میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی درگذشت

بنابر گزارش‌ها، میخائیل گورباچف، هشتمین رئیس جمهوری و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی درگذشت.

آن طور که رسانه‌های روسیه سه شنبه شب - ۳۰ اوت - اعلام کردند آقای گورباچف که ۹۲ سال داشت پس از «دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری مزمن و وخیم» در بیمارستان مرکزی مسکو درگذشته است.

بیمارستان «کلینیک مرکزی» روسیه با انتشار بیانیه‌ای نوشته است که گورباچف «بعد از یک دوره طولانی بیماری سخت» شامگاه سه‌شنبه چشم از جهان فروبست.
خبرگزاری‌های روسی شامگاه سه‌شنبه اعلام کردند که میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، سن ۹۱ سالگی در مسکو درگذشت.
 
خبرگزاری‌های ریا نووستی، تاس و اینترفکس به نقل از بیمارستان بالینی مرکزی در مسکو گزارش دادند که «میخائیل سرگی‌یویچ گورباچف غروب امروز پس از یک دوره طولانی بیماری شدید درگذشت.»
 
آقای گورباچف که در سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ قدرت را در دست داشت و روابط ایالات متحده و شوروی را بهبود بخشید، آخرین رهبر زنده دوران جنگ سرد بود.
 
او تقریبا تمام دو دهه آخر عمر خود رادر حاشیه سیاست گذراند و پس از اقدام روسیه در انضمام شبه‌جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ و نیز حمله نظامی این کشور به اوکراین، به طور متناوب از کرملین و کاخ سفید درخواست کرد که روابط خود را بهبود ببخشند.
 
گورباچف در این سال‌های آخر به دفعات در بیمارستان بستری شد و طی دوران همه‌گیری ویروس کرونا نیز خود را قرنطینه کرد.
 
آخرین رهبر اتجاد جماهیر شوروی چهره‌ای مورد احترام در غرب بود که گاهی با اسم مستعار و محبت‌آمیز گوربی از او یاد می‌شد. این احترام ناشی از کاهش تنش‌های هسته‌ای میان ایالات متحده و شوروی در دهه ۱۹۸۰ و بیرون آوردن اروپای شرقی از پشت پرده آهنین بود.
 
او در سال ۱۹۹۰ به خاطر مذاکره با رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، برای دستیابی به یک معاهده تاریخی هسته‌ای برنده جایزه نوبل صلح شد و از تصمیم وی برای عدم مداخله ارتش شوروی در جریان رخدادهایی که به سقوط دیوار برلین انجامید، به عنوان تصمیمی کلیدی برای حفظ صلح یاد می‌شود.
او همچنین به خاطر اصلاحات در اتحاد جماهیر شوروی که به شفافیت بیشتر و آزادی عمومی انجامید و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را تسریع کرد، مورد ستایش غرب است.
 
آقای گورباچف، به عنوان رهبر سابق شوروی، یکی از بانفوذترین چهره‌های سیاسی قرن بیستم بود.
او در زمان انحلال اتحاد جماهیر شوروی رهبر این کشور بود. در آن زمان بیش از ۷۰ سال از عمر اتحاد شوروی می‌گذشت و این کشور از زمان جنگ جهانی دوم بخش‌های وسیعی از آسیا و اروپای شرقی را تحت سلطه خود داشت.
 
با این حال، وقتی او در سال ۱۹۸۵ فرآیند اصلاحات را شروع کرد، هدفش صرفا احیای اقتصاد راکد کشورش و ترمیم رویه‌ها و فرآیندهای سیاسی آن بود با این حال در آن دوران احتمالا نمی‌دانست که تلاش‌هایش نقطه آغاز سلسله رویدادهاییست که نهایتا به پایان حکومت کمونیستی در اتحاد شوروی و همچنین دیگر کشورهای اقماری آن منجر خواهد شد.
 
از میخائیل گورباچف که در سال ۱۹۸۵ به قدرت رسید به عنوان رهبری که اتحاد جماهیر شوروی را از انزوای جهانی خارج کرد و میان مسکو و غرب پل زد یاد می‌شود، با این حال او نتوانست مانع فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ شود. شاید هم به همین علت بسیاری از مردم روسیه او را به علت سیاست‌های اصلاحی‌اش و عواقب انحلال شوروی ملامت می‌کنند.
 
