جمهوری اسلامی سوخوی ۳۵ روسی را می‌خواهد

فرمانده نیروی هوایی ارتش، می‌گوید خرید جت‌های جنگنده سوخو ۳۵ روسیه، در دستور کار ارتش قرار دارد. هم‌زمان یک موسسه پژوهشی در زمینه جنگ گزارش داده که ایران احتمالاً در ازای ارسال پهپاد به روسیه، این جنگنده‌ها را  دریافت می‌کند.
نیروی هوایی ایران خرید جنگنده سوخو-۳۵ از روسیه را «در دستور کار دارد»حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامیرادیو فردا:فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی می‌گوید خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ از روسیه «در دستور کار» نیروی هوایی ایران قرار گرفته است.

حمید واحدی این مطلب را روز یک‌شنبه ۱۳ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا اعلام کرده و افزود که «خرید سوخو-۳۰ در برنامه نیست و فعلاً خرید سوخو-۳۵ از روسیه مطرح است.»

او در ادامه نیز گفت که «تصمیم‌گیری نهایی در زمینه خرید سوخو-۳۵ از روسیه در اختیار فرماندهی ارتش و فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح است و امیدواریم بتوانیم در آینده به این جنگنده‌های نسل ++۴ دست پیدا کنیم.»
جت جنگنده نسل چهارمِ (نسل ++۴) مورد اشاره حمید واحدی، یک طبقه‌بندی کلی از هواپیماهای جنگنده در خدمت ارتش‌ها، تقریباً از سال ۱۹۸۰ تا امروز است که ویژگی‌های طراحی دهه ۱۹۷۰ را در خود دارد.

علی‌رغم ظهور جنگنده‌های نسل ۵، برخی ارتش‌ها همچنان از جت‌های نسل ۴ نیز استفاده می‌کنند.

به تازگی مؤسسه مطالعه جنگ، پژوهشگاهی مستقر در واشینگتن که روزانه اخبار جنگ روسیه علیه اوکراین را پوشش می‌دهد، در گزارشی به نقل از برخی منابع نوشته بود که ایران احتمالاً در ازای ارسال پهپاد به روسیه، جنگنده سوخو-۳۵ دریافت می‌کند.
عکسی که خبرگزاری تسنیم در خبر خود منتشر کرده است
بیشتر در این باره:
جنگنده سوخو ۲۲ سپاه در شیراز دچار سانحه شد

این خبر در رسانه‌های روسی به‌طور گسترده بازنشر شده اما هیچ‌یک مطلبی اختصاصی در این رابطه ارائه نکرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دو هفته پیش گزارش داد که روسیه از ایران صدها پهپاد دریافت کرده است که می‌تواند از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کند و این علی‌رغم هشدارهای ایالات متحده است که از تهران خواسته بود از ارسال این پهپادها به روسیه خودداری کند.

یک هفته پس از اعلام آن خبر، مقامات دولت آمریکا گفتند که این هواپیماهای بی‌سرنشین ایرانی «نقایص بسیاری» دارند و روسیه برای استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ خود علیه اوکراین به مشکلات فنی برخورده است.

ناوگان هوایی ایران، چه نظامی و چه غیرنظامی، بسیار فرسوده است و تحریم‌های خارجی یکی از دلایل عدم رفع این مشکل معرفی می‌شود.

ایران جت‌هایی از نسل‌های قبلی سوخو خریداری کرده است که شماری از آنها پیشتر دچار نقص فنی و سانحه شده‌اند؛ ازجمله یک فروند سوخو-۲۲ که ۱۲ مرداد امسال در شیراز دچار سانحه شد و خلبانان آن ناچار به پراندن صندلی و خروج از هواپیما شدند.

