رای دادگاه درباره متهمان متروپل؛ ۳ سال زندان شهرداران و پرداخت دیه از اموال حسین عبدالباقی

برج متروپل آبادن خرداد ماه امسال فرویخت و بر اثر آن ۴۳ نفر کشته شدندبی بی سی: قوه قضائیه ایران می گوید ۳ ماه و ۸ روز پس از فاجعه فروریختن برج متروپل آبادن، دادگاه بدوی احکام متهمان این پرونده را صادر کرده و حسین عبدالباقی مالک برج که اعلام شده درگذشته، ۷۵ درصد مقصر شناخته شده است. متهمان به میزان تقصیر محکوم به پرداخت دیه هم شده‌اند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، گفته است که پرونده متروپل ۲۱ متهم از جمله شهردار اسبق، سابق و فعلی آبادان و نماینده سازمان نظام مهندسی و همچنین حسین عبدالباقی مالک ساختمان به عنوان متهم اصلی دارد.

اتهام این افراد قتل شبه عمدی ۴۳ نفر اعم از ۳۶ مرد و ۷ زن است.

بر اساس اظهارات سخنگوی قوه قضائیه، حکم هرکدام از متهمان سه سال حبس تعزیری درجه ۵ با احتساب ایام بازداشت، دو سال انفصال از خدمات دولتی هر یک از متهمان دولتی، دو سال منع اشتغال و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در نظام مهندسی است.

سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته است که هرکدام از متهمان به میزان تقصیر، ملزم به پرداخت دیه کامل زن مسلمان در حق اولیای دم و پرداخت دیه کامل مرد مسلمان و دیه مصدومان این حادثه شده اند.

قوه قضائیه ایران گفته است که متهم اصلی پرونده حسین عبدالباقی ۷۵ درصد مقصر بوده و دیه اولیای دم از اموال این فرد که پیشتر توقیف شده، تامین می شود.
اعتراضات کم‌سابقه از بی توجهی حکومت به زیرآوارماندگان متروپلحسین عبدالباقی (وسط) مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره هلدینگ عبدالباقی و مالک ساختمان متروپلبرج متروپل آبادان خرداد ماه سال جاری فروریخت. در ابتدا از سرنوشت حسین عبدالباقی اطلاعی در دست نبود و اخبار ضدونقیض از زنده بودن وی و حتی بازداشت وی حکایت داشت اما سرانجام رسانه های حکومتی اعلام کردند که او در جریان فروریختن متروپل کشته شده است.

نحوه کمک رسانی به زیرآوارماندگان، اطلاع رسانی و واکنش های حکومتی به این فاجعه، موجی از اعتراضات کم سابقه در ایران پدید آورد.

در حالی که پنج روز از فروپاشی برج متروپل و کشته شدن دستکم ۲۹ نفر گذشته بود، دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرد که تصمیم گرفت یک روز را عزای عمومی اعلام کند.

بی‌توجهی دولت به اندوه و عصبانیت اهالی آبادان از جمله دلایل انتقادهای بسیاری شد.

علاوه بر تاخیر در اعلام عزای عمومی، آیت‌الله علی خامنه‌ای هم در انتشار پیام تسلیت سه روز تاخیر کرد که این هم خشم گروهی را برانگیخت.

در حالی که آواربرداری به طور کامل انجام نشده بود و گروهی از شهروندان آبادان خواستار توجه دولت و کمک برای نجات جان زیرآوار ماندگان بودند و با کم توجهی دولت، انتقادها شکل اعتراض گرفت.

در اعتراض‌هایی که چند روز ادامه پیدا کرد شعارهای بسیاری علیه حاکمیت جمهوری اسلامی و شخص آیت‌الله خامنه‌ای سر داده شد.

بر اساس ویدئوهایی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسید، در چهارمین روز اعتراض‌ها در آبادان، تیراندازی شد.

نیروهای یگان ویژه شروع به ضرب و شتم معترضات کردند و جمعیت در آبادان که برای قربانیان شمع روشن کرده بودند را با گاز اشک‌آور متفرق کردند.

گروهی از سینماگران ایرانی در اعتراض به سرکوب مردم داغدار آبادان بیانیه ای امضا کردند که به متن «تفنگت را زمین بگذار» معروف شد.

ماموران امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران شماری از امضاکنندگان این بیانیه را بازداشت، احضار، بازجویی کرده‌اند و تعقیب قضایی برخی دیگر ادامه دارد.
+3
رأی دهید
-33

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    الکساندر - پرث، استرالیا
    به خدا قسم میخورم اگر نظام جمهوری اسلامی در ایران ریشه کن بشه ۹۰ درصد مشکلات خاورمیانه و ۴۰درصد مشکلات جهان خود به خود از بین می‌ره و مهم تر از همه مردم ایرانن که بعد از سال‌ها بالاخره یه نفس راحت میکشند و کابوس چند ساله همه ماها ازبین میره، امیدوارم خامنه‌ای زودتر بره که ننگ و فساد و جنایت و آدمکشی هم در ایران و خاورمیانه از بین بره.خدایا به عزتت سوگند میدم اجازه بدی مردم ایران این روز رو ببینند.امین
    2
    21
    ‌سه شنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.