آقای گورباچف وقتی تنها ۵۴ سال داشت به عنوان دبیرکل حزب کمونیست شوروی انتخاب شد و عملا قدرت را در دست گرفت. او در آن زمان جوان‌ترین رهبر حزب کمونیست بود و به عنوان چهره «تازه نفس» حزب شمرده می‌شد که می‌توانست در کنار چهره‌های ارشد اما سالخورده حزب، خون تازه‌ای به اتحاد جماهیر شوروی تزریق کند.
 
سیاست «گلسنوست» دولت او که تقریبا برابر «شفافیت و انتقادپذیری» در سیستم‌های حکومتی بلوک غرب تعبیر می‌شد، به جامعه روسیه اجازه داد که دولت را به نحوی که تا پیش از آن غیرقابل تصور بود نقد کنند.
 
از طرف دیگر، این سیاست به ملی‌گرایان در کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی اجازه داد که با انتقاد از مسکو به دنبال استقلال و در دست گرفتن حکومت در سرزمین خود بروند که در نهایت هم همین روند به فروپاشی شوروی انجامید.
 
در صحنه بین‌المللی بزرگترین دستاورد آقای گوباچف امضای پیمان کنترل رقابت تسلیحاتی با آمریکا بود.
او همچنین هنگامی که در کشورهای بلوک شرق اعتراضات و مبارزات علیه احزاب کمونیست حاکم شکل گرفت، به مسکو اجازه دخالت نظامی و لشکرکشی نداد.
 
در غرب از میخائیل گورباچف به عنوان معمار اصلاحاتی یاد می‌شود که در نهایت به پایان جنگ سرد - دست کم فصل بعد از جنگ جهانی دوم آن - منجر شد.
از راننده کمباین تا هدایتگر بلوک شرق
میخائیل سرگئیویچ گورباچف در ۲ مارس ۱۹۳۱ (۱۲ اسفند ۱۳۰۹) در منطقه استاوروپول در جنوب روسیه به‌دنیا آمد.
 
پدر و مادر او هر دو در مزارع اشتراکی کار می‌کردند، و گورباچف خودش در ابتدای جوانی راننده ماشین دروی محصول -کمباین- بود.
 
او در سال ۱۹۵۵ از دانشگاه دولتی مسکو فارغ‌التحصیل شد، و از همان زمان یکی از اعضای فعال حزب کمونیست بود.
 
او سپس با همسرش رایسا به استاوروپول برگشت و ترقی سریع خود را در تشکیلات منطقه‌ای حزب آغاز کرد.
 
گورباچف به نسلی از فعالان حزب تعلق داشت که بعد از انقلاب سال ۱۹۱۷ روسیه متولد شده بودند، و دیگر حضور چهره‌های سالخورده در رده‌های عالی حزب را برنمی‌تابیدند. او در سال ۱۹۶۱ دبیر منطقه‌ای سازمان جوانان حزب کمونیست شد و به‌عنوان نماینده برای حضور در کنگره حزب انتخاب شد.
+94
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    سیاستمدار انسان دوست ولی ساده لوح بود ، شوروی را منحل کرد ، پیمان ورشو که نقطه مقابل ناتو بود را از بین برد و امید داشت که روسیه جزو ناتو و بازار مشترک بشه ، اما رودست خورد ، اگه دشمنی در اروپا برای ناتو نباشه ، پس موجودیت ناتو‌ زیر سایه امریکا مفهومی نداشت . غرب اونقدر روسیه را تحقیر کردند ، تا ظهور امثال پوتین را غیر ممکن ساخت ، تحقیر کردن اصولا عواقب بد دارد چینی ها قرن ۱۸ را قرن تحقیر میدانند ( شکست در جنگ تریاک ، جنایات غرب و بعدها ژاپن ) المان هم بعد از جنگ اول تحقیر شد و به ظهور هیتلر کشانیده شد ،
    25
    18
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    الان این استالین پرست ها و پیرزن میرزنها جشن میگیرن
    17
    15
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    انرژی و بینهایت - فوکوکا، ژاپن
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    دقیقا، اسلحه فروشان هیچ وقت نمیخواهند تمامی دنیا یکسان و متفق باشند، باید مخالفت و جنگ وجود داشته باشد تا اسلحه بفروشند. جاییکه به هیچ شکلی مردم سر جنگ نداشته باشند، آنجا اسلحه فروشان خودشان خشونت های مذهبی را بر راه میندازند، اول پول خرج میکنند وقتی آتش بالا گرفت، پول جمع میکنند. دین اسلام چون خشونت دارد از اینرو خوراک خوبی برای کپیتالیست ها بوده تا تجارت اسلحه را رونق دهند.در هرجای دنیا که جنگ است همیشه رهبری شده و کنترل شده است، جنگ ها در دنیا طراحی میشن، انسان در ذات خود سر جنگ ندارد، خصوصا انسان مدرن امروزی. ولی برای جنگ انداختن مردم این ها سالها فکر میکنند و پروژه میسازند.
    17
    25
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    آلترناتیو - فرانکفورت، آلمان

