خبرهای کوتاه از اعتراضات ایران - ۱۹ مهر: عضو‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام: نمی‌توان با زور حکومت کرد

اتهام تازه علیه فائزه هاشمی: «فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی»
سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌گوید فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده و در «بازداشت موقت» به سر می‌برد.
 
به گفته مسعود ستایشی، خانم هاشمی که پنجم مهرماه بازداشت شد، علاوه بر این به «اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی» متهم شده است.
 
او افزود که به پرونده وی «سریعا» رسیدگی شده و به «دادگاه ارسال خواهد شد.
 
بازداشت فائزه هاشمی پس از گسترش اعتراضات اخیر به‌دنبال مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد صورت گرفت.
 
او پیش از بازداشت گفته بود که جامعه از اصلاحات در جمهوری اسلامی ناامید شده و حاکمیت هم نمی‌تواند خودش را با نسل جدید سازگار کند و همین موضوع معترضان را به این نتیجه می‌رساند که این‌ها نباشند و «به نظر من حق دارند».
 
خبرگزاری تسنیم پس از بازداشت خانم هاشمی نوشت که اتهام او، «تحریک اغتشاشگران به اعتراضات خیابانی» است.
 
این دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سال ۹۹ نیز به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۵ ماه حبس و دو سال مجازات تکمیلی از جمله ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود.
حمایت میشل و باراک اوباما از معترضان ایران به مناسبت روز جهانی دختر
میشل و باراک اوباما به مناسبت ۱۱ اکتبر، روز جهانی دختر، در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند از «شجاعت دختران معترض» در ایران به وجد آمده‌اند و این که آنچه آنها در اعتراضات خود مطالبه می‌کنند «حقوق جهانشمول» آنهاست.
 
در این بیانیه آمده:‌ «ما با زنان و دختران شجاع ایرانی که این روزها با اعتراضات مداوم خود الهام‌بخش جهان شده‌اند، اعلام همبستگی و حمایت می‌کنیم. حقوقی که آنها طلب می‌کنند جهانشمول است؛ برابری، حق تصمیم‌گیری درباره پوشش و ظاهرشان و هر روشی که برای بیان هویت‌شان برمی‌گزینند، بدون آن که تهدید و ارعاب شوند و با خشونت با آنها برخورد شود».
 
«ما از قدرت رهبری دختران ایرانی و پافشاری آنها برای رقم زدن آینده‌ای متفاوت از گذشته، و این که زنان ایران از تمام حقوق خود و فرصت‌هایی که مستحق آن هستند برخوردار شوند، متحیر شده‌ایم.»
 
«تلاش شما پیام مهمی با خود دارد و آن این که بی‌عدالتی را نباید تحمل کرد. تردیدی نیست که روزهای دشواری پیش روست و به همین دلیل هم ما با خانوادهایی که عزیزان‌شان را در ایران از دست داده‌اند ابراز همدردی می‌کنیم. اما باور داریم که در نهایت آینده متعلق به زنان و دختران جوان ایرانی است که ساکت نماندند. شما به ما یادآوری کردید که قدرت واقعی «ماندن در گذشته‌» نیست، بلکه تلاش برای ساختن فردایی بهتر است».
انتقاد روزنامه‌های تهران از اظهارات دبیر ستاد امر به معروف درباره حجاب اجباری
دو روزنامه امروز تهران از اظهارات محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در گرماگرم اعتراضات بی سابقه به حجاب اجباری خواستار سختگیری بیشتر از سوی حکومت در این باره شده، انتقاد کرده‌اند.
 
روزنامه سازندگی آقای هاشمی گلپایگانی را «آتش بیار معرکه» خوانده و روزنامه فرهیختگان با عنوان «کارخانه تولید نفرت» از آن یاد کرده است.
 
روزنامه هم مهین تیتر اول خود را با ارزیابی اثر چنین اظهارنظرهایی بر جامعه معترض ایران اختصاص داده و روزنامه همدلی درخواست سختگیری های بیشتر درباره حجاب اجباری را «بازی با آتش» توصیف کرده است.
همشهری اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی را به «ربات های آشوب ساز» نسبت داد
روزنامه همشهری در شماری امروز خود تیتر اول را به موضوع اعتراضات در ایران اختصاص داده و گفته است که اساس اعتراضات در شبکه های اجتماعی کار «ربات های آشوب ساز» است.
 
همشهری اعتراضات در شبکه های اجتماعی را «بزرگنمایی» شده خوانده و در گزارش اول خود گفته که شبکه های تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی زبان از زمان آغاز اعتراضات تاکنون «۱۷ هزار دروغ» پخش کرده‌اند.
عبدالله گنجی سردبیر این روزنامه هم که پیش از این مدیر روزنامه متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده در سرمقاله امروز همشهری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را «امپراتوری دروغ» خوانده و گفته این رسانه ها در جریان اعترضات اخیر «بی اعتبار شده‌اند.»
 
عضو‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام: نمی‌توان با زور حکومت کردمحمد صدر عضو‌ مجمع تشخیص مصلحت نظامدر ایران با اشاره به اعتراضات که در نیمه هفته چهارم خود است گفته «نمی‌توان با زور حکومت کرد».
 
