ترکیه: گارد ساحلی یونان به سوی کشتی تجاری در دریای اژه تیراندازی کرد

 تصاویر منتشر شده از این حادثه در شبکه های اجتماعیرادیو فردا: ترکیه شنبه ۱۹ شهریور نیروهای گارد ساحلی یونان را متهم کرد که به روی یک کشتی تجاری در دریای اژه شلیک کرده‌اند.

تنش بین ترکیه و یونان، دو عضو سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، طی روزهای اخیر افزایش یافته است. نخست‌وزیر یونان در همین روز ترکیه را به «قلدری» متهم کرد.

خبرگزاری آناتولی می‌گوید ساعت ۱۳ و ۲۷ شنبه به وقت محلی، یک کشتی با پرچم جزایر قمر با نام «آناتولین» هنگام حرکت در جنوب غربی بوزجاآدا (جزیره تِنِدوس) در آب‌های بین‌المللی هدف تیراندازی دو نیروی گارد ساحلی یونان قرار گرفت.

این خبرگزاری اضافه کرده است در پی حضور قایق‌های گارد ساحلی ترکیه، نیروهای گارد ساحلی یونان منطقه را ترک کرده‌اند.

طبق این گزارش، ترکیه ضمن اعلام اعتراض خود به این حادثه از مقامات آتن خواست تا این حادثه را بررسی کرده و درباره آن توضیح دهند.

گفته می‌شود، این کشتی ۱۸ سرنشین داشته و در این حادثه به کسی آسیب نرسیده است.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک مقام کشتیرانی یونان نوشته است که این کشتی سیگنالی ارسال نمی‌کرد، بنابراین گارد ساحلی یونان خواستار توقف آن شده بود.

به گفته این مقام که خواست نامش فاش نشود، کاپیتان این کشتی بدون توجه به این هشدار به سرعت به حرکت خود ادامه داد و همین موضوع باعث شد که گارد ساحلی تیر هشدار هوایی شلیک کند.

ترکیه و یونان در دهه‌های گذشته همواره بر سر مجموعه‌ای از مسائل، از جمله ادعاهای ارضی در دریای اژه و حد و حدود حریم هوایی خود در این منطقه، با یکدیگر اختلاف داشته‌اند.

این اختلافات بین دو همسایه و دو عضو ناتو، موجب شده که یونان و ترکیه در نیم قرن اخیر سه بار در آستانه جنگ با یکدیگر قرار گیرند.

کریاکوس میتسو تاکیس، نخست وزیر یونان که اواخر روز شنبه در یک سخنرانی در نمایشگاه در شمال این کشور، در خصوص وضعیت کنونی گفت، یونان در مقابل تهدیدها سر فرود نمی‌آورد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه، در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات پیشین خود مبنی بر احتمال حمله نظامی ترکیه به یونان، بار دیگر آتن را به حمله نظامی تهدید کرد و هشدار داد که ترکیه می‌تواند در پاسخ به تهدیدهای یونان «یک شب ناگهان بیاید».

ترکیه و یونان همچنین در زمینه اکتشاف نفت و گاز در بخش‌های مورد مناقشه دریای اژه و شرق مدیترانه با یکدیگر اختلاف دارند.

پیشتر اتحادیه اروپا «نگرانی جدی» خود را نسبت به «اظهارات خصمانه» رجب طیب اردوغان علیه آتن درباره جزایر یونانی نزدیک به ترکیه ابراز کرده است.
+22
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    سوسمار ولایت - دهلی، اتریش

    این ایل عثمانی خبیس و خنجر بزن هستن، ارامنه را که قتل عام کردن، کرد ها رو هم ازار دادن، تو المان که همشون یا دنر کبابی دارن یا فروش مواد مخدر! یونان خوب میشه کمی این قوم وحشی رو ادب کنه
    10
    30
    یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۴
    لشکر ۹۲ زرهی اهواز - اهواز، ایران
    صلوات بفرستین زشته دعوا میکنید
    4
    8
    یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۱
    حاج سید آقا - بلخ، افغانستان
    تورکیه ازدوستان خنجرازپشت زن پارسیان است.
    4
    2
    یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    کرم از خود درخت یعنی ترکیه عثمانی
    4
    3
    دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.