    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    کوروش گرامی، گورباچف یک اصلاح‌طلب و بسیار زیرک بود! او در صدد حفظ نظام شوروی به اصلاحات ریشه‌ای اقدام کرد که برای حاکمان شوروی خوشایند نبود. اما شوروی از روز اول، فروپاشیش کلید خورد، وقتی لنین دستور داد بلشویکها (اکثریت) مونشویکها (اقلیت) را قتل و عام و ایده‌هایشان را نابود کنن! لنین و ایده‌هایش استالین را به قدرت رساند و استالین بیشتر از آنکه هیتلر، کمونیست بکشد، استالین کشت، نه تنها میلیونی در شوروی بلکه خارج از شوروی کمونیستهای منتقد در امان نبودند! 😖 شوروی هیچ احتیاجی به تحقیر شدن از خارج نداشت چون از روز اول خود را حقیر کرد با جنایاتش و قبل از همه با ایدئولوژی‌سالاریش با حاکم کردن کمونیست دولتی و حقیر کردن منتقدین! 😬 اصلاح‌طلبی پروسه‌ای در نظام ایدئولوژیک است که به فروپاشی نظام سرعت میدهد، برای همین و با تجربه سقوط شوروی، ج.ا. اصلاح‌طلبان را به استمرار‌طلبان تبدیل کرده تا به فروپاشی زود‌رس نرسد!
    4
    27
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    آلترناتیو - فرانکفورت، آلمان

