فاطمه سپهری، فعال مدنی منتقد علی خامنه‌ای، بازداشت شد

فاطمه سپهری، فعال مدنی منتقد علی خامنه‌ای، بازداشت شد

گزارش‌ها از ایران حاکی است که فاطمه سپهری، فعال مدنی ساکن مشهد و از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای»، روز چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات این شهر بازداشت شده است.اصغر سپهری، برادر خانم سپهری، در توئیتی یورش نیروهای اطلاعات جمهوری اسلامی به خانه خواهرش و بازداشت او را تایید کرد.

در ادامه توئیت آقای سپهری آمده است: «برادرم را هم خواستند تا به اطلاعات مشهد (به آدرس کوچه قانع ۱۰) برود».
فاطمه سپهری زاده ۱۳۴۳ است. در سال ۱۳۸۳ و در ۴۰ سالگی در کنکور دانشگاه شرکت کرد و موفق شد در دوره لیسانس مدیریت بازرگانی در دانشگاه فردوسی مشهد قبول شود و مدرک کارشناسی خود را از این دانشگاه دریافت کند.
فاطمه سپهری  همسرش را در طی جنگ ۸ ساله ایران و عراق و در اوایل دهه ۶۰، از دست داد و سرپرستی فرزندش به حکم دادگاه و بر خلاف رضایت سپهری، به پدر همسرش (به عنوان ولی شرعی) داده شد.
کنشگری سیاسی و بازداشت
فاطمه سپهری در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸، یکی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ زن کنشگر درون ایران است که از بیانیه ۱۴ فعال سیاسی برای کناره‌گیری خامنه‌ای از حکومت و نیز گذار از جمهوری اسلامی، پشتیبانی کرد و پس از آن، در ۲۰ مرداد ۹۸ به همراه برادرش محمدحسین سپهری به دست مأموران امنیتی در مشهد، بازداشت شد و ابتدا به بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد و سپس به زندان مرکزی (وکیل‌آباد) مشهد، منتقل شد.
ادامه دادن به اعتراضات و نیز نپذیرفتن عفو خامنه‌ای
او (پس از تقریباً ۹ ماه حبس) در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۹، به دلیل همسر شهید بودن، آزاد شد؛ ولی پس از آزادی مشروط، در پیامی ویدیویی گفت:
    «من کوتاه نمی‌آیم، ساکت نمی‌نشینم، حرف برای گفتن، خیلی دارم؛ این راه را ادامه می‌دهم و سکوت نمی‌کنم».
وی پیش‌تر (در ۲۲ فروردین ۱۳۹۹) نیز در اعتراض به آزادی‌اش بر پایه عفو رهبری، گفته بود:
    «من عفو رهبری نمی‌خواهم؛ زیرا رهبری را قبول ندارم. من کاری نکردم [جرمی انجام نداده‌ام]. [سران حکومت جمهوری اسلامی] جنگ تحمیلی را راه انداختند و بچه‌های مرا بی‌پدر کردند و ۳۸ سال زندگی مرا به تاراج بردند، حالا به من می‌خواهند عفو بدهند! مگر من چه کار کردم؟! تمام اتهامات مرا ابتدا ثابت کنند، بعد، مرا به زندان ببرند، ابد بدهند، اعدامم کنند. من عفو خامنه‌ای را نمی‌خواهم؛ عفو را به کسانی بدهد که رهبر را دوست دارند».
اتهام‌ها و محکومیت
او مانند برادرش (محمدحسین سپهری) و دیگر امضاکنندگان بیانیه ۱۴ فعال سیاسی، به حکم دادگاه انقلاب مشهد، به اتهام توهین به اسلام، اهانت به خمینی و خامنه‌ای، براندازی حکومت جمهوری اسلامی، تبلیغ علیه نظام، مصاحبه با رسانه‌های معاند نظام، تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب، برهم زدن امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی با تجمع کردن، در حکم اولیه، به ۶ سال حبس و پس از کاهش یافتن حکم، به ۳ سال و شش ماه حبس و نیز دو بار (یک بار، به ۷۰ ضربه و بار دیگر، به ۸۴ ضربه، و روی‌هم‌رفته، ۱۵۴ ضربه) شلاق، محکوم شد که البته این حکم به دلیل همسر شهید بودن، به‌مدت ۵ سال (و به‌شرط خودداری از اعتراض و فعالیتِ دوباره)، تعلیق شد؛ با این حال، از زمان بازداشتِ دوباره (۷ مهر ۹۸) تا آزادی مشروط (۲۵ اردیبهشت ۹۹)، نزدیک به ۹ ماه را در زندان گذاراند.
 
