نگرانی جمهوری اسلامی از ادامه تعطیلی‌ بازارها و اعتصاب‌ها

تصاویری از تعطیلی بازار شیرازبا ورود به هفته چهارم اعتراضات در ایران، روزنامه‌های داخلی و دولتی با انتشار گزارش‌هایی از تعطیلی بازارها و کسب و کارها در شهرهای مختلف، نسبت به ادامه آن هشدار دادند.

روز گذشته (شنبه ۱۶ مهر)، در اولین روز کاری هفته در ایران، علاوه بر تظاهرات خیابانی، تصاویری متعددی از تعطیلی بازار تهران پایتخت و چندین شهر دیگر از جمله سنندج و شیراز منتشر شده بود.

در روزهای اخیر فعالان سیاسی و اجتماعی از بازاریان تهران خواسته‌اند که با تعطیلی مغازه‌های خود از معترضان حمایت کنند.

اکنون روزنامه کیهان در شماره یکشنبه ۱۷ مهر خود، معترضان را «دشمن» خواند و نوشت آنها «تقلای تعطیلی چرخه اقتصاد و آموزش در کشور دارند.»

این روزنامه که به دیدگاه‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، نزدیک است و از آن به‌عنوان روزنامه حکومتی یاد می‌شود، معترضان را «نوچه داعش» و «تروریست اجاره‌ای» خواند و همچون شمار دیگری از رسانه‌های داخلی و دولتی، در توضیح چرایی تعطیلی بازار تهران نوشت «بسیاری از کسبه برای در امان ماندن جان و اموال خود ترجیح دادند تا زودتر از روزهای گذشته به کار خود پایان دهند.»

روز گذشته، شنبه ۱۶ مهرماه، در تهران برخی محلات از جمله بازار تجریش، لاله زار و همچنین بازار تهران، اکثر مغازه‌ها تعطیل بود.

علاوه بر این، دیروز در مناطق اطراف بازار اعتراضات گسترده‌ای برگزار شد که با شعارهای تندی علیه حکومت و رهبری جمهوری اسلامی همراه بود.

تصاویر مقابله نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان در کنار یک کیوسک نیروی انتظامی در بازار تهران روز گذشته خبرساز شده بود.
یک کیوسک پلیس در بازار تهرانگزارش‌ها تصاویر تعطیلی بازارهای پایتخت در حالی مخابره می‎شود که تاکنون اعتصاب‌ها عمدتا در بازارهای شهرهای کردستان رخ داده بود.

مقام‌های حکومتی در ایران اما مدعی شدند علت اعتراضات چهار هفته گذشته «تحریک عوامل خارجی» برای «بی‌ثبات‌سازی» این کشور است.
تاثیر اعتراضات بر بازار بورس و خودرو
خبرگزاری دولتی ایرنا هم با انتشار گزارشی از تاثیر اعتراض‌ها بر بورس، نوشت سهامداران «احساس ناامنی کرده‌اند و از بازار خارج شدند».

حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با این خبرگزاری گفت که در دو هفته اخیر «روند خروج پول از بازار سرمایه و رقم فروش سهام از سوی سهامداران حقیقی بسیار عدد بالایی بود».

روزنامه ایران، ارگان دولت، هم هشدار داده اعتراضات اخیر، بازار خودرو را با مشکل مواجه کرده.

این روزنامه در مطلبی تصدیق کرده که که قیمت خودرو یا «ثابت مانده» یا «ریزش» پیدا کرده است.
تعطیلی مدارس استان کردستان
با ادامه یافتن اعتراض‌ها، دولت یکشنبه ۱۷ بهمن مدارس استان کردستان را تعطیل کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، دلیل تعطیلی مدارس استان کردستان را «میلاد پیامبر اسلام» ذکر کرده در حالی که چنین چیزی پیش از این اعلام نشده بود و در تقویم رسمی نیز این روز تعطیل نیست.

از آغاز اعتراضات ایران، اعتصاب در دانشگاه‌ها و اعتراض در مدارس خبرساز شده است.

علاوه بر این، روز گذشته شهرهای مختلف استان کردستان صحنه اعتراضات مردم بود. این اعتراض‌ها، با تیراندازی و خشونت ماموران امنیتی همراه بود و تا کنون گزارش‌هایی از کشته‌ و زخمی شدن شماری از شهروندان منتشر شده است.

با جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی ایران، شهرهای کردستان ایران، صحنه اعتراض‌های خیابانی و اعتصاب کسبه بوده است.

آن‌چنان‌که استوری برخی کافه‌های شهر اصفهان نشان می‌دهد، شماری از آنان روز شنبه ۱۶ مهر را که تجمعات اعتراضی گسترده‌ای در بسیاری شهرها برگزار شد، تعطیل اعلام کرده بودند.