    انرژی و بینهایت - فوکوکا، ژاپن
    "انرژی و بینهایت" گرامی، این اسلحه‌فروشان نیستند که جنگهای بزرگ را راه می‌اندازند بلکه دیکتاتورها و طرفداران ساده‌لوحشان! جنگ اوکراین به هیچوجه به نفع غرب نبود و نیست تا طراحی شود، حتا خود دیکتاتور پوتین در هفته‌های اول به شکست خود واقف شد ولی دیکتاتور یک‌دنده است تا روزی که تبلیغاتش بی‌اثر شود! یکی از خصوصیات جنگ از کنترل خارج شدن است. اینکه یه عده اون وسط کلی سرمایه به جیب میزنن همانا اسلحه فروشان چنان عیان‌ست که احتیاج به بیان ندارد. جنگ بین دو کشور تو یک روز و یک ماه طراحی نمیشه، جنگ خانمان‌برانداز پروسه‌هایی را در خود مفروض می‌بیند که سالها و گاهی دهه‌ها در کشمکشند! غرب با وجود جنگ اوکراین صدمات زیادی را متحمل شده است. دین اسلام با خشونت زاده شد چون در صحرا بدنبال آب بود و برای مسلط شدن بر چاه‌ها یا رودخانه‌ها باید می‌جنگیدند. بعضی از ایدئولوژی‌ها خشونت و جهاد در متن قواعدشان گنجانده شده و حقارت بوجود‌آمده در جامعه از طرف نظام دینی را با جنگ پاسخ می‌دهند! 😬
    5
    26
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    شوروی را منحل نکرد. نشان داد کمونیست الکی‌ترین سیستم دنیا است. شوروی قبل از این منحل شده بود.ایشون فقط چپ دنیا را از خواب بیدار کرد. البته به جز چپ ایرانی‌. یادم می‌‌یاد چقدر فحش خواهر مادر نه تنها از استالین‌ها بلکه از حزب توده و چیریک‌ها خورد. اول همه طرفدارش بودند. بعد شد خیانتکار به سوسیالیست. جمله معروف او در برلن شرقی را هنوز در گوش داریم. عقیده کسی‌ که دور آید .سرنوشت او را مجازات خواهد کرد.چه کسی‌ بیشتر از ما ایرانی‌‌ها امروز با پوست و استخوان اساس می‌‌کند. پیمان ورشو که با زور و خون بسته شده پیمان نبود . یک کشور سوسیالیست آن زمان را نشان دهید که با کمال میل وارد ورشو شدند ؟ پراگ خونین. کشتار مردم با تانک در مجارستان. ترور ۳۰ هزار افسر در لهستان. سرکوب در یوگوسلاوی. رومانی . اشغال و کشتار جمهوری‌ها بالتیک. جنگ با فنلاند. و یک کشور را در پیمان ناتو نشان دهید که با تانک رفتند درون آن و گفتند شما باید به زور عضو ناتو شوید. مگر همین سوهد و نروژ با ری مردم و به میل مردم وارد ناتو نشدند. این حق را بعد از جنگ دوم به بلوک شرق دادند؟
    5
    11
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    1- این قنبرعلی فرانکفورتی خودمان سر تا پایش مثل رییسی پنالتیه. تنها چیزی که داره خدای پررویی و تهمت است. تا چند وقت پیش حتی هم نمیدانست که نروژ عضو قدیمی ناتو هست.(فکر میکند نروژ تازه با سوید وارد ناتو شده) حالا هم میگوید که یوگسلاوی جزء ورشو بوده. فکر کنم بعد از پروسترویکا در سال۹۰ در مذاکرات پیش از اتحاد دوباره آلمان واحد، جیمز بیکر این جمله معروف را به گورباچف گفت: «اگر ما در آلمانی که بخشی از ناتو است، حضور داشته باشیم، دیگر امکان گسترش نیروهای ناتو حتی برای یک اینچ به شرق وجود هم نخواهد داشت».ولی اینطوری نشد!
    6
    5
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ادامه- تویی که به همه گیر میدی، چرا طرفدار ترامپ بودی تا کشور ایران بمباران بشود؟ آقای ترامپ دوست: favorite شما ترامپ با زور و قلدری کشورهای ناتو را وادار کرد تا هواپیماهای اف ۳۵ را بخرند. آیا این موضع سلطنت طلبها بود؟ چرا تمام کشورها هم گام با غرب روسیه را تحریم نمیکنند؟ آهای تحلیل گر تته پته نویس: اگر قرار باشد تا همه کشورها عضو ناتو بشوند پس ناتو برای چه کشوری میخواهد شاخ و شانه بکشد؟ ناتو انگاری فقط زورش به لیبی و یوگسلاوی و صربستان کفاک میکرد؟ یک سوال ساده: ناتو چرا روسیه را از اکراین بیرون نمیکند؟
    5
    6
