اخبار کوتاه از نا آرامی ها و ادامه واکنش ها به مرگ دردناک مهسا امینی

بیانیه بیمارستان کسری: مهسا امینی بدون علایم حیاتی به اینجا ارجاع شد
بیمارستان کسری در بیانیه‌ای در مورد جان باختن مهسا امینی که در حساب اینستاگرامش منتشر کرده است نوشته است که به علت رعایت حقوق بیمار، حق انتشار اطلاعات به جز به خانواده درجه یک و مراجع قضایی را ندارد.

در این اطلاعیه آمده است که مهسا امینی در ساعت ۲۰:۲۲ سه‌شنبه ۲۲ شهریور «بدون علائم حیاتی و در وضعیت مرگ مغزی» به بیمارستان کسری ارجاع شده است و به رغم احیای قلبی دوباره در روز جمعه دچار ایست قلبی شده و درگذشته است.

بیمارستان کسری نوشته است که پیکر مهسا امینی پس از مرگ برای تحقیقات بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شده است.
عبدالله نوری خطاب به مراجع تقلید: «سکوت را بشکنید»
عبدالله نوری، از چهرهای برجسته اصلاح طلبان در واکنش به جان باختن مهسا امینی در یادداشتی از مراجع تقلید خواست «سکوت را بشکنید».

به گزارش اعتماد آنلاین، عبدالله نوری، وزیر پیشین کشور در این یادداشت نوشته «او (مهسا امینی) نمونه‌ای از خیل عظیم جوانان رنجدیده‌ی این آب و خاک بود که جان شیرین و پُر بهایش، فدای تدابیر اشتباه و سوءمدیریت و سیاست‌های بدفرجام و بهانه تراشی‌های واهی و اقدامات خشن و ناموجه گردید».

آقای نوری در بخشی از یادداشت خود خطاب به مراجع تقلید نوشته از مراجع تقلید و عالمان دینی انتظار می‌رود برای تحقق مسئولیتی که برای دفاع از حقوق مردم بر عهده دارند و نیز برای پیراستن دامان دین و روحانیت از چنین اتهامی ‌و خشکاندن ریشه‌ای تفکرات جاهلانه، بنیادگرایانه و طالبانی عده‌ای که در حاکمیت جایگاهی برای خود یافته‌اند، دست از سکوت بردارند و با واکنش صریح، شفاف و قاطع، پیگیری و مجازات آمران و عاملان این اقدامات و فجایع را از دستگاه‌های مربوطه طلب کنند».
مدیرکل پزشکی قانونی تهران: علت مرگ مهسا امینی تا سه هفته آینده اعلام خواهد شد

مدیرکل پزشکی قانونی تهران می‌گوید با توجه به انجام آزمایش‌های متعدد از پیکر مهسا امینی، علت مرگ تا سه هفته آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش انتخاب، مهدی فروزش درباره آخرین وضع رسیدگی به پرونده فوت مهسا امینی در پزشکی قانونی تهران گفته اداره کل پزشکی قانونی استان تهران بعد از اطلاع از فوت مهسا امینی با دستور مقام قضایی، تیم مجرب تخصصی پزشکان قانونی برای بررسی این پرونده تشکیل داد.

او گفته جسد خانم امینی به سالن تشریح مرکز تشخیصی کهریزک انتقال پیدا کرد و معاینه ظاهری و کالبدگشایی با در نظر گرفتن معیار‌ها و شاخص‌های علمی و مستند سازی انجام شد.

آقای فروزش گفته نمونه‌های لازم برای سم شناسی و آسیب شناسی از پیکیر متوفی برداشته و به آزمایشگاه‌های تخصصی استان تهران ارسال شد.

مدیرکل پزشکی قانونی تهران گفته بعد از حصول نتایج آزمایش‌ها و سوابق پزشکی نامبرده با اخذ نظریه‌های تخصصی رشته‌های مورد نظر علت تامه فوت متعاقبا اعلام می‌شود.
واکنش گروه‌ها و چهره‌های سیاسی داخل ایران به مرگ مهسا امینی: «بساط گشت ارشاد را برچینید»مهسا امینی ساعاتی پیش و پس از بازداشت توسط گشت ارشادهمزمان با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی به مرگ مهسا امینی، قربانی سیاست جمهوری اسلامی برای اجرای حجاب اجباری، برخی سازمان‌ها و گروه‌های داخلی و همچنین شخصیت‌های وابسته به حکومت به این موضوع واکنش نشان دادند.
 
