درگذشت ملکه بریتانیا: چه بر سر تمبرها، سکه‌ها و اسکناس‌ها و گذرنامه‌ها می‌آید؟

بی بی سی: پس از هفتاد سال سلطنت، ملکه الیزابت دوم تبدیل به بخش مهمی از زندگی روزمره مردم بریتانیا شد. در بریتانیا تصویر و تندیس‌های او را در همه‌جا می‌بینید، بر روی نشان لباس‌ها و کالا‌ها، پس از این همه‌چیز چگونه دگرگون خواهد شد؟
دگرگونی اساسی
همه ۲۹ میلیارد سکه‌ای که در بریتانیا در گردش است منقش به تصویر ملکه است. آخرین طرح این سکه‌ها به سال ۲۰۱۵ باز‌می‌گردد زمانی که او ۸۸ سال داشت. این پنجمین سکه‌ای است که با تصویر او در دوران سلطنتش طراحی شده است.

ضرابخانه سلطنتی هنوز اعلام نکرده است که چه زمانی ضرب سکه با تصویر پادشاه چارلز سوم را شروع خواهد کرد اما به‌احتمال‌زیاد سکه‌هایی با سر‌دیس ملکه تا سال‌ها در جریان خواهد ماند و این دگرگونی به تدریج اتفاق خواهد افتاد.
پیش از اینکه در سال ۱۹۷۱ تمام سکه‌های رایج در بریتانیا تجدید شوند طبیعی بود که چندین پادشاه تغییر کرده باشد.

نمی‌دانیم سکه جدید با تصویر پادشاه جدید چگونه خواهد بود اما سکه‌ای که در سال ۲۰۱۸ ضرابخانه سلطنتی به مناسبت هفتاد‌سالگی او ضرب کرده است نشانه‌هایی از آن در اختیار می‌گذارد. آنچه مسلم است در سکه‌های بعدی تصویر دیگری از او استفاده خواهد شد. رسم این است که برای هر فرمانروای جدید سکه‌های تازه‌ای ضرب شود.

پس از تائید دولت، طرح جدید سکه‌ها در ضرابخانه سلطنتی آغاز خواهد شد.

از سال ۱۹۶۰، تصویر ملکه روی تمام اسکناس‌های بانک انگلستان (بانک مرکزی بریتانیا) قرار دارد. (اسکناس‌هایی که بانک‌های اسکاتلند و ایرلند شمالی منتشر کرده‌اند فاقد تصویر ملکه است). حدود ۴،۵ میلیارد اسکناس این بانک که حدود ۸۰میلیارد پوند ارزش دارد در‌ حال ‌حاضر در‌جریان است و همراه با سکه‌های موجود آنها هم به تدریج از جریان خارج خواهد شد.

همه اسکناس‌ها و سکه‌ها معتبر خواهند بود. بانک انگلستان در صورت هر تغییری چندین بار اعلام عمومی خواهد کرد.
تمبر‌ها و صندوق‌های پستی
از سال ۱۹۶۷، تمام تمبر‌هایی که اداره پست سلطنتی منتشر کرده است دارای طرح نیمرخ ملکه الیزابت دوم بوده است.

پست سلطنتی بریتانیا دیگر تمبر‌هایی با تصویر ملکه الیزابت دوم منتشر نمی‌کند اما تمبر‌های موجود را هم‌چنان می‌توان روی نامه‌ها و بسته‌های پستی استفاده کرد و به‌زودی تمبر‌های جدید منتشر خواهد شد.
شش تمبر جدید به افتخار شاهزاده چارلز در ۷۰ سالگی او در سال ۲۰۱۸ منتشر شدتصویر پادشاه جدید پیش از این هم روی تمبر‌هایی بوده است اما اداره پست سلطنتی (رویال پست) هنوز اعلام نکرده است که تمبر‌های جدید با تصویر او چگونه خواهند بود.