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    تصحیح میکنم: تویی که به همه گیر میدی، چرا طرفدار ترامپ بودی تا کشور ایران بمباران بشود؟ آیا این موضع سلطنت طلبها بود؟
    2
    2
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    1- بنیه و تحریکات این جنگ روسیه و اکراین از سال ۲۰۱۴ توسط غرب بویژه امریکا و انگلیس ریخته شد. - دولت و گروهای فاشیستی اکرایینی، روس تباران را می کشتند و قتل عام میکردند..گوش شنوای غرب اعتراض های روسیه را نشنید! حالا این جنگ سر بر آورده و یک دلقک بازیچه شده است.- اروپا کم کم تحت فشار و اعتراضات جامعه خود میگردد.- ارزش یورو در مقابل دلار سقوط کرده است.- سلاح هایی که غرب به اکراین میدهد، مجانی نیست. این مهمات در بازار سیاه توسط مافیای اکراین بفروش میرسند.
    4
    1
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ۲- جالب است که غربی ها روسیه را تحریم کرده اند، ولی ارزش روبل بالا رفته است.-امریکا و ناتو دروازه جنگ را علیه چین می خواهد بگشاید.- مجارستان عضو ناتو از فرمان این سازمان و اروپا سر پیچی میکند.- صربستان نه عضو ناتو است و نه اتحاد اروپا٬ در تحریم علیه روسیه شرکت نمیکند، اکنون ناتو بخاطر تلافی از صربستان جنگ و تنش را از طریق کوزوایی های آلبانی تبار با صربستان دامن میزند.
    4
    1
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ۳- دوستان غرب یعنی اعراب در تحریم روسیه شرکت نکرده اند.-اعراب به امریکا اعتمادی ندارند، چون حادثه در افغانستان را مد نظر دارند. خیلی از موضوعات و گرفتاری های غرب در زمستان پیش رو مشخص خواهد شد. - بوی تورم دورقمی در اروپا به مشام میرسد. -فشار اقتصادی، تعطیلی کارخانه ها ونرخ سرسام آور گاز و برق یقه مردم را گرفته است.-آوارگان اکرایینی بهترین ماشینها را در اروپا سوار هستند، بهترین هتلها در غرب در اختیار اکریینی هاست.-
    4
    1
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ۴- در خیلی از کشورهای اروپایی پناهنده های آسیایی و افریقایی را از جایگاهشان بیرون انداخته اند و اکرایینی ها نشیمن شده اند. - ورود به دانشگاه چون فرزندان بنیاد شهید در ایران برای اکرایینی ها آزاد شده است.- بنده چون دوست فرانکفورتی بی جنبه نیستم اتهام سوسیال بگیری بهش نمیزنم، ولی نمیدانم چطور با هزینه برق و گاز کنار می آید!- قیمت مسکن در سوید سقوط کرده .- یک خانواده متوسط سویدی با این وضع در سال آینده باید حدود ۷۰ هزار کرون هزینه بیشتر پرداخت بکند.- بنده مرده، شما زنده! ولی با این وضع قطعاً انتظار شورش مردمی را خواهیم دید. -یا صلح با روسیه وقطع ارسال سلاح، یا هرج و مرج بیشتر در دنیا. بوی انقلاب گرسنگان می آید
    4
    1
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    گیر دادیم به استالین. نوه کیانوری صداش در آمد. دیگر چه ؟ به کجات بر خورد؟
    3
    1
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    نوه کیانوری مرید ریش پوتین است ولی با کاسه گداهی دم در ناتو ایستاده چکار باید کرد.
    1
    0
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان::]. گرامی ، اندیشه چپ و یا به عبارت دیگر اعتقاد به تفکرات سوسیالیستی با یک رژیم توتالتر و جنایتکار کمونیستی فرق بنیادین دارد ،تمامی امکاناتی که شما در کشور زیبای المان از آن استفاده میکنید ریشه در تفکرات سوسیالیستی قرن ۱۸ دارد ، از ممنوع کردن کار کودکان ، تا حقوق مساوی به زنان ، حقوق اجتمایی به همجنسگرایان ، کم کردن ساعات کار از ۶۰ ساعت در هفته تا ۴۸ ساعت و بعد تا ۴۰ ساعت ، از حق اعتصاب ، تا بیمه بیکاری ، تا تشکیل اتحادیه های کارگری ،حقوق اجتمایی به زنان ، و غیره همانطور که جنایات تمامی کشور های سرمایه داری را نمیتوان به اندیشه بورژوا لیبرال متفکرین برجسته گذاشت ، جنایات کثیف کشور های کمونیستی را نمیتوان به پای اندیشمندان بزرگ چپ از قبیل مارکس نوشت ،زمانی که حتی در سویس زنان حق رای نداشتند ، و یهودیان در نفرت بودند و مهاجرین در تبعیض قومی ، رزا لوگزامبورگ ، مهاجر یهودی سوسیالیست در المان رهبر حزب با صدها هزار هوادار بود ، کرامت انسانی یعنی همین که یک زن خارجی یهودی رهبر حزب بشه ، در کشوری که همان کاپیتالیست های فاشیست اور را کشتند