«مجمع نیروهای خط امام» در بیانیه‌ای اقدامات صورت‌گرفته در ماه‌های اخیر «به نام مبارزه با بی‌حجابی» را «روشی بغایت غلط و متأثر از نگاهی متحجرانه به دین و بدبینانه به دیگران و سخت گیرانه درباره جامعه» توصیف کرد.
 
«حزب اتحاد ملت ایران» نیز با انتشار بیانیه‌ای از گشت ارشاد با عنوان «پلیس غیر اخلاقی و تنش‌آفرین» نام برد و خواستار «برچیده شدن بساط آن» شد.
 
در همین حال علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی، در توئیتی از مرگ مهسا امینی به عنوان «درگذشت غم‌انگیز» نام برد و گفت که «تلخی برخی اتفاق‌ها به راحتی فراموش نمی‌شود.»
 
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق ایران، نیز در توئیتی نوشت: «به سهم خود شرمنده و عذرخواهم.»
 
در روزهای گذشته علاوه بر واکنش‌های جهانی به مرگ مهسا امینی، طیف گسترده‌ای از شخصیت‌های شناخته‌شده در داخل و خارج از ایران، اعم از هنرمندان، ورزشکاران، کنشگرانی مدنی و سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی، به این موضوع واکنش نشان دادند و از فشارهای انتظامی و امنیتی در مورد موضوع حجاب و پوشش در ایران که به‌ویژه در ماه‌های گذشته افزایش یافته انتقاد کردند.
 
مهسا امینی که همراه با خانواده‌‌اش برای دیدار با خویشاوندان از سقز به تهران سفر کرده بود، روز ۲۲ شهریور ساعاتی پس از بازداشت به دست ماموران گشت ارشاد به کما رفت و پس از سه روز در بیمارستان جان باخت.
گزارش روزنامه هم میهن از مراسم خاکسپاری مهسا امینی
وب سایت روزنامه «هم‌میهن» در گزارشی، مراسم خاکسپاری مهسا امینی را روایت کرده و آغاز و پایان مراسم را برای خوانندگان این نشریه توضیح داده است.

این گزارش به روایت الهه محمدی است و نوشته «اول گفته شد باید پیکر مهسا امینی زودتر از موعد اعلام شده از سوی خانواده او به خاک سپرده شود. اما خانواده او این اجازه را ندادند و نگذاشتند که او را از آمبولانس پیاده کنند و گفتند ما ساعت ۱۰ با مردم وعده داریم و همان موقع دخترمان را به خاک می‌سپاریم».

گفته شده در این مراسم مردم از همان دقایق اولیه سرودهای کردی می‌خواندند و بعد از خاکسپاری لیلا عنایت‌زاده، فعال زنان سقزی بیانیه‌ای خواند که در آن آمده بود «گشت ارشاد باید جمع شود. برابری حقوق زن و مرد بدون همکاری مردان امکانپذیر نیست».

در ادامه مراسم پدربزرگ مهسا امینی، با گریه شعری از شیرکو بیکس، شاعر کرد خواند.

پدر مهسا امینی از مردم می‌خواست که نگذارند برای او و خانواده‌اش مشکلی پیش بیاورند. مردم هم پاسخ می‌دادند: نترس، نترس!

دایی مهسا امینی هم در سخنرانی کوتاهی اعلام کرد ما کوتاه نمی‌آییم و سر تعظیم فرود نمی‌آوریم و مادر او می‌گفت: بلند شو ژینا، مردم برای تو آمده‌اند.

روزنامه‌های ایران امروز بخاطر اربعین منتشر نشده‌اند.
کانون صنفی معلمان ایران: به «بگیر و ببندهای گشت ارشاد» پایان دهید
کانون صنفی معلمان ایران با صدور بیاینه‌ای با اشاره به سوابق گذشته ماموران گشت ارشاد در برخورد با مردم، گفته ادعای رسانه‌های حکومتی مبنی بر عارضه قلبی یا مغزی مهسا امینی برای مردم ما باور ناپذیر است.