کاربری که تصاویر این استوری‌های اینستاگرامی را منتشر کرده، نوشته است به کافه‌ها هشدار داده‌اند که «بدون دلیل موجه نباید کافه‌ها را ببندند و اعتصاب کننند».

ظاهراً به همین خاطر، هر یک از کافه‌ها برای اعلام تعطیلی یک دلیل متفاوت اعلام کرده است.
روزنامه کیهان بسته شدن بازار در تهران و سنندج را تأیید کردروزنامه کیهان، وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، بسته شدن مغازه‌ها در بازار شهرهای سنندج و تهران در روز شنبه ۱۶ مهر را تأیید کرد.

این روزنامه در یادداشتی از «تلاش» برای «تعطیلی چرخه اقتصاد و آموزش در کشور» خبر داد و از زبان «بازاریان» مدعی شد که آنها «خواهان برخورد شدید و بدون مماشات با اخلالگران امنیت فیزیکی و اقتصادی در تهران و به‌خصوص محل کسب‌وکار مردم هستند.»

کیهان شامگاه شنبه در این یادداشت، بار دیگر معترضان را «اغتشاشگر» خواند و ادعا کرد که بسته شدن مغازه‌ها در بازار تهران تحت «اجبار» و «تهدید» صورت گرفت.

این در حالی است که به دنبال فراخوان گروه‌های مختلف برای تجمعات خیابانی در روز شنبه، کسبه و بازاریان نیز در اقدامی خودجوش در برخی نقاط کشور دست به اعتصاب زدند.

بر اساس برخی ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، بازاریان روز شنبه در دیواندره، سقز، مهاباد، بوکان، سنندج و جوانرود و همچنین بازار بزرگ تهران و بازار تجریش در شمال پایتخت مغازه‌های خود را تعطیل کردند.
بازار تهران، راسته فرش‌فروشان. شنبه ۱۶ مهرتعطیلی مدارس و دانشگاه‌های استان کردستان، یک روز پس از اعتراضات گسترده
یک روز پس از اعتراضات گسترده در شهرهای استان کردستان، همه مدارس و دانشگاه‌های این استان تعطیل شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از استاندار کردستان از تعطیلی تمام مدارس استان در نوبت صبح و عصر در روز یکشنبه ۱۷ مهر خبر داد اما دلیل آن را «آغاز هفته وحدت» و مناسبت تولد پیامبر اسلام بر اساس روایت اهل سنت اعلام کرد.

همچنین دانشگاه‌های کردستان، آزاد اسلامی، پیام نور، جامع علمی کاربردی و دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با همین بهانه در روز یکشنبه تعطیل شده‌اند.

این در حالی است که مناطق اهل سنت در ایران به کردستان محدود نمی‌شود ولی مقام‌های جمهوری اسلامی مدارس و دانشگاه‌های دیگر مناطق سنی‌نشین چون سیستان و بلوچستان را تعطیل نکرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده، شمار زیادی از دانش‌آموزان مدارس مختلف شهرهای استان کردستان، روز شنبه با شعار «زن زندگی آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» تجمع و راهپیمایی کردند.

محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش، بدون ذکر نام فرد یا گروه خاصی مدعی شده که «برخی به دنبال برهم زدن فضای مدرسه هستند تا با استفاده از هیجانات و کنجکاوی در سن دانش آموزان، آنها را تحریک کنند.»
استاندار تهران: حرفهایم تحریف شده است
استاندار تهران که دیروز اعلام کرده بود « در مجموعه دستگاه‌های امنیتی زیرساخت‌های موجود جوابگو نیست»، روز یکشنبه مدعی شد این نقل‌قول «تحریف خبری رسانه‌های معاند» بوده، اما مجدداً اذعان کرد کرد «زیرساخت‌های امنیتی موجود کمبودهایی دارد».

خبرگزاری حکومتی مهر روز شنبه ۱۶ مهر به‌نقل از محسن منصوری، استاندار، چنین نوشته بود: «در مجموعه دستگاه‌های امنیتی زیرساخت‌های موجود جوابگو نیست و کمبودهایی وجود دارد اما نیروی انتظامی با کار شبانه‌روزی و انقلابی توانسته امنیت را تأمین کند.»

این خبرگزاری امروز بخش اول نقل‌قول را از خبر خود حذف کرد و به‌نقل از استاندار تهران نوشت: «نیروی انتظامی با کار شبانه‌روزی و جهادی برخی کمبودهای احتمالی در حوزه‌ی امنیت را جبران می‌کند.
+91
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۵
    وطن نام تو نام نامداران - ستکهلم، سوئد
    اعتصابات باید ادامه پیدا کنه و همه گیر بشه تا زمانی که حکومت نیروهاشو از خیابونها جمع کنه و اجازه راهپیمایی و اعتراضات آزاد بده. در ثانی تمام زندانیان سیاسی بدون قید و شرط آزاد بشن.
    3
    21
    یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.