    0
    5
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ای تو چقدر رو داری! بخاطر این همه تهمت و برچسبی که به بنده میزنی، آرزو میکنم به حق زرتشت واقعی گردنت بشکنه. اگر تا زمستان زنده ماندی ، فکری بخاطر سرمایت بکن، چون از گاز روسی دیگه خبری نیست. ولی بزرگواری بکن اخبار اعتراضات و نارضایتی مردم رو در آلمان کم کم اخبار رسانی بکن. ایرادی ندارد به همان زبان خودت گزارش بده😜
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::آلترناتیو - فرانکفورت، آلمان::]. در مجموع کامنت‌ شما را قبول دارم‌، اتحاد جماهیر شوروی محکوم‌ به فروپاشی بود ،‌چرا‌که حزبی فاسد قدرت را خصوصی کرده بود ،‌سیستم حمایت مردمی نداشت ، اقتصاد هم به ورشکسته گی کشانید شده بود . اما همانطور که کسینجر هم اشاره کرد، روش غرب و‌ناتو‌ به تعهدات خود با یک کشور فروپاشیده از لحاظ ساختار اجتمایی و سیاسی ولی همچنان قدرتمند از لحاظ تکنیک هسته ای غلط بود‌، قرار بود تاتو‌حتی یک سانتیمتر از برلین به طرف روسیه جلوتر نرود ، در همین مثلا لیتوانی چیزی حدود ۳۰ درصد جمعیت روس هستند ، اما شدیدا زیر تبعیض قومی زبانی هستند ، در اوکراین چند میلیون روس تبار هست ، سال ها تحقیر قومی شدند ، تمامی این اشتباهات جامعه روسیه را به تزاریسم سبک پوتین کشاند ، و اگه فشار ها ادامه پیدا کند روسیه به چین نزدیکتر و‌خطر جنگ جهانی بیشتر خواهد شد ،
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    روسها و روسیه همیشه عامل بدبختی مردمان دیگر بوده اند .
    5
    7
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ۱- بدون تردید تحولات و خط و مشی جهانی پس از پایان این جنگ تغییر خواهد کرد . وضع سیاسی و قطب گیری ها و ابرفضولی غرب و ناتو و اسراییل چون گذشته دوام نخواهد داشت. خط و مرزها و دیدگاه های جهانی طور دیگری ترسیم خواهد شد. قطعاً اروپا پی خواهد برد که چه کلاهی برسرش رفته است. با احتیاط بیشتری به سیاست امریکا و انگلیس نگاه خواهد کرد.
    3
    4
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ۲- یادآوری کنم که سه تا جمهوری لتونی، استونی و لیتوانی که هنگام جدائی ، پس از فروپاشی اتحاد شوروی تعهد داده بودند که برخی خطوط و مواضع را در رابطه با روسیه مراعات بکنند و در غیر اینصورت قبول جدائی آنها از روسیه از نظر مسکو لغو خواهد شد. مثلا دوری کردن از ورود در دسته بندی های نظامی غرب و حفظ آثار تاریخی مربوط به پیروزی بر فاشیسم . البته اکنون لیتوانی با گرایش های راستگرایانه به تخریب آثار باقی مانده از پیروزی اتحاد شوروی بر فاشیسم هیتلری دست زده است .
    3
    3
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ۳- نباید فراموش کرد که روسیه با تمام قوا و موقعیت های خود هنوز وارد جنگ نشده است. اگر این وضع و کشمکش های نظامی ادامه پیدا بکند، احتمال جنگ مستقیم روسیه و غرب دور از ذهن نیست . که در نهایت روسیه مجبور میشود آخرین تکخال خود را رو بکند، چون دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. در پایان بنده به فکر دوست فرانکفورتی افتاده ام، که زمستان را چطور خواهد گذراند.
    4
    6
    ‌چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.