امید نیروی هوایی جمهوری اسلامی به دست یافتن به جنگنده سوخو-۳۵ در حالی بیان می‌شود که شرکت «یونایتد ایرکرافت»، سازنده جنگنده‌های سوخو و میگ که بیشتر سهام آن متعلق به «روس تک» است، خود اکنون تحت تحریم‌های غرب قرار گرفته است.
+71
رأی دهید
-56

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۰
    فانتوم2 - فالکنبری، سوئد

    به به مبارک باشه،چه خبر خوشی، خاری باشه تو چشم جیره خواران تاج باز سلطنت طلب و کلا دشمنان ایران عزیز، ولی فانتوم قدیمی رو کاش یادگاری نگه دارند خیلی خدمت کرد. و فانتوم هم خاری بود تو این سایت تو چشم دشمنان و این داستان ادامه دارد...
    64
    23
    ‌چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    خود ارتش روسیه ۱۲ تا بیشتر از این هواپیما نداره بعد اینا راه افتادن خرید دهها فروند سوخو ۳۵. روسیه اگر توان ساخت داشت از سال ۲۰۱۴ تا الان حداقل سال دوتا میتونست بسازه اونم در شرایطی که تحریمی هم نبود باز یه حرفی الان با تحریم لوازمات غربی دسته بیل هم نمیتونه تحویل این احمق ها بده.
    15
    52
    ‌چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    حالا است که امت ریش آقا مولتی‌ ارگاسم می‌‌گیرد. می‌‌خواهد بخرد .نگفت خرید. مثل موشک‌ها .آنقدر کش می‌‌دهد تا ضد آن آن به دیگران بفروشد. یادمان نرفته ۳۰ سال منتظر موشک‌ها بودید. قرضی می‌‌دهد به هند و سوریه. شما پول نقد روی میز می‌‌گذارید. ۳۰ سال طول می‌‌کشد. بعد این کلم خیار می‌‌گوید. پوتین در مقابل رهیسی مثل کوتوله می‌‌ماند. بلاهی که این تاواریش روسکی سر ما آورد و تا به امروز این ارشادی یاد نگرفته من را یاد یک میمون جوان می‌‌اندازد. یک میمون جوان را بگذار بغل دست یک آشپز ۵ ستاره Sushi . بعد از دو سال میمون قادر است با آشپز رقابت کند. سایبری ها ما ۴۳ سال است نشسته بغل دست پوتین. هنوز یاد نگرفته هدف این تاواریش چیست؟ دریغ از یک کله پاچه
    15
    40
    ‌چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    فانتوم2 - فالکنبری، سوئد
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    فرانکفورتیون اصلا خودشو ناراحت نکن، احتمالا بمانند انواع و اقسام موشکهای نقطه زن و پهپادهای تهاجمی پیشرفته که منابعش در سایتهای نظامی جهان موجوده،سوخو 35 هم تو ایران عملیاتی میشه و تو میای اینجا به زبان شبه مریخیون مینویسیی که اینها همش ماکتیون و پلاستیکیونه.
    35
    20
    ‌چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    مسعود راستگو - تهران، ایران
    F35 اگه هواپیمای خیلی خاصی بود که به این همه کشور فروخته نمی شد. مقایسه کنید با F22 که امریکا حتی حاضر نشد به اسرائیل هم بده. در حال حاضر موثر بودن هر دارایی نظامی به شدت به موقعیت و شرایط جنگ و همچنین به نحوه استفاده از اون وابسته است ایران تا حالا نشون داده علی رغم محدودیت های بسیار زیاد و بودجه دفاعی اندک در مقابل حتی دول منطقه، نحوه استفاده موثر از اندک تجهیزات خودشو به درستی بلده. نمونه اون حمله به میادین نفتی عربستان که همچنان چگونگی انجام آن برای غربی ها معمایی است حل نشده.
    24
    17
    ‌چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    مسعود راستگو - تهران، ایران
    نه ف‌۲۲ نه ف‌۳۵ نه سوخو ۳۵ هیچ کدام خوب نیستند. صاعقه خودمان از همه بهتر است. فقط باید یک جوری راضی‌ کنید که پرواز هم بکند. با هل دادن هواپیما جنگی را نمی‌‌شود روشن کرد. وزنش زیاد است.خلبان که دارید.این برادر فانتم. حالا چرا اسم خود را فانتم گذاشته و نه سوخو.دیگر از خودش بپرسید. خدا وکیلی حق شما را خوردند. شما باید مشاور نظامی در بیت رهبری شوید. ضمنا ۴ تا لوله زدن هنر نیست. اگر خیلی‌ بیضه اسلام دارید جواب اسراهیل را بدهید که هر روز توی سرتان می‌‌زنند.
    12
    13
    ‌چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.