سپهری (مانند زندانیان عقیدتی-سیاسی دیگر) از حقِ داشتن وکیل (تعیینی)، محروم بوده و نیز مدتی، حق دسترسی به تلفن و دیدار با خانواده را نداشت.
+30
رأی دهید
-104

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۹
    مینا آقامحمدی - تهران، ایران

    اینکه کوه حماقت بود
    150
    4
    ‌چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Ashkan60 - لندن، انگلستان

    مینا آقامحمدی - تهران خ معلم، ایران
    کوه حماقت حامیان بیشعور و تبهکار سید علی خامنه ای و حکومت بیشرف و خائن جمهوری اسلامی است و بس!!!
    12
    132
    ‌چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    نمی‌ دانم این جمله "کوه حماقت بود" هدفش چیست ؟بازداشت حماقت است یا این خانم کوه حماقت ؟ اگر دومی‌ .احمق کسی‌ است که ۱۰ تا آیدی دارد. خیار.کلم. فانتم و انواع و اقسام راستگو. بدو بدو می‌‌رود. اسم دختر بر سر خود می‌‌گذارد. فکر می‌‌کند.خیلی‌ زرنگ است.
    5
    101
    ‌چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    مینا آقامحمدی-. آره خیار فانتومی جنی! حالا هفته ای چند شب ؟چقدر؟XO؟فقط بچه های بیت ویا ازاد هم کار می کنی؟
    79
    88
    ‌چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Vafadar - برلین، آلمان

    در تظاهرات گسترده فقط افرادی بازداشت میشوندکه پرووکاتورprovocateur باشندیا سردسته وفرمانده اصلی بوده باشند.معمولا اشخاص متفرقه بازداشت نمیشوندتا کارراحت بشود،مگراینکه این افرادمتفرقه دست به تخریب گسترده و غارت بزنند.
    30
    3
    ‌چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    مهاجر خوشحال - لندن، انگلستان

    جواب کسانی مثل مینا آقا محمدی رو‌ندید، میان از عمد جو رو به هم بزنن و بقیه رو حرص بدن. معلوم نیست از خودشونن یا چی. بی محلی بهترین تو دهنیه..
    2
    28
    ‌چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    rahjoo - مازندران، ایران
    خیار فانتومی جنی ؟ :) چرا نه . خودشان را هم خیلی‌ زرنگ می‌‌دانند. یک سایبری مرید ریش صادر شده از حوزه است. صادرات حوزه... هزار بار قادر خود را عوض کنند. یک بار روباه است بار دگر خرس وحشی. بار دیگر الاغ است .یک بار فیلسوف اقاش. بعضی‌ وقت‌ها سگ هار ولایت و بار دیگر شاعر گستاخ. به طور خلاصه مرید آقا روسپی ابلیس است. طاعون زمین، موجودی شنیع، حیوانی کسل‌تر از جانوران، آدم‌خوار روح‌ها، یک دجال، یک هیولای وحشتناک
    7
    18
    ‌چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    مینا آقامحمدی - تهران، ایران
    تو ولی اصل حماقتی. معلوم نیست در کدام ...؟؟ طویله خامنه ای و یا طویله فحاشین که نام زرد دوست برخود می‌گذارند ولی مزدور شرف و اصل و نسب ندارد
    3
    12
    ‌چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Ahoora Mazda - اکلند، نیوزلند
    مینا آقامحمدی - تهران، ایران
    یک آیدی جدید ساندیسی سایبری چند ساعته با اسم مینا که یک بسیجی ریشو پشت این آیدی و ده ها آیدی فیک دیگر مثل خیار، فانتوم و غیره. ننگتان باد وطن فروشان جیزه خار
    6
    20
    ‌چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ
    مینا آقامحمدی - تهران، ایران
    مشهد کار می کنی
    5
    24
    ‌چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    وکیل مدافع - لندن، کانادا

    آغاز سرنگونی جمهوری منحوس٬ بیرحم، آدمکش، نجس، رذل، پلید، کثیف، شرور، ضد ایران و ایرانی، شیطان صفت اسلامی آخوندهای عرب زاده اشغالگر ایران آریایی
    4
    25
    ‌چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.