استمرار اعتراضات در سنندج؛ ماموران حکومت «به خانه‌های مردم هم شلیک می‌کنند»

کاروانی از نیروهای امنیتی در نزدیکی آپارتمان‌های مسکن مهر سنندجبی بی سی: سنندج در روزهای گذشته به یکی ازکانون‌های اصلی رویارویی معترضان با ماموران «امنیتی» و «نظامی»تبدیل شده است. عفو بین‌الملل در خصوص «ابعاد گسترده سرکوب» در این شهر، استفاده از سلاح جنگی و شلیک به «خانه‌های مردم» هشدار داده است.

گزارش‌ها و تصاویر شب گذشته از سنندج نشان می‌دهد اعتراضات در این شهر همچنان دامه دارد و معترضان در ۱۸ مهرماه هم به خیابان‌‌ها آمده‌اند. تصاویری به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده که در آنها ماموران امنیتی به سوی معترضان شلیک می‌کنند.
در یکی از تصاویری که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده زنی در روایت خود از وقایع شب گذشته در سنندج می‌گوید «تمام جوان‌هایمان را کشتند و کسی نیست به دادمان برسد.»

در ویدیوی دیگری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است یک شهروند از نیروهای امنیتی در سنندج فیلم‌ گرفته است و آنها را «گشتاپو و فاشیست معرفی می‌کند».

چنانچه در برخی از ویدیوهای منتشر شده از سنندج پیداست معترضان توانسته‌اند برخی راه‌های رفت و آمد را مسدود کنند.

شمار دقیق بازداشت‌ها و تلفات مشخص نیست.

همزمان با این گزارش‌ها، احمد وحیدی، وزیر کشور که به سنندج سفر کرده است، در سخنانی با اشاره به تظاهرات آنها را «اغتشاشات» خواند و افزود که آنها «توسط گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب کومله، دموکرات و پژاک که سابقه بسیار بدی دارند حمایت، طراحی و پیگیری شده است.»
«ابعاد گسترده سرکوب» در سنندج
عفو بین‌الملل نیز بلافاصله نسبت به «ابعاد گسترده سرکوب جاری معترضان در سنندج در استان کردستان» هشدار داده و نوشته «گزارش‌های دریافت شده حاکی از استفاده نیروهای امنیتی از سلاح گرم و شلیک مکرر گاز اشک‌آور، از جمله به خانه‌های مردم، است.»

منابع محلی می‌گویند سنندج از شب گذشته «زیر رگبار سنگین است و در مناطقی مثل بهاران و کمربندی ۲۵ یک لحظه صدای رگبار قطع نمی‌شود».

بر اساس این گزارش‌ها در شهرهای سنندج، سقز و دیواندره «نیروهای حکومتی با سلاح‌های جنگی در خیابان‌ها مستقر شده‌اند» و در سنندج «از تیربار استفاده می‌کنند».

در ویدیوهای ارسالی از تظاهرات، معترضان در خیابان ماموران را عقب می‌رانند و فراری می‌دهد. اما همزمان نهادهای ناظر حقوق بشری از استقرار سنگین نیروهای نظامی و امنیتی خبر می‌دهند.

در روزهای گذشته، علاوه بر سنندج، سرکوب اعتراض و سرکوب در دیگر شهرهای استان کردستان هم ادامه داشته است.

سنندج بیستمین شهر بزرگ ایران است و پس از سقز که محل زندگی مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله ایرانی بود که در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد به اغما رفت و درگذشت، اولین شهر ایران است که اعتراضات از آن آغاز شد.
نهادهای حقوق بشری تصاویری از پوکه‌های گلوله منتشر کرده‌اندمعترضان در دیگر شهرهای ایران برای نشان دادن همراهی خود با مردم شهرهای مختلف کردستان از جمله سنندج که زیر فشار سرکوب قرار دارد، شعار «کردستان چشم و چراغ ایران» سر می‌دهند.

در جریان‌ اعتراض‌ها، گزارش‌ها و تصاویر حاکی از شلیک مستقیم ماموران امنیتی به معترضان در سنندج بوده است.

حکومت با تایید کشته‌شدن شهروندان، مسئولیت را بر عهده مخالفانش می‌داند و مسئولان بارها از لفظ «کشته‌سازی» استفاده کرده‌اند.

در روزهای گذشته نت بلاکس نهاد مستقل و ناظر بر وضعیت شبکه اینترنت گزارش داده که قطع دسترسی به شبکه اینترنت در سنندج در استان کردستان ایران قابل تایید و اینترنت موبایل هم در سراسر کشور دچار اختلال است.

شهرهای کردستان از جمله مناطقی بود که در آنها علاوه بر اعتراض خیابانی، بازار و کسب‌وکارهای نیز دست به اعتصاب زدند.
+42
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    گارد جاویدان - فرانکفورت، آلمان

    جمهوری اسلامی با بسیجی ها و پاسدارهاش پست فطرتی رو به قله رسوندند
    1
    24
    ‌سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Deer Park - واشینگتن، ایالات متحده امریکا
    مردم،،مسلح بشین،،دفاع از خود حق مسلم هر فردی است
    1
    11
    ‌سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    بقولی ماشالله هزار ماشالله ، چشم بد دور ، وحوش رژیم بی شرفی و پست فطرتی و بی ناموسی رو به حد اعلاء رسوندند !! ولی پیروز واقعی مردم متحد ایران از هر قوم و نژاد هستند که نهایتاً بساط ظلم و ستم این نانجیبان وطنفروش و جنایتکار رو جمع و به زباله دان تاریخ خواهند سپرد .
    1
    5
    ‌چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.