در این اطلاعیه گفته شده «مهسا امینی، یکی از هزاران زن قربانی در ایران است. حمله‌ سریالی به زنان در خیابان موجب سلب آرامش آنان، خانواده‌ها و جامعه شده است».

کانون صنفی معلمان با اشاره به اجبار کردن زنان برای شرکت در کلاس‌های آموزشی و توجیهی گشت ارشاد، گفته «مگر مهسا و مهساهای این ملت دست کم دوازده سال در مدرسه‌ها و کلاس‌های آکنده از آموزش‌های ایدئولوژیک شما آموزش ندیده و توجیه نشده‌اند؟... چه نتیجه‌ای از این همه القائات ایدئولوژیک در مدرسه‌ها گرفته‌اید که باز‌هم به دنبال برگزاری یک ساعت کلاس آموزشی و توجیهی برای زنان و دختران ما هستید؟».

کانون صنفی معلمان ضمن همدردی با خانواده‌ی مهسا امینی گفته «جامعه‌ی ما، این گونه خشونت‌ها را علیه زنان بر نمی‌تابد بنابراین انتظار داریم علاوه با پایان دادن به بگیر و ببندهای گشت ارشاد و توقف هر چه زودتر این سیاست ضد زن، برخوردی قاطع با عاملان و آمران این گونه حوادث ناگوار صورت گیرد».
عکس از مزار مهسا امینی در سقزمهسا امینی در تدابیر امنیتی امروز به خاک سپرده شد.حضار در زمان خاکسپاری شعارهایی علیه حکومت و ناعدالتی سر دادند.
این عکس از مزار مهسا امینی است
روی سنگ نوشته شده:« ژینا جان تو نمی‌میری، نامت یک نماد می‌شود».
شکایت بردن دختر آیت‌الله طالقانی به پدر
دختر آیت‌الله طالقانی نیز در واکنشی توام با خشم نسبت به این واقعه از شرایط به وجود آمده در ایران علیه زنان در پی اجباری شدن حجاب به شدت انتقاد کرد و گلایه از وضع موجود را با پدرش در میان گذاشت.
وی با انتشار توئیتی در این خصوص نوشت: از این ظلمی که به مردم مان می رود پدرم به تو شکایت آورده ام.
mail icon
    balatarin
    telegram
    messenger-dsk
مرگ مهسا امینی، دختر جوانی که به شکلی مشکوک پس از دستگیری توسط گشت ارشاد و الزام به شرکت در جلسات توجیهیِ حجاب جان خود را از دست داد واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج ایران به همراه داشته است.
اغلب واکنش‌ها علاوه بر ابراز تاسف، خشم و انزجار از ماجرای غمبار مرگ این دختر جوان اهل سقز که برای سفر خانوادگی و تفریحی به تهران آمده بود به نوعی ماهیت وجودی گشت ارشاد و نیز اجباری بودن حجاب برای زنان در ایران را دستمایه انتقاد‌های تند خود قرار داده‌اند.
سیل واکنش‌ها به مرگ مهسا امینی که پیکرش صبح روز شنبه ۲۶ شهریور در میان شعار‌های ضد حکومتی از سوی جمعی از مشایعت کنندگان به خاک سپرده شد از همان دقایق ابتدایی تایید و انتشار خبر جان باختن وی، در فضای مجازی به راه افتاد و این روند همچنان ادامه دارد.
مرگ مهسا امینی اکنون به مهم‌ترین موضوع شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی زبان غیر رسمی در ایران و خارج از کشور تبدیل شده و بر اساس برخی ارزیابی‌ها حجم واکنش‌ها به این موضوع حیرت انگیز و کم سابقه است. این موضوع بازتاب گسترده ای هم در رسانه های غیرفارسی داشته است.
واکنش‌های مختلف داخلی و خارجی به مرگ دختر جوان کرد پس از دستگیری و بازداشت موقت توسط گشت ارشاد را در این گزارش دنبال کنید.
    درگیری نیروهای امنیتی ایران با معترضان در سقز پس از خاکسپاری مهسا امینی
    پیکر مهسا امینی در سقز به خاک سپرده شد؛ بیمارستان کسری: بدون علائم حیاتی و مرگ مغزی بستری شد
گزارشگر سازمان ملل: باید علیه حجاب اجباری قطعنامه تصویب شود
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در واکنش به مرگ مهسا امینی خواستار تصویب قطعنامه‌ای در این نهاد بین‌المللی برای محکومیت حجاب اجباری در ایران شد.
وی مرگ این دختر جوان ایرانی پس از دستگیری توسط گشت ارشاد را نشانه‌ای از نقض گسترده حقوق بشر در ایران دانست و گفت که جامعه بین‌المللی باید رفتار مقامات ایرانی علیه زنان را به شدت محکوم کند.
شکایت بردن دختر آیت‌الله طالقانی به پدر
دختر آیت‌الله طالقانی نیز در واکنشی توام با خشم نسبت به این واقعه از شرایط به وجود آمده در ایران علیه زنان در پی اجباری شدن حجاب به شدت انتقاد کرد و گلایه از وضع موجود را با پدرش در میان گذاشت.
وی با انتشار توئیتی در این خصوص نوشت: از این ظلمی که به مردم مان می رود پدرم به تو شکایت آورده ام.
️اعتراض کتایون ریاحی به گشت ارشاد با برداشتن حجاب
بعد از شبنم فرشادجو که در اعتراض به مرگ مهسا امینی پس از برخورد گشت ارشاد با وی  روسری خود را برداشت و کشف حجاب کرد، کتایون ریاحی، دیگر بازیگر زن سینمای ایران با اقدامی مشابه به شدت گشت ارشاد و نحوه برخورد با زنان ایرانی را به باد انتقاد گرفت.بازیگر ایرانی که دیروز به دلیل اعتراض به قتل مهسا امینی کشف حجاب کرد، حالا کتایون ریاحی بازیگر مهشور و شناخته شده کشورمان که در سریال «یوسف پیامبر» نقش زلیخا را ایفا کرده بود نیز کشف حجاب کرد و عکسی  را در شبکه اجتماعی خود منتشر کرد.
 
