عفو بین الملل: ستاد کل نیروهای مسلح دستور سرکوب خشونت بار اعتراضات را داده است

هم‌زمان با اوج اعتراضات گسترده در ایران، سازمان عفو بین‌الملل صبح روز جمعه ۸ مهر (۳۰ سپتامبر) اعلام کرد رونوشت یک سند رسمی به دست این نهاد بین‌المللی رسیده که نشان می‌دهد ستاد کل نیروهای مسلح ۳۰ شهریور به فرماندهان نیروهای مسلح در تمام استان‌ها دستور داده است با معترضان شدیدا  مقابله کنند.
 
عفوبین‌الملل گفته است با افشا شدن این دستور از بالا، دلیل تشدید استفاده از گلوله جنگی علیه معترضان در سراسر کشور که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر تنها در شامگاه ۳۰ شهریور شده بود مشخص شده است.
 
به گفته عفو بین‌الملل سند نشان می‌دهد که مقام‌ها قصد دارند اعتراضات را به هر قیمتی سرکوب کنند.
اگنس کالامارد، دبیرکل عفو بین‌الملل، گفته است مقامات ایران آگاهانه تصمیم گرفتند معترضان را بکشند.
دبیرکل عفو بین‌الملل در توییتی گفته است کشتار معترضان ایرانی نیاز فوری به مکانیسم پاسخگویی بین‌المللی برای تحقیق دارد. کالامارد تاکید کرده است که صدای مردم شجاع ایران که عاجزانه برای حمایت بین‌المللی فریاد می‌زنند را نمی‌توان ناشنیده گرفت.
 

عفو بین‌الملل، همچنین به سند دیگری دست یافته است که در آن اول مهرماه، فرمانده نیروهای مسلح استان مازندران به نیروهای امنیتی دستور داده که «با بی‌رحمی و تا مرز کشتن با هرگونه اغتشاش توسط اغتشاش گران و آشوبگران مقابله کنند.»

شواهد به دست آمده توسط عفو بین‌الملل در مورد استفاده گسترده از ابزار مرگبار علیه معترضان، نگرانی های جدی را برانگیخته است که نیروهای امنیتی، یا قصد کشتن معترضان را داشتند، یا با اطمینان می‌دانستند که مرگ پیامد استفاده آنها از سلاح گرم در شرایط مربوطه خواهد بود، با این حال بر رفتار خود پافشاری می‌کردند.

در این بیانیه آمده است: «در هر صورت، طبق قوانین بین‌المللی، قتل‌های ناشی از استفاده غیرقانونی از سلاح‌های گرم تصادفی تلقی نمی‌شوند، بلکه عمدی هستند و اعدام‌های فراقانونی محسوب می‌شوند.»

روز پنجشنبه موج سرکوب و دستگیری‌ها نیز در ایران فزونی گرفت.
+33
رأی دهید
-27

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    گارد جاویدان - فرانکفورت، آلمان
    این اختلاسگران و ساندیسخورهاشون مسئول مستقیم سوریه ای کردن ایران هستند، اینقدر احمقند که نمیفهمند که اگر کار به جنگ داخلی بکشه این کشور پهناور را نمیتوانند به راحتی به کنترل درآورند
    9
    19
    جمعه ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا
    مردم نزنن میخورن. باید اینارو مثل سوسک لهشون کردتادیرنشده.
    7
    23
    جمعه ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zavareh - رودسر، ایران
    #به_سرکوبگران_رحم_نکنید
    0
    3
    جمعه ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.