استفاده از فناوری فضایی برای حمل و نقل زمینی

العربیه: دولت ایالات متحده قصد دارد در همکاری با کمپانی‌های خصوصی متخصص امور هوافضا، فناوری‌های فضایی را برای حمل و نقل زمینی توسعه دهد. در این راستا، سرفرماندهی راه و ترابری ایالات متحده اخیرا با شرکت «سیرا اسپیس» قرارداد تحقیق و توسعه امضا کرد.

این کمپانی خصوصی اخیرا اعلام کرد با دولت ایالات متحده قراردادی امضا کرده تا فضاپیمای «دریم‌چِیسر» و ماژول‌های باربری فضایی «شوتینگ استار» خود را در اختیار پرسنل وزارت دفاع بگذارد تا آنها بتوانند برای انتقال سریع نیرو و تجهیزات از آن استفاده کنند.

سیرا اسپیس اولین کمپانی خصوصی هوافضایی نیست که به منظور توسعه راکت‌ها و فضاپیماها برای حمل و نقل نیرو و محموله‌های نظامی در سراسر جهان با دولت آمریکا قرارداد می‌بندد. شرکت‌های «بلو اوریجین» متعلق به جف بزوز صاحب کمپانی «آمازون»، «اسپیس اِکس» متعلق به سرمایه‌دار و کارآفرین جنجالی ایلان ماسک، و «راکت لب» قبلا به این ابتکار دولتی در آمریکا پیوسته‌اند.

دریم‌چیسر، که معنای آن «رویاپرداز» است، یک فضاپیمای هواپیما‌شکل است که بال دارد، که به آن اجازه می‌دهد پس از پرتاب به فضا، بتواند دومرتبه به درون جو زمین بازگردد و مثل هواپیما روی باند فرود بیاید. دولت آمریکا می‌گوید می‌تواند از قابلیت‌های این فضاپیما برای حمل و نقل سریع نیرو و محموله روی زمین و همچنین عملیات امداد بشردوستانه و ماموریت‌های پزشکی استفاده کند.

اولین نمونه دریم‌چیسر هم‌اکنون در شهر لوئیزویل ایالت کلرادو در حال ساخت است، و قرار است در سال 2023 به مرحله بهره‌برداری برسد، و اولین ماموریت آن انتقال محموله‌های باری به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای «ناسا» خواهد بود. ماژول باربری شوتینگ استار یا «شهاب» نیز متصل به دریم‌چیسر عمل می‌کند.

یک مقام ارشد سیرا اسپس درباره همکاری کمپانی خود با دولت آمریکا گفته است که قصد آنها ارائه راه‌حل‌های منحصربه‌فرد پُرسرعت با قابلیت حمل محموله‌های سنگین به وزارت دفاع است، و با استفاده از فناوری‌های سیرا اسپیس، هرگونه نقل و انتقالی به هر نقطه از جهان در عرض تنها سه ساعت ممکن خواهد شد.
+9
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.