علاوه بر تصویر ملکه روی تمبر‌ها، اداره پست نشان سلطنتی را روی بسیاری از صندوق‌های پستی هم قرار داده است.

بیش از ۶۰٪ از ۱۱۵ هزار صندوق پستی موجود در بریتانیا دارای نشان EIIR ملکه الیزابت دوم است. که حرف ای برای الیزابت و II نشانه دوم حرف آر برای رجینا که به معنای ملکه است . در اسکاتلند تصویر تاج سلطنتی اسکاتلند بر صندوق‌های پستی نقش بسته است.

بجز اسکاتلند، همه صندوق‌های پستی جدید نشان پادشاه را خواهند داشت اما تعداد صندوق‌های جدید چندان زیاد نیست و شاید مدتی طول بکشد تا صندوق پستی با طرح جدید به چشم بخورد.
مهر تائید سلطنتی

از سس گوجه‌فرنگی گرفته تا بسته‌بندی غلات صبحانه و عطر و خرید روزمره می‌توان نشان سلطنتی را در دو‌ طرف عبارت «به تائید علیاحضرت ملکه» را دید. اینها محصولاتی هستند که ضمانت نامه سلطنتی دریافت کرده‌اند یعنی آن شرکت به طور مرتب تأمین‌کننده خرید‌ها و نیاز‌های خانواده‌ سلطنتی است.
در قرن گذشته ملکه و خانواده سلطنتی هر کدام ضمانت‌نامه‌های سلطنتی خاص خود را صادر کرده‌اند به‌طوری که اکنون حدود ۸۰۰ شرکت دارای حدود ۹۰۰ ضمانت‌نامه سلطنتی هستند.

وقتی ضمانت‌دهنده‌ای فوت می‌کند همه ضمانت‌های سلطنتی که داده است از اعتبار می‌افتد و آن شرکت دو سال فرصت دارد که دیگر از نشان سلطنتی روی محصولات خود استفاده نکند. (مورد استثنا ضمانت‌نامه‌هایی بوده است که ملکه مادر صادر کرده بود که پنج سال پس از فوت او معتبر ماند).

ضمانت‌نامه‌های چارلز با عنوان شاهزاده ولز هم‌چنان معتبر خواهد بود و حالا که او پادشاه شده است ادامه پیدا خواهد کرد. چون این اعتبار‌ها به استفاده فرد و نه به عنوان او مربوط می‌شود.

استثنای دیگر این است که پادشاه جدید اکنون به پسر خود شاهزاده ویلیام و وارث او امکان صدور ضمانت‌نامه‌های خود را داده است.
گذر‌نامه‌ها هم‌چنان معتبر است
موضوع فقط پول و تمبر و ضمانت‌نامه‌ها نیست که باید روزآمد شود.

همه گذرنامه‌هایی که به نام ملکه صادر شده است هنوز برای سفر معتبر است اما گذرنامه‌های جدیدی که صادر شوند، نوشته پشت جلد گذرنامه به نام پادشاه تغییر خواهد کرد.

نیرو‌های پلیس در انگلستان و ولز هم باید نگاره ملکه الیزابت دوم را در نشان‌ کلاه‌های خود تغییر دهند. وکلا و مشاوران حقوقی خاندان سلطنتی که به فرمان ملکه منصوب شده بوده‌اند اکنون با تغییر پادشاه هم‌چنان به کار خود ادامه می‌دهند.

و دست آخر عبارت «خداوند ملکه را حفظ کند» هم در سرود ملی باید تغییر کند.

پس از آنکه چارلز در مراسم رسمی تاجگذاری کند و پادشاه شود، این رویداد با جمله «خداوند پادشاه را حفظ کند» از بالکن قصر سنت جیمز اعلام عمومی خواهد شد و پس از آن سرود ملی نواخته خواهد شد، با تغییر کلمه‌ای در آن که از سال ۱۹۵۲ تا‌کنون ثابت مانده بوده است.
+4
رأی دهید
-6

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.