت٬ یکی از وکلای خانواده مهسا (ژینا) امینی٬ روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه در رشته توییتی گفته است به رغم گذشت نزدیک به یک ماه از تشکیل پرونده جان‌باختن این دختر ۲۲ ساله هنوز وکلای این پرونده امکان بازبینی «اصل پرونده و ابلاغ نظریه پزشکی قانونی» را نیافته‌اند.
 
صالح نیکبخت در ادامه گفته است: «تقاضا داریم رسیدگی به علت مرگ مهسا در هیئتی دیگر در پزشکی قانونی و با حضور ۵ نفر از ده پزشک عالیقدر معرفی شده از طرف خانواده امینی به همراه یک متخصص قلب و عروق و روانپزشک معتمد خانواده، مورد بررسی دقیق قرار گیرد.»
 
این وکیل خانواده مهسا امینی در ادامه نوشته اشت:« این درخواست به معنای انکار وظایف سازمان پزشکی قانونی نیست. بلکه پذیرش آن در راستای دستور ریاست محترم قوه دایر بر رسیدگی ویژه به این پرونده می تواند موجب جلب اعتماد آحاد ملت ایران نسبت به رسیدگی دقیق و نیز اطمینان خاطر اولیای دم از نحوه رسیدگی به ابعاد این پرونده باشد.»
مشاور امنیت ملی کاخ سفید: شهامت ایرانیان فوق‌العاده بوده است
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در پاسخ به سئوالی پیرامون موضع دولت آمریکا در مورد اعتراضات جاری در ایران، گفته است: «مشاهده دلاوری، نترسی، پایبندی به اصول و شهامت زنان و دختران و حامیانشان در خیابان‌های ایران، اعتصاب کارگران، مشارکت دانشجویان و مردم در راهپیمایی‌ها با مطالبه رعایت حقوق اولیه و حیثیت‌شان فوق‌العاده بوده است».
 
آقای سالیوان که در یک نشست مطبوعاتی حضور داشت، گفت که جو بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل «در این مورد سخنان قاطعانه‌ای گفت و دولت او، از جمله وزیر خارجه، من و بسیاری دیگر بسیار صریح و با قاطعیت در این باره صحبت کرده‌ایم.»
 
وی افزود: «ما می‌کوشیم به اقدامات عملی هم دست بزنیم تا نشان دهیم که در کجا ایستاده‌ایم و تحمیل هزینه‌ها به پلیس اخلاق ایران و دیگر کسانی که با سرکوب و شقاوت در صدد خاموش کردن صدای مردم ایران هستند و همچنین اقداماتی که وزارت خزانه‌داری برای تسهیل دسترسی ایرانیان به امکانات ارتباط با یکدیگر و با جهان برای تبادل نظر و گزارش کارهایشان صورت داده از جمله این اقدامات بوده است».
 
جیک سالیوان گفت که «ما همین رویکرد را ادامه خواهیم داد، ما نمی توانیم در مورد اینکه این روند به کجا می‌رود دست به پیش‌بینی بزنیم، اما کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که روی اصول خود تاکید ورزیم و سعی کنیم کاملا تصریح کنیم که طرف چه کسی هستیم و به این رویه هم ادامه خواهیم داد».
+129
رأی دهید
-6

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.