واکنش مقامات جمهوری اسلامی و رسانه های وابسته به آن در مقابل اعتراضات: اغتشاش و آشوب است

بی بی سی: به دنبال واکنش‌ها و تظاهرات در بسیاری از نقاط کشور در اعتراض به مرگ مهسا امینی که روز گذشته به اوج خود رسید اکنون برخی از مقامات و رسانه‌های حکومتی این تظاهرات را «اغتشاش» و «آشوب» خوانده‌اند؛ گرچه بسیاری از رسانه‌های ایران در صفحه نخست خود اشاره‌ای به این اعتراضات نکرده‌اند و برخی از آنها فقط به دستور مقامات برای بررسی پرونده مهسا امینی اکتفا کرده‌اند. همزمان امجد امینی، پدر مهسا امینی تمامی اظهارات فرمانده نیروی انتظامی ایران را رد کرده است.

آقای امینی در گفتگویی با « رویدارد ۲۴» گفته: «لباس مهسا هیچ مشکلی نداشت. ایشان (حسین رحیمی) می‌گویند لباس مهسا با لباسی که در فیلم دوربین‌ها به تن دارد کاملا متفاوت است، بنده می‌گویم این حرف کذب است و اصلا چنین چیزی وجود ندارد.»

نیروی انتظامی ایران پیشتر گفته بود «هیچ برخوردی با مهسا صورت نگرفته و او صرفا برای توجیه به مقر گشت ارشاد برده شده است.» حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی دیروز به خبرنگاران گفته بود: «لباس مهسا با لباسی که در فیلم دیده می‌شود، کاملا متفاوت است.»

همزمان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، در اظهاراتی در جلسه علنی امروز این مجلس هشدار داد که «دشمن همانند رویه همیشگی خود، به دنبال موج سواری از هر اتفاقی است. و التهاب‌آفرینی و ایجاد آشوب در کشور را در دستور کار خود قرار داده است.»

او همچنین تاکید کرد که «متاسفانه عده‌ای در داخل هم خواسته یا ناخواسته در جهت خواست دولت حرکت می‌کنند.»

اگرچه آقای قالیباف افزود که «مجلس موضوع مهسا امینی را تا اصلاح شیوه اجرای گشت ارشاد دنبال می‌کند».

او گفت که کمیسیون امور داخلی، «ضمن بررسی مصداقی درگذشت مهسا امینی، برای جلوگیری از چنین مواردی، وظیفه دارد فرآیندها و شیوه اجرا در گشت‌های امنیت اخلاقی فرمانده انتظامی را بررسی کند تا برای رفع‌ اشکالات موجود در آن اقدام شود.»
توییتر محسن منصوریپیش از آقای قالیباف هم محسن منصوری، استاندار تهران در ساعات پایانی شب گذشته گفت که «عناصر اصلی هسته‌های اولیه تجمعات امشب تهران کاملا سازماندهی شده، آموزش دیده و با برنامه به دنبال ایجاد اغتشاش در تهران بودند.»

پیش از این هم رسانه‌های نزدیک به دولت و منابع امنیتی از جمله روزنامه ایران و خبرگزاری فارس به شدت به اعتراضات گسترده روز دوشنبه تاخته بودند.

در همین رابطه روزنامه ایران، ارگان دولت جمهوری اسلامی بخشی از صفحه نخست خود را به اعتراضات شب گذشته در شهرهای مختلف ایران اختصاص داده و آن را «اغتشاش» نامیده و نوشته «افراد و گروه‌های تروریستی وارد فاز عملیاتی اقدامات ضد امنیتی شدند.»

این روزنامه در مطلبی با عنوان «تلاش برای ناامنی‌ کردستان و اغتشاش در تهران» نوشته است که «در شهر دیواندره در استان کردستان آشوبگران و اغتشاشگران به مقر و خودروهای پلیس حمله کردند».

این روزنامه در گزارش خود نوشت « برخی افراد حاضر در تجمعات دانشگاه های تهران، امیرکبیر، علامه طباطبایی و شهید بهشتی شعارهای هنجارشکنانه سردادند.»

این روزنامه همچنین نوشته «درحالی که رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه بر پیگیری دقیق ماجرای فوت مهسا امینی تأکید کردند، روز گذشته برخی افراد و گروه‌های تروریستی وارد فاز عملیاتی اقدامات ضد امنیتی شدند.»

روزنامه همشهری هم با انتشار عکسی از مهسا امینی در صفحه نخست خود نوشته است: «برخورد بدون اغماض با شایعه‌سازان.»

و البته آفتاب و آرمان امروز و آرمان ملی هم بدون اشاره به تجمعات و تظاهرات در کشور، در تیتری از دستور رئیس قوه قضاییه برای بررسی پرونده مهسا امینی گزارش داده‌اند.
محدودیتهای اینترنتی
همزمان با اعتراضات در ایران، نت بلاکس که سرعت و دسترسی به اینترنت در نقاط مختلف جهان را رصد می‌کند، قطعی اینترنت در سنندج مرکز استان کردستان را تایید کرده است.

در تازه‌ترین این گزارش‌ها از محدودیت‌های اینترنتی در کشور ‌نت بلاکس می‌گوید که در استان کردستان اینترنت برای مدت ۳ ساعت و نیم به طور کامل قطع بوده است.

پیشتر نیز شبکه خبری شرق نیز گزارش داده بود که اپراتور همراه اول نام مهسا امینی را در پیامک‌ها «فیلتر» کرده است. هرچند وزارت ارتباطات اعلام کرد «دستوری در این زمینه نداده» و دستوری هم «دریافت نکرده است.

حکومت ایران در سال‌های گذشته با قطع اینترنت همزمان با اعتراضات داخلی همواره تلاش کرده که از گسترش اخبار سرکوب اعتراضات توسط ماموران امنیتی خود جلوگیری کند.

براساس گزارشها از ایران در طی این ناآرامی‌ها دستکم دو نفر کشته شده‌اند.

در همین خصوص شبکه حقوق بشر کردستان عکس‌های سه شهروندی را که در تجمعات دیروز کشته شدند منتشر کرده است. فواد قدیمی و محسن محمدی در شهر دیواندره کردستان و رضا لطفی در شهر دهگلان در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی و ضد شورش کشته شدند.

همچنین گزارش شده که فریدون محمودی اهل سقز هم در اعتراضات دوشنبه کشته شده است.

سایت هه‌نگاو می‌گوید که «به دلیلی فشار نهادهای امنیتی» مراسم خاکسپاری فریدون محمودی اهل سقز و محسن محمدی اهل دیواندره «شبانه و بدون برگزاری هیچ مراسمی برگزار شد.»
+34
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا
    تنها راه آزادی مردم ایران اتحاد و کشتن این بسیجیا وسپاهیای وطن فروشه ولاغیر والبته خلاصی ازشر خرافات مذهبی. زمان میبره اما شدنیه ومتاسفانه هزینه بر.
    12
    30
    ‌سه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.