وی با انتشار چندین استوری در صفحه اینستاگرام خود ضمن به اشتراک گذاشتن عکس‌ مهسا امینی از عباراتی همچون «تمام پیغمبران خدا به خود لرزیدند»، «درد مشترک مرا فریاد کنید» و «کثافت گشت ارشاد را جمع کنید» برای ابراز خشم خود استفاده کرد و در یکی از پست‌ها بدون روسری ظاهر شد.
وریا غفوری: گلرنگ شد در و دشت ، از اشکباری ما
وریا غفوری و پژمان منتظری، بازیکنان سابق باشگاه استقلال تهران نیز در استوری‌های جداگانه به این ماجرا واکنش نشادن دادند.
 
حساب اینستاگرامی وریا غفوری اما پس از آنکه وی سروده  «گلرنگ شد در و دشت ، از اشکباری ما» از فرخی یزدی را در اعتراض به مرگ مهسا امینی به اشتراک گذاشت از دسترس خارج شد.
 
پژمان منتظری نیز با انتشار یک استوری در اینستاگرام با مضمون «برکت از این مملکت رفته چون زیر این خاک پر از جنازه‌های بی گناهه» اعتراض خود را به این ماجرا نشان داد.
+72
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    مدافع حق - مادرید، اسپانیا

    پزشگ قانونی در کشوری که هیچ قانون مدنی درونش رعایت نمیشه معنی نداره ،این هم چون دستگاه های دیگر دولتی دست نشانده حکومته،و در آخر گزارشهایی رو منتشر میکنه که هیچ یک از بخشهای مسئو لیتی مقصر وجوابگو نباشن ،و تمام قصور رو متوجه مقتول و اطرافیانش و نهایتا عوامل بیگانه میندازن،
    2
    46
    شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد
    طوری میگن پزشکی قانونی که انگار دارن راجع به دادگاه لاهه صحبت میکنن! بابا جمع کنین این مسخره بازیها رو! جمهوری اسلامی باید برود، نه یک کلام بیشتر و نه یک کلام کمتر!
    9
    21
    شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.