برنده نوبل ادبیات حجاب اجباری را «محدودیت مطلق» خواند

 انی ارنو، برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۲رادیو فردا: انی ارنو نویسنده فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات امسال در پاسخ به سؤالی درباره اعتراضات ایران، حجاب اجباری را «محدودیت مطلق» توصیف کرد.

او روز پنجشنبه کمی پس از اعلام نامش از سوی آکادمی نوبل، در یک نشست خبری در پاریس گفت: «کاملاً طرفدار اعتراض زنان علیه این محدودیت مطلق هستم».

این نویسنده فرانسوی همچنین درباره جنجال اخیر درباره حجاب در فرانسه که پس از مرگ مهسا امینی به راه افتاده، گفت که از آزادی پوشش در فرانسه دفاع می‌کند و مسئله حجاب در فرانسه «در بستر یکسانی نیست».

خانم ارنو گفت: «هیچ کس [زنان محجبه در فرانسه] مجبور نیست، این یک انتخاب است. عدم تمایل برای به رسمیت شناختن این انتخاب، یک اشتباه در فرانسه است».

این اظهارات در حالی است که هو شدن ساندرین روسو، نماینده پارلمان فرانسه، هنگام سخنرانی در تجمع روز یکشنبه گذشته ایرانیان در پاریس بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های این کشور داشت.

این نماینده فرانسوی که از حوزه پاریس به پارلمان راه یافته و تحصیلات او در زمینه بوم‌شناسی است، پیش از این به دلیل تسامح در برابر حجاب اسلامی زنان در فرانسه مورد انتقاد قرار گرفته بود.

برخی سیاستمداران چپگرا در فرانسه با هر نوع ممنوعیت در زمینه حجاب اسلامی زنان در این کشور مخالفند.

اما منتقدانشان حجاب اسلامی را «نوعی بردگی» و «لباس سکسیستی» می‌دانند و حمایت این سیاستمداران از زنان معترض ایرانی را «ریاکارانه» توصیف کرده‌اند.

پیشتر نویسندگان فرانسوی بارها برنده جایزه نوبل ادبیات شده‌اند، اما امسال اولین بار است که یک نویسنده زن فرانسوی این جایزه معتبر را از آن خود کرده است.
+29
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.