دفاع تمام قد رسانه های وابسته به رهبر و جمهوری اسلامی از گشت ارشاد و عملکردش

 مهسا (ژینا) امینی که پس از بازداشت توسط گشت ارشاد جان باختدر حالی که اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله، در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران همچنان ادامه دارد، رسانه‌های دولت ابراهیم رئیسی و سپاه پاسداران از وجود و عملکرد گشت ارشاد دفاع کردند و همچنین روزنامه کیهان وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی هرگونه شکنجه شدن مهسا امینی را انکار کرد.

روزنامه ایران، روزنامه رسمی دولت ایران، در شماره روز یکشنبه ۲۷ شهریور، در یادداشتی با عنوان «گذار به سوی غلبه کار فرهنگی» از وجود گشت ارشاد که از جمله برای اعمال حجاب اجباری زنان در ایران به کار گرفته می‌شود، دفاع کرد و جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه این نیرو را صرفاً «حادثه ناخواسته و غیرارادی» دانست.

مهسا امینی که همراه با خانواده‌اش از سقز به تهران سفر کرده بود، جمعه ۲۵ شهریور و سه روز پس از بازداشت به دست مأموران گشت ارشاد در بیمارستان کسری تهران جان باخت و پیکر او روز شنبه در سقز در میان اعتراضات مردم به خاک سپرده شد.

بر اساس اعلام بیمارستان کسری هنگامی که این جوان ۲۲ ساله به این بیمارستان منتقل شد، علائم حیاتی در او دیده نمی‌شد.

گزارش‌های مختلف حاکی از مرگ مغزی او به دلیل ضرب و جرح در بازداشتگاه گشت ارشاد است؛ کمپین حقوق بشر ایران از این رخداد به عنوان «قتل» نام برد و جاوید رحمان، گزارشگر سازمان ملل متحد، نیز جان باختن مهسا امینی را «نشانه‌ای از نقض گسترده حقوق بشر در ایران» توصیف کرده است.

اما نویسنده یادداشت روزنامه ایران که عضو «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» از مراکز زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی است، گزارش‌ها و اعتراض‌ها در این زمینه را «مبالغه»، «بی‌انصافی» و «زیاده‌روی» خوانده و در دفاع از گشت ارشاد ادامه داده است: «دولت اسلامی وظیفه دارد در عرصه عمومی مداخله کند و آن را از آلودگی‌های ضدمعنوی و جریان‌های مادی و هوس‌بازانه پاک کند.»

همزمان روزنامه کیهان نیز در آخرین شماره خود، در گزارشی با عنوان «انتشار فیلم از صحنه بیهوشی مهسا امینی دروغ‌پردازان را رسوا کرد»، نوشت برخی «نظام را به دروغ به شکنجه یک دختر جوان متهم می‌کنند».

این روزنامه از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواست با معترضان به جان باختن مهسا امینی که «آرامش روانی جامعه را هدف می‌گیرند» برخورد کند.

کمیل خجسته، برادر همسر علی خامنه‌ای و مدیر مؤسسه تبیان سازمان تبلیغات اسلامی، نیز روز یک‌شنبه از گشت ارشاد دفاع کرد و نوشت: «وظیفه جمهوری اسلامی است که محیط با حجاب و عفاف و حیا را برای زن و حفاظت از خانواده ایجاد کند.»

او در یادداشتی در خبرگزاری فارس، جمهوری اسلامی را در برابر اعتراض‌هایی که این روزها علیه این حکومت شده «مظلوم» خواند.

دفاع رسانه‌های وابسته به دولت، دفتر رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران از گشت ارشاد در پرونده جان باختن مهسا امینی در حالی است که وزیر کشور نیز از کلیت گشت ارشاد دفاع کرد و جان باختن این زن جوان را به «فوت یک دختر خانم» کاهش داد.

احمد وحیدی، وزیر کشور، شامگاه شنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی در این باره گفت: «کار بر اساس رویه قانونی انجام شده لذا اصل کار [بازداشت مهسا امینی از سوی گشت ارشاد] مسئله‌ای ندارد.»

او ادعا کرد که خانم امینی «ضرب و شتم» نشد و نیروهای گشت ارشاد «اساساً وسیله‌ای برای ضرب و شتم ندارند».

در حالی که هنوز گزارش پزشکی قانونی درباره علت مرگ مهسا امینی منتشر نشده، وزیر کشور تلاش کرد جان باختن او را به وضعیت جسمی خود او نسبت دهد. او گفت: «این خانم در سن ۵ سالگی روی مغزشان عمل انجام شد».

این اظهارات وزیر کشور در حالی بیان می‌شود که تاکنون بارها بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی به دلیل بدرفتاری‌های مأموران جان خود را از دست داده‌اند که مرگ زهرا کاظمی، عکاس ایرانی-کانادایی و ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس، از موارد معروف است.

همچنین جمهوری اسلامی در پرونده جان باختن مهسا امینی اجازه تحقیقات مستقل نداده و کمی پس از انتشار اطلاعیه بیمارستان کسری، این بیمارستان را مجبور کرد که اطلاعیه خود را از صفحه اینستاگرام حذف کند.
+11
رأی دهید
-127

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۱
    منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک

    از روباه پرسیدن شاهدت کیه, گفت دمبم. اینها همونهایی هستن که تا سه روز قسم حضرت عباس میخوردن که هواپیمای اوکراینی به خاطر نقص فنی سقوط کرده نه موشک سپاه.
    5
    104
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    اخوندهایی که صدها سال با دروغ امامان خونخواری که اجداد ما را قتل عام کردند برای مردم *مقدس* می کنند حالا هم با دروغ این جنایت را می پوشاندند و همچنان مردم ساده را فریب میدهند. ایرانی چشمت را باز کن
    45
    99
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    دولت اسلامی وظیفه دارد در عرصه عمومی مداخله کند و آن را از آلودگی‌های ضدمعنوی و جریان‌های مادی و هوس‌بازانه پاک کند. آها خوبه خودتون میبرین و خودتون هم میدوزین! جمهوری اسلامی غلط میکنه که در امور مردم آزاد یه مملکت تصمیم بگیره! دهن چنین دولتی رو باید با سرب پر کرد!
    3
    74
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    گارد جاویدان - فرانکفورت، آلمان
    اگر به روزنامه ها و نشریات مسخره داخلی باشه که اینها چند روز دیگه مینویسند که اصلاً مهسا امینی با پریدن از پشت بام خودکشی کرده و ربطی هم به گشت ارشاد و نیروی افتضاحی نداشته
    3
    18
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    فعلا در ایران هر کی به فکر خویشه و نون از را بیضه مالی در میارند غافل از اینکه روزی همین بلا سر خودشون یا بچه هاشون میاد
    2
    21
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    shirzan - برلین، آلمان

    بعضی مواقع آدم تصور میکنه صدا و سیما و کلیه روزنامه ها و نشریات داخلی تنها و تنها مخاطبشون خامنه ائی هست و بقیه مردم بحساب نمی آیند
    3
    24
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    فرهاد۱۹۷۷ - لوس‌انجلس، ایالات متحده امریکا

    از یک مشت زنازاده بیش از این انتظار نیست.
    3
    27
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.