آقای صدر به وب سایت خبری جماران گفته «متأسفانه این بینش امنیتی در همه جا حاکم شد. البته من این جملات را در مجمع تشخیص هم گفته ام که ما باید بینش امنیتی حاکمیت را تغییر بدهیم و به طرف بینش فرهنگی و نگاه مثبت و خوب بیاییم.»
 
عضو مجمع تشخیص گفته «اتفاقی که بر سر فوت خانم مهسا امینی افتاد در واقع جرقه ای بود بر انباشت ناراحتی‌ها، عقده ها و مطالباتی که مردم و به ویژه جوانان و زنان داشتند».
 
آقای صدر به گفتگوی خود با سرتیپ حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی پیش از شروع اعتراضات اشاره کرده و گفته «دو ماه پیش با سردار اشتری راجع به عملکرد گشت ارشاد صحبت کردم. به ایشان گفتم، تصویری که نشان داده شد مادر جلوی ون گشت ارشاد را گرفته و فریاد می زند که دختر مریض من را نبرید.… نه تنها یک شهر و یک کشور بلکه حتی هر کسی که این را ببیند، احساساتش تحریک و ناراحت می شود. مردم رنج می برند چرا این طوری عمل می کنید؟ آقای اشتری گفت قانون است و باید اجرا شود».
 
آقای صدر در سال‌های اول بعد از انقلاب بهمن ۵۷ دبیر شورای امنیت کشور و معاون وزیر کشور ایران بوده است.
ضبط گذرنامه و ممنوع‌الخروجی هومن سیدی، فیلمساز ایرانی
گزارش‌های رسیده به بی‌بی‌سی فارسی حاکی ازآن است که گذرنامه هومن سیدی، فیلمساز ایرانی، پس از بازگشت به ایران توقیف و این کارگردان ایرانی ممنوع‌الخروج شده است.

آخرین فیلم آقای سیدی به نام «جنگ جهانی سوم»، به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای حضور در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار معرفی شده است.

جنگ جهانی سوم، در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، موفق شد دو جایزه در بخش افق، از جمله بهترین فیلم برای آقای سیدی و بهترین بازیگر مرد را برای محسن تنابنده به ارمغان آورد.
آصف بیات،استاد دانشگاه ایلینوی آمریکا: خیزش مردم ایران وارد مرحله انقلابی شده است
آصف بیات، جامعه‌شناس، اعتراضات کنونی در ایران را «خیزشی» برای بازپس‌گیری زندگی دانست و گفت که «مردم خواهان بازپس‌گیری جوانی‌های برباد رفته، زندگی‌های ناکرده، شادی‌های سرکوب‌شده و آرزومندی یک زندگی عادی و آبرومندانه هستند».
 
اظهارات آقای بیات در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد بیان شده است، اما این مصاحبه ساعاتی پس از انتشار از خروجی وبسایت این روزنامه و برخی دیگر از سایت‌های داخل ایران حذف شد.
 
این استاد دانشگاه ایلینوی آمریکا، حکومت جمهوری اسلامی را به «نقض زندگی عادی و انسانی» شهروندان ایرانی متهم کرده و می‌گوید: «به نظرم این خیزش، زندگی را طلب می‌کند. معترضین احساس می‌کنند که تحقق یک زندگی عادی و انسانی به‌وسیله حاکمیت نقض شده که هیچ درکی از این آمال و آرزو‌ها و درد‌های مردمش ندارد».
 
آصف بیات به نقش محوری زنان در اعتراضات کنونی اشاره کرده و از آن نتیجه می‌گیرد که «به لحاظ ذهنی یک تغییر پارادایم به‌وجود آمده، چیزی که در جنبش‌های انقلابی شاید کم‌نظیر است و آن مطرح شدن زن و کرامت او و اصولا کرامت انسانی است» که در کانون اعتراضات قرار گرفته.
 
این جامعه‌شناس همچنین ارزیابی می‌کند که شرایط ایرانی اکنون «انقلابی» است.
 
او در توضیح این امر می‌گوید: «در این خیزش بازپس‌گیری زندگی به خواست همگانی تبدیل شده است. پس به لحاظ ذهنی یک درد مشترک و خواست مشترکی به‌وجود آمده و گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماعی را در احساس و ابراز آن شریک نموده و آنان را به عمل جمعی رهنمون شده».
 
به گفته آقای بیات، «با ظهور “مردم” به عنوان سوژه، به عنوان ابر‌جمعی که در آن مرز‌ها و تفاوت‌های طبقاتی، جنسیتی، قومی، مذهبی به‌طور موقت و به نفع خیز عمومی بزرگ‌تری رنگ می‌بازند، به نظر می‌رسد که خیزش وارد نوعی اپیزود انقلابی شده است».
+61
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    گارد جاویدان - فرانکفورت، آلمان
    ۴۳ سال کردید و شد
    2
    8
    ‌سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    فقط یک بشکه روی حرفه ای میتونه همچین حرفی رو بزنه
    4
    